Gå til innhold

Barnepass eller reservebesteforeldre i Trodnheim - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er et par med en sønn på 18 måneder som ikke har familie her vi bor nå, og som sliter med å få hverdagen til å gå opp. Gutten vår er verdens herligste, blid, sjarmerende, elsker musikk og dans, men har dessverre vært veldig mye syk det siste halve året. Etter at han startet i barnehagen i august har han omtrent vært kontinuerlig syk, fra ørebetennelse, halsbetennelse, bronkitt og til sist en ukjent infeksjon i kroppen som førte til sykehusinnleggelse. Etter runden på sykehuset og en påfølgende antibiotikakur (har nesten mistet oversikt over hvor mange kurer han har hatt), ble han friskmeldt og klarert for barnehagestart igjen. Selv om han var frisk var han noe slapp, og etter 4 (korte) dager i barnehagen ble han syk igjen.

Vi har for lenge siden brukt opp våre sykt-barn-dager, avspasering, ferie i tillegg til en del ulønnet permisjon. Jeg er nå sykemeldt en kort periode for å hente meg litt inn igjen og for å være hjemme til han blir frisk. Fastlegen ga meg råd om å ha han mer hjemme fra barnehagen siden han åpenbart sliter en del med immunforsvaret sitt. Det betyr at han bør være hjemme litt ekstra etter en sykdomsperiode før han igjen prøver seg noen korte dager i barnehagen. Jeg har gått ned til 80 prosent stilling for å ha muligheter til å gi han kortere dager. Det vi nå er på utkikk etter er en person som kan hjelpe oss litt i hverdagen. Komme hjem til oss noen ganger i uka og kanskje være sammen med gutten vår her hjemme på dagtid. Ikke når han er syk, men når han kanskje er litt slapp og kanskje trenger litt pause fra barnehagen eller en ekstra dag eller to etter en sykdomsperiode før han er klar for barnehage. Vi tenker oss altså ikke en «fastlåst» løsning, men en fleksibel mulighet for barnepass av samme person når det passer for denne og når vi har behov. Vi vil selvfølgelig betale/yte gjentjenester for barnepasset, men har ikke så veldig stor økonomisk ramme.

I tillegg har jeg tenkt litt på dette med «reservebesteforeldre» siden vi ikke har familie i byen. Dette er også noe vi kunne vært svært interessert i som en gjensidig greie for både gutten vår, oss og dem, som jeg tror ville gitt mye positivt til alle parter. Ordningen med reservebesteforeldre er jo noe annet/mer som går utover det med rent barnepass, men vi kunne gjerne tenkt oss noen som vil være litt begge deler. Hjelpe oss litt i hverdagen og i tillegg ha en besteforeldrerolle.

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med dette? Noen tips til hvordan jeg går frem for å finne en slik person? Kjenner dere kanskje noen som kunne vært aktuell? Eller andre tanker/innspill i forhold til problemstillingen?

J

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville avertert etter reservebesteforeldre i adressa eller byavisa.

Anonymous poster hash: 61be7...871
Skrevet

Lokalavisen eller kanskje frivilligsentralen..?

Anonymous poster hash: fffad...65f
Skrevet

Ang. barnepass ville jeg skrevet dette og lagt det ut på finn.no.. Det kan jo være interessant for noen som jobber offshore, deltid, student osv :) Men kanskje ikke beste plassen å lete etter reservebesteforeldre.. Da ville jeg spredd ryktet til venners venner, kanskje noen av deres bekjente vet om noen som kunne passet :)

Anonymous poster hash: 588ef...dbc
Skrevet

Homestart? Men må så mye avlastning du ser for deg må du være innstilt på å betale for det.

Anonymous poster hash: ec431...e10
  • Liker 1
Skrevet

Homestart er ikke avlastning eller barnepass

Anonymous poster hash: d1cd1...a1c

Skrevet

Ikke Homestart.

Etterlys barnepass på finn.no i stedet.

Skrevet

Har hørt om noen har som satt inn annonse i blader som Hjemmet/Allers og fått reservebesteforeldre der :) Ellers kan du som noen skrev kontakte frivillighetssentralen.

(Jeg flytter selv oppover til Tr.heim snart og kunne gjerne hjulpet dere med barnepass (har en god del erfaring med barn, og er mye hjemme), men jeg er en smule ung til å være reservebesteforelder kan man si :P ).

Anonymous poster hash: bbff2...cb5
Skrevet

...meg over igjen:
Men hvis dere er interesserte så si i fra :) Flytter oppover nå i løpet av måneden.

Skrevet

Når dere har et såpass stort behov som dere har for avlastning, tror jeg at jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg averterte etter reservebesteforeldre. Slike relasjoner tar tid å bygge opp, og mange vil nok sette seg på bakbena og føle seg utnyttet hvis det fra start av forventes barnepass flere ganger i uka. Og dermed løser dere jo heller ikke problemet med at dere behøver hjelp nå.

Jeg hadde nok holdt de to adskilt for øyeblikket, finn en barnevakt og innstill dere på å betale for det, mens dere sideløpende bygger relasjoner til noen som kanskje kan bli reservebesteforeldre over tid.

Anonymous poster hash: 679d3...448

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag og svar!

Jeg ser poenget med at vi kanskje burde skaffet barnevakt først og parallelt prøve å bygge relasjoner til reservebesteforeldre. Tror kanskje jeg skal forsøke frivillighetssentralen først og deretter eventuelt sette inn annonse i adressa/byavisa o.l.

Angående du som skal flytte til Trondheim i løpet av måneden så vil jeg svært gjerne snakke litt nærmere med deg dersom det er slik at du kunne hatt mulighet for å bli fast barnevakt hos oss. Hvordan sender man private meldinger her? (er ny på forumet).

Skrevet

Hei igjen! Det er jeg som skal flytte :) Jeg kan sende deg en PM med mitt vanlige nick (går ikke an å sende til AnonymBruker), så kan du svare på den om du er interessert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...