Gå til innhold

Tagetes-frø

Tjorven

Anbefalte innlegg

Fikk massevis av Tagetes-frø her om dagen av min mormor. Men kan disse plantes rett ut? Isåfall når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke akkurat hvordan tagetes funker, men for de fleste andre sommerblomster er det lurt å plante dem i små potter og trekke plastikk over (eller kjøpe en mini-drivhus-boks). Sett dem i vinduskarmen din inne. Når de begynner å spire, tar du av plasten, evnt. planter om dersom du har sådd flere frø i samme krukke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Tagetes er greit å forkultivere, som Imax sa. Knip dem ned når de får to-tre bladpar (ned til neste bladpar), så blir de mye kraftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg aldri fåt til å plante ting inne først og så sette ut, er alltid mye heldigere med det jeg sår rett ut i bedet jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du da Tjorven?!?!?

For jeg gidder ikke å plante dem rett ut om de ikke da vil vokse ute i det hele tatt. Da kan heller noen andre få frøene og gjøre prosessen riktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjuvkikk på tagetes-frøpakker i blomsterbutikken din, så vet du hvordan du kan gjøre det. Jeg har alltid med hell plantet de rett ut (jeg bor i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en frøpose med tagetes og der står det:

Forkultur: Såes inne i Mars-april. Frøene spires mørkt. Spirer etter 7-14 dager ved 18 grader. Planets ut i mai.

Såtid: Kan såes direkte på vokseplassen i mai.

Sådybde: Ca 1 cm

Prikling: 4 uker etter såing i 6-8 cm potter.

Dyrking: Trives best i sol og halvskygge i vanlig jord. Blomstrer i juni-oktober.

Planteavstand: Ca. 20 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...