Gå til innhold

Hvordan finne sin stil i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal snart kjøpe ny bolig å trenger sårt hjelp til å finne ut av hvordan jeg finner min stil! :-/ Jeg synes så mye er fint på sin måte, vet ikke hva som kan kombineres og ikke, og jeg vet iallefall ikke hva de forskjellige type stilene heter..

Finnes det noen slik 'oversikt' over kjennetegn til de mest vanlige/populære stilene?

Dette er bare såååå vanskelig!

Jeg ønske meg et relativt lyst hjem med ikke for mye dill og dall. Men jeg liker heller ikke sånn veldig moderne eller retro.. Tror kanskje jeg liker sånn litt bondsk?

Hjelp meg kjære KGere :-)

Hilsen en ikke-husmor

Anonymous poster hash: 8de81...5a0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en titt her, fire trinn for å finne din egen stil det er en link i innlegget til en interiørdesigner som har en genial måte å finne stilen sin på. Det virker litt tungvint når man begynner å lese, men er egentlig ikke det. På norsk står det bare forklart del 1 av den originale artikkelen, anbefaler deg å lese hele :-)

Egentlig burde du ikke henge deg så mye opp i hva de forskjellige stilene heter. Kjøp det du liker og synes passer sammen. Det er jo du som skal bo der :-)
Ikke glem at vegger kan males om, og interiør kan byttes ;-)

Denne artikkelen har vel også en slags stiloversikt. Men som sagt, ikke heng deg så mye opp i det.

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article772420.ece

Har du prøvd å lage "moodboards" forresten? det er jo masse interiørbilder på pinterest, foreksempel :-)

• Liker 1
Skrevet

Hva de ulike stilene heter ville jeg ikke hengt meg for mye opp i, hvis du i utgangspunktet ikke er så interessert i interiør.

Veldig mange har også en smak som har elementer fra noen forskjellige perioder - jeg liker f.eks. høye tak, stukkatur og gammeldagse bygninger, der man kan få inn nyere elementer som moderne og abstrakt kunst. Ellers liker jeg ikke den veldig overdrevne "shabby chic" stilen man ser overalt, eller minimalisme.

Du får kjøpe interiørblader, og dersom du ikke er der allerede - sleng deg på Pinterest. Følg noen av de populære pinnerne, Veranda Magazine, Paloma Contreras, Lauren Santo Domingo, The Coveteur. Her finner du mye fint og du kan identifisere det du liker.

Arbeidet du legger inn i det avhenger selvsagt av både budsjett og tid. Hvis du har mulighet, ville jeg blandet kjøp fra mer eksklusive interiørbutikker med FINN og Fretex. Da får du en mer personlig stil. Det skal jo reflektere deg, ikke et interiørmagasin.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Lyst men ikke shabby, litt bondsk, det kan høres ut som du kan få litt inspirasjon fra fotballfrue? Uavhengig om du like henne eller ikke, så har hun en gjennomført interiørstil som mange liker. http://fotballfrue.no/category/bolig-interior/page/3/ Du kan jo såklart velge færre rosa detaljer og spe på med de fargene du liker :) Ellers er det også mange du kan følge på instagram for å få daglig påfyll av ingpirasjon, jeg liker en bruker som heter inspiration_by_ida, hun har en lys og moderne stil, men med mange forskjellige detaljer (glam/ull/tre/bronse osv). Ellers så synes jeg du skal kjøpe deg et interiørblad eller to, bla litt igjennom dem i butikken og velg det som du føler ligger nærmest deg og din stil :)

Anonymous poster hash: 7b51b...9e4
Skrevet

Jeg bruker mye interiørblogger som inspirasjon. Kaller ikke stilen min noe spesielt, men prøver å finne ting som passer godt sammen.

Anonymous poster hash: 836a5...b24
Gjest Seajewel
Skrevet

lindevegen.no

baronivegen.blogspot.no

villapaprika.no

Høres ut som kanskje kan passe litt til det du beskriver av hva du liker? Les interiørblogger og få inspirasjon. Kjøp og bruk det du selv liker, ikke tenk på at det skal være et hjem for å vises fram, men et hjem som du skal bo og trives selv i. :)

Skrevet

Start med de store møblene som er et naturlig bindepunkt. I stuen vil sofaen være bra å begynne med. Deretter gardiner, puter, tepper, sofabord osv som passer sammen med sofaen.

Skrevet

Jeg er interessert i interiør, men trives best med hummer og kanari.

Lag en liste over farger du liker. Noen av disse du kunne tenke deg å ha på en vegg eller flere? Om du ønsker lyse vegger, så kjør på med farger i tekstiler og møbler i stedet. Ser ut som folk er livredde for farger for tiden. Farger er ikke farlige :)

Ta deg god tid med innkjøpene. Fokuser på det som er nødvendig først (seng, sofa, spisebord og stoler). Komfort er like viktig som utseende. Se hvordan dere bruker hjemmet. Gjør det praktisk og lettstelt. Da er det mye lettere å gå ut på leting etter den perfekte lampa eller det perfekte stuebordet.

Ikke se deg blind på ferdige løsninger. Enkle bokhyller fra IKEA (f.eks) kan fint males og bygges inn med lister for eksempel.

Dessuten finnes det mye fint brukt som kan pusses opp. Du kommer veldig langt med et møbel du liker fasongen på og et spann maling i en farge du liker. Kjøp nye håndtak på praktiske og utdaterte møbler og mal dem. Slike ting gjør underverker.

Skrevet

Gå på fretex og kjøp alle interiørblader du finner der. Gå hjem og klipp ut alt du liker. Legg alt bort noen dager og sorter deretter utklippene. Hiv det du finner ut at du egentlig ikke vil ha. Tilslutt vil du sitte igjen med noen ideer du liker mest. Det vil hjelpe deg på vei til din stil i ditt hjem.

Anonymous poster hash: 4cb85...037
Skrevet

Åh, så kjempemange fine og nyttige svar jeg har fått fra dere. Tusen takk!

Når jeg sier at jeg ikke vet hva de ulike stilene heter så tenker jeg egentlig ikke at jeg skal henge meg opp i det... Men, for min del som er litt surrete så tror jeg kanskje det kan lønne seg å ha en viss rød tråd.. Noen hint om hva som passer sammen.. Slik at jeg ikke kjøper meg en gammel fransk seng og et hypermoderne tattbord feks.. Jeg er så skitzofren i stilen :fnise:

Jeg føler at jeg må finne ut av hva jeg liker best som 'kjerne', også jobbe meg utover etter det. Veldig godt tips å begynne med de store møblene i hvert rom.. Ikke nipset...

Er det sånn at dere har samme stil i hele huset eller varierer det? Det er typisk meg feks å ville ha en litt gammeldags stue/soverom også hypermoderne kjøkken og bad :fnise: Uff.. Jeg er håpløs :( Leie inn en hjelpende hånd?

Jeg skal ialllefall kjøpe meg slike blader! :-D

Igjen, tusen takk for alle svar :blomst:

Anonymous poster hash: 8de81...5a0
Skrevet

Jeg synes det er kjempetøft med en blanding av gammelt og supermoderne jeg. Det er den eneste måten jeg fikser disse stilrene, moderne møblene faktisk.

Stort sett går jeg for klassisk og tidløst når det gjelder dyre ting som salong/sofa, seng og kjøkken/bad. Så leker jeg meg heller litt med småmøbler og dekor. Rommene kan ellers innredes for å passe til de møblene du investerer litt i. Om du liker gamle, franske senger, så kjøp en sånn og finn ting som passer til. Feilen de fleste gjør er at det innreder hele rommet på en gang. Kjøper matchende dill og dall og ender opp med noe som slett ikke fungerer like bra i virkeligheten som i en katalog.

Tenk oppbevaring også. Det er liten vits i å kjøpe masse dyre soveromsmøbler om du må ha klærne hengende synlig eller over en stol f.eks.

Skrevet

Mitt beste råd er å ikke ha det for travelt, og som andre sier: start med de store tingene. Finn en sofa du liker, og ta det derfra. På finn finner du massevis av pent brukte, billige/gratis ikea-møbler f.eks. Det kan være greit som en start dersom du trenger å bo deg til litt. Om du starter med noe billig / gratis, er det enklere å skifte det ut etterhvert som du finner ut hva du liker og trives med, og hva som fungerer i ditt hjem. Mye kan males og redesignes også.

Hos oss starta vi med hvite vegger i stort sett alle rom. Det tok noen måneder før vi landa på en sofa, men er til gjengjeld kjempefornøyd. Det tok ytterligere måneder før Sofabordet kom på plass, så da brukte vi et loppebord til 20 kroner så lenge. Nyeste anskaffelsen er en liten skjenk fra finn som passer perfekt på plassen som var til overs. Det tok meg ca fire måneder å finne den, men så er jeg typen som liker å sitte og surfe på finn på utkikk etter sånt, da. Nå er jeg nesten litt skuffa over å ha mista et av favorittsurfemålene mine :fnise:

Anonymous poster hash: 01d36...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...