Gå til innhold

Får jeg i meg nok fett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på en diett som ser slik ut

Frokost: tynn skive brød (35 gram) med meierismør, 6 skiver skinke og ett kokt egg

Lunsj: laksefilet/karbonade med salat, 1 ss rømmedressing og en tynn brødskive med smør

Mellommåltid: et knekkebrød med smør, 3 skiver skinke og ett kokt egg

Middag: rene kjøttprodukter eller fisk, 50 gram kokt fullkornsris eller pasta evt en liten potet, fløtesaus (3 ss) og grønnsaker/salat

Logger maten min på shapeup og jeg holder meg på ca 100 gram karbohydratwr daglig og det føler jeg meg ok med. Fett ligger jeg på 65 gram daglig og proteiner ca 120 gram. Er det en ok fordeling av fett, karbohydrater og proteiner?

Anonymous poster hash: 30da9...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kuttet litt i karbohydratene (vekk med kornet, det er ikke menneskemat, og hindrer kroppen i å ta opp mineraler) og økt litt på mettet fett.

Anonymous poster hash: ee60b...fc1
  • Liker 1
Skrevet

Nok fett i forhold til hva? En lavkarbodiett? For å dekke behovet av fett til fysiologiske prosesser?

Om målet er å gå ned i vekt er det nok fornuftig som AB over sier å kutte mer i karbohydratene og hente de tapte kcal som fett. Det er i grunnen ikke noe poeng å telle hverken kcal eller mengde fett dersom du går ned mot 50g karbohydrater fremfor 100 (med mindre du trener veldig intensivt hver dag).

Hvorvidt du bør øke mettet fett eller ikke tror jeg ikke spiller noen rolle. Så lenge du ikke spiser mer margarin eller f.eks. soyaolje.

Om du er litt skeptisk til mettet fett så er det heller ikke noe problem å ta et par spiseskjeer med en god olivenolje som fett-tilskudd. Blir fort energi av det!

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det høres helt fint ut både når det gjelder fett, proteiner og karbohydrater :) Når det gjelder karbohydrater, er det langsomme og sunne karbohydrater du spiser der. Jeg spiser mer karbohydrater enn det, og har alltid gjort det. Da snakker jeg om de ""trege" gode karbohydrater som gjør godt for fordøyelsen og kroppen generelt.

Fullkornsris er veldig bra. Pastaen bør også være grov. Selv spiser jeg lys spelt pasta blandet med litt grov, fordi jeg synes det er så godt.

Poteter er kjempe sunt. Ja, det er stivelse i poteter som gir høy GI, men utrolig mye nyttige næringsinnhold i poteter, og den er mettende :tommelopp:

Jeg er veldig interessert i kost, og går mye opp i hva jeg spiser.

Skrevet

Jeg synes det høres helt fint ut både når det gjelder fett, proteiner og karbohydrater :) Når det gjelder karbohydrater, er det langsomme og sunne karbohydrater du spiser der. Jeg spiser mer karbohydrater enn det, og har alltid gjort det. Da snakker jeg om de ""trege" gode karbohydrater som gjør godt for fordøyelsen og kroppen generelt.

Fullkornsris er veldig bra. Pastaen bør også være grov. Selv spiser jeg lys spelt pasta blandet med litt grov, fordi jeg synes det er så godt.

Poteter er kjempe sunt. Ja, det er stivelse i poteter som gir høy GI, men utrolig mye nyttige næringsinnhold i poteter, og den er mettende :tommelopp:

Jeg er veldig interessert i kost, og går mye opp i hva jeg spiser.

Grov pasta og fullkornsris er har like mye karbohydrater og ubetydelige mengder mer fiber enn fine varianter. Det er å bløffe seg selv om man tror det er det som utgjør forskjellen på et sunt pastamåltid vs et usunt.

Anonymous poster hash: 12439...f36

• Liker 3
Skrevet (endret)

Grov pasta og fullkornsris er har like mye karbohydrater og ubetydelige mengder mer fiber enn fine varianter. Det er å bløffe seg selv om man tror det er det som utgjør forskjellen på et sunt pastamåltid vs et usunt.

Anonymous poster hash: 12439...f36

Fullkornsris har veldig mye mer av langsomme karbohydrater enn fine som har null av de gode langsomme karbohydrater, men fullt av de hurtige karbohydrater som er nesten lik som "sukker karbohydrater". Mye mer fiber ja i fullkorn, og mye mer av næring som normalt sett bla er gode for tarmens funksjon, veldig bra for leveren. Også kolesterol dannelse.

Endret av Berit
Skrevet

Kosten din ser grei ut! Korn er ikke "farlig" så lenge du vet hvordan man behandler det :) les litt om fytinsyre, syrning og bløtlegging. Hvis du skal ta noe tilskudd ville jeg satset på kokosolje i stedet for olivenolje. Ta gjerne en stor ss kokosolje før måltider.

Anonymous poster hash: a1c78...c71
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar og gode råd som jeg skal ta med meg videre. Jeg tenkte mest på om jeg får dekket fettbehovet mitt til de fysiologiske prosessene i kroppen. Jeg vil nok ikke kutte mer ned på karbohydratene for jeg er undervektig og trener i tillegg 4 ganger i uka så jeg skal heller forsøke å øke litt på fettinntaket så vekten kanskje går litt opp. Tenker å spise en neve mandler og et eple ekstra og deretter se hva som skjer med vekten. Jeg føler jo kostholdet mitt er karboredusert ift det vanlige norske kostholdet med 6 brødskiver daglig og syltetøy, juice etc. Og jeg trives med å spise tilsammen 2 tynne brødskiver, et lavkarboknekkebrød og 50 gram kokt fullkornsris/pasta daglig. Med et slikt kosthold kan jeg fungere i sosiale settinger og det er viktig for meg. Når man er undervektig ser folk bare rart på deg om du sier du går på lavkarbo, hvis noen skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Hvorfor trener du så mye?

Skrevet

Fordi jeg har erfart at jeg raser ned i vekt når jeg slutter å trene. Og det vil jeg ikke. Trener mye styrke (ikke tung styrke) og løper på tredemølla med stigning. Ellers er det spinning, men mindre nå som jeg forsøker å gå opp i vekt. Også trener jeg også fordi jeg helst vil legge på meg muskler og ikke bare fett.

Skrevet

Fordi jeg har erfart at jeg raser ned i vekt når jeg slutter å trene. Og det vil jeg ikke. Trener mye styrke (ikke tung styrke) og løper på tredemølla med stigning. Ellers er det spinning, men mindre nå som jeg forsøker å gå opp i vekt. Også trener jeg også fordi jeg helst vil legge på meg muskler og ikke bare fett.

Hvis du vil opp i vekt er det en meget fin strategi å drikke mer melk. F.eks. 1 liter h-melk hver dag. Litt fløte i kaffen. Osv.

I tillegg bør du kun løpe intervaller og ikke langkjøring, og gå over til tung styrketrening.

Gjest Brillefin
Skrevet

Så lenge du blir mett. Liker at det både er proteiner, fett og karbohydrater :)

En kjekk liten tommelfingerregel er å spise ca 1 gram fett pr kroppsvekt. SÅ kan du selv bestemme om du vil ha mer fett i kosten :)

Skrevet

Hvorfor trener du så mye?

For ett dumt spm...

Anonymous poster hash: a1a7a...66c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...