Gå til innhold

Ekle bremselyder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg bil, dette er min første og det er en audi a4. Når jeg var ute å kjørte i dag, la jeg merke til noe skummelt. Når jeg trykket bremsen inn relativt hardt, kom det til et nivå hvor det ikke gikk lengre, og det kom "skjærelyder" fra bremsene, i tillegg til at bremsepedalen begynte å vibrere nesten. Det var som om den gikk litt frem og tilbake. Dette er noe jeg synes var svært ubehagelig, og jeg kommer sikkert til å dra på verksted, men vet noen av dere hva det kan være?

Takk

Anonymous poster hash: 4fd1f...f5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke ABS'en som slår inn?

Edit: 2013modell ja. Ikke utslitte bremser da.

Endret av Audiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har "ABS bremser", vet ikke helt hva det er en gang. Det er en Audi a4, 2013 modell. Noen som vet om denne har "ABS"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har nok abs ja. Det er de som slår inn når du bremser hardt og brutalt, kjennes ut som bilen rykker og napper.

Anonymous poster hash: 98974...2fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Men jeg tror jo at det umulig kan være slik, at i en ny og moderne bil så driver pedalen og rister og det kommer skjærelyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har kast i bremseskiva kan det være at kaliperen henger litt igjen p.g.a. rust eller skit. Eller kanskje en gåen ABS-sensor. Det kan egentlig være ganske mye. Eller så kan det rett og slett være at du hører og kjenner ABS-slå inn, i så fall er det ikke farlig. På min bil merkes det i pedalen at ABS-en slår inn, jeg klarer ikke huske om det kommer lyd. Siden det er vinterføre er det jo lett og teste, kommer til å prøve neste gang jeg er ute å kjører.

Dersom det rister i rattet foran ved hard bremsing, tyder det på at problemet er foran.

Endret av Bjørkeris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som ABS'en. Har selv en Audi A4. Jeg har 2005 modell, og de gangene ABS'en har slått inn rister det i pedalen og det kommer skjærelyder. Kan eventuelt være slitte bremseklosser eller bremseskivene som bør skiftes, men siden du nettopp har kjøpt den bør ikke det være problemet iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk en venn av meg til å prøve dette i går. Det var visst bare disse "ABS bremsene" Han syntes det var veldig rart at jeg ikke visste hva det var. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt også det er litt rart at du har klart å ta lappen uten å få med deg hva ABS-bremser er ... Det er ikke akkurat noen nymotens oppfinnelse, eller et obskurt teknisk uttrykk som bare de aller mest bilinteresserte kjenner til. Det er vel dessuten pensum til teoriprøven?

At du ikke umiddelbart skjønner at den rare følelsen i pedalene skyldes at ABS-bremsene slår inn, er litt mer forståelig. Jeg er enig i at det kjennes som det er noe galt med bilen, og hadde nok blitt litt skremt selv om ikke jeg hadde hatt kjørelæreren der til å fortelle/forklare hva som skjedde..

Anonymous poster hash: 20e8d...530
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mest definitivt ABS systemet du hører, ABS er ikke påbudt men kommer som standard i de fleste biler nå.

Du reagerer på at det virker litt brutalt og primitivt med tanke på at det er en ny bil, et ABS system er for sikkerhet i ytterste tilfeller som ikke blir brukt til det vanlige. Det er en nyttig og helt tydelig indikator for deg som sjåfør at når du hører denne lyden og føler pulseringa i pedalen så ligger du på grensen av hva bilen kan yte. Som om når det er glatt og ABSen begynner å jobbe ved en nedbremsing som vanligvis går greit får du et klart signal om at nå er det glatt og hastigheten må tilpasses.

Anonymous poster hash: 19ad2...796
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my god..

Det er såpass at jeg håper dette er en trolletråd, for hvis man har tatt lappen en gang de siste 10-15 åra så bør man vite hva ABS-bremser er.. Egentlig uansett, såpass burde man vite om en bil hvis man faktisk skal kjøre en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...