AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #1 Skrevet 2. november 2013 Hei! Jeg har enkeltpersonforetak og er ny på området. Kjenner ikke regler på det. Jeg har enda ikke meldt skattekontoret om at jeg har begynt å tjene litt penger på det siden noen har sagt at jeg kunne avvente med det. Nå føler jeg at jeg må snart melde fra selv om jeg fremdeles er i underskudd. Eller skal jeg ikke stresse med det før jeg har overskudd? Er bare snakk om noen tusen kr jeg har tjent inn så langt. Takknemlig for svar:)Anonymous poster hash: 73667...276
Scorpina Skrevet 2. november 2013 #2 Skrevet 2. november 2013 (endret) Hei Du vil ikke få utskrevet noe forskuddsskatt før tidligst slutten av neste år. (Skatteetaten vet jo ikke at du har startet næring og heller ikke hvor mye du har/vil tjene på den) Det du derimot har tjent hittil i år på næringen din kan du betale inn selv, enten nå i år, eller som tilleggsforskudd innen 31. mai -14. For å betale kan du gå inn på nettsiden til skattekontoret i din kommune og finne linken som heter "lage kid". Du velger så år - som er 2013, og velger skattegruppe "tilleggsskatt", trykker ok og så vil det komme opp en lang rekke med tall. Konto du betaler inn på finner du på samme side. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Restskatt/Betaling-og-kidnummer/Kontonummer-til-skatteoppkreverkontorene/ Hvis du KUN har denne næringen som inntektskilde bør du se litt nærmere på hvor mye du må skatte. En grei regel er å ta ca 25 %. Hvis du har endel gjeld (som betjenes vel og merke) vil du få fradrag som også legges til grunn når selvangivelsen din skal skrives. La oss si du vil få en ca inntekt på f.eks 70.000,- for 2014. Det vil si 17.500,- i skatt. Ta så dette beløpet og del på 12 mndr =1458,-. Dette beløpet kan, med fordel, betales inn omså HVER måned *) til skatteoppkreveren i din kommune, ELLER at du betaler inn det beløpet x 3 (kr 4374,-) ; 15. mars, 15. mai, 15. september og 15. november 2014. (Det er 4 terminer hvert år på forskuddsskatt). I desember 2014 vil du så få utskrevet et nytt skattekort med hvor mye forskuddsskatt for 2015 du skal betale. Tallene i desember 2014 skrives ut på grunnlag av hvor mye tilgode - eller (får vi ikke håpe) hvor mye restskatt for 2013 du ble utlignet for. Høres dette komplisert ut? Ta kontakt med skatteoppkreveren i din kommune og spør om råd og hjelp. Skattekontorene utover landet har også kundesenter der man få hjelp - se her for mer info : http://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/Kontor/ *)Det anbefales at de som er i startgropen på en næring der inntekten er VELDIG usikker, så kan man som nevnt betale inn ca 20-25 % skatt av det man tjener, hver måned!! Ring til din skatteoppkrever og si at du ønsker å betale inn hver måned det første året pga nyoppstartet firma. Skatteoppkreveren skal i utgangspunktet betale tilbake hvis det står et kreditbeløp på din reskontro - så ring og gi beskjed først Lykke til!!! Endret 2. november 2013 av Scorpina 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #3 Skrevet 3. november 2013 Huskar du kun skal skatte av overskuddet, så om du ikke har overskudd i bedriften i 2013 så trenger du ikke betale inn noe. Anonymous poster hash: 6bda2...d53
Lettpåtå Skrevet 3. november 2013 #4 Skrevet 3. november 2013 Hvis du KUN har denne næringen som inntektskilde bør du se litt nærmere på hvor mye du må skatte. En grei regel er å ta ca 25 %. Dette er selvsagt svada. Setter du av bare 25% av overskuddet ditt, kan du vente deg en saftig baksmell neste år.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #5 Skrevet 3. november 2013 Dette er selvsagt svada. Setter du av bare 25% av overskuddet ditt, kan du vente deg en saftig baksmell neste år. Begrunn gjerne hvorfor det er svada. Anonymous poster hash: e4b07...1a3
Lettpåtå Skrevet 3. november 2013 #6 Skrevet 3. november 2013 Begrunn gjerne hvorfor det er svada. Anonymous poster hash: e4b07...1a3 Det gjør jeg gjerne. Det er svada fordi 25% er kun en prosentssats Scorpina har dratt ut av løse luften.
Lettpåtå Skrevet 3. november 2013 #7 Skrevet 3. november 2013 (endret) Grovt forenklet: 28% skatt minus personfradrag (nei, dette er ikke det samme som minstefradrag) av overskuddet i næringen. + 11 % trygdeavgift I tillegg så kommer alle elementene i privatøkonomien, fradrag for gjeldsrenter, toppskatt etc etc. Endret 3. november 2013 av Lettpåtå
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #8 Skrevet 3. november 2013 Jeg vet ikke med deg, men min erfaring med to enkeltpersonsforetak, er at skatten ikke oversteg 25% de første to årene på noen av de. Overskuddet er nemlig ikke noe å rope hurra for de første par årene som regel, og man har så mange fratrekk og gjeld at skatten blir overraskende liten. Anonymous poster hash: e4b07...1a3
Lettpåtå Skrevet 3. november 2013 #9 Skrevet 3. november 2013 Jeg vet ikke med deg, men min erfaring med to enkeltpersonsforetak, er at skatten ikke oversteg 25% de første to årene på noen av de. Overskuddet er nemlig ikke noe å rope hurra for de første par årene som regel, og man har så mange fratrekk og gjeld at skatten blir overraskende liten. Anonymous poster hash: e4b07...1a3 Skjønner ikke hvorfor du nevner fradragene dine. Beregn skatt av overskudd. Det hjelper trådstarter lite å beregne skatten sin utifra hvor mange fradrag du har.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #10 Skrevet 3. november 2013 Jeg nevner ikke MINE, men generelle fradrag som gjeld osv. Selvrfølgelig - har man ingen gjeld, ingen varebeholdning, ingen kjøring etc etc. så stiller det seg annerledes. Jeg skjønner poenget ditt, men vil gjerne vite hvilken bakgrunn/erfaring du har som også er rimelig bastant i uttalelsene dine? Er det synsing eller erfaring? Anonymous poster hash: e4b07...1a3
Scorpina Skrevet 4. november 2013 #11 Skrevet 4. november 2013 (endret) Dette er selvsagt svada. Setter du av bare 25% av overskuddet ditt, kan du vente deg en saftig baksmell neste år. 25% er satt mht hva jeg skrev; hvis dette var ts' sin eneste inntekt! Hvis ts har en annen jobb i tillegg så vil det virke litt overkill å skulle skatte 50%+ totalt av hoved-og bi inntekt. Synes ikke det jeg kom med var svada. Jeg anbefalte også ts å ta kontakt med skattekontoret for å få en mer konkret %-sats av inntekten på næringen sin. Endret 4. november 2013 av Scorpina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå