AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #1 Skrevet 2. november 2013 Vi er tre stykker som bor i kollektiv. Leiligheten er ganske liten i rommene, slik at man merker godt når det er ekstra folk her. Hun ene jeg bor med har kjæresten på besøk hele tiden. Denne uka har han sovet her hver natt unntatt én. Ellers er han mye innom utenom dette også, de spiser middag sammen osv. I helgene er det også nesten bestandig sånn at de slår seg til i sofaen og blir sittende der hele kvelden med snop og mat. Ikke er det så mye sofaplass at alle tre beboere pluss denne kjæresten kan sitte komfortabelt, og dessuten føler man litt at man trenger seg på et kjærestepar som har kosekveld, så det blir gjerne sånn at vi andre stikker inn på rommene våre eller ut. Aldri har jeg opplevd at de spør om det passer for oss andre å ha en ekstra person der så mye, eller om denne romvenninnen skal betale litt ekstra for strøm og vaskemiddel og slike ting siden hun har så mye besøk. I tillegg er det mye ekstra rot. De rydder ikke opp skikkelig etter seg, og det er alltid mer rotete og skitnere (smuler overalt, oppvask som ikke settes inn i maskin..) når de har vært her sammen. Vi to andre rydder alltid opp etter oss, så det føles ganske irriterende å ikke motta det samme tilbake. Jeg har så utrolig lite lyst å skape dårlig tone med denne bovenninnen, og er konfliktsky som type. Så så langt har jeg ikke sagt noenting, og rydder ofte opp etter dem. Både jeg og den tredje bovenninnen er enige om denne problematikken, så vi kunne kanskje tatt det opp sammen, men det blir kanskje veldig ubehagelig for hun det gjelder og kjæresten hennes? Ikke lett dette her! Noen råd? Anonymous poster hash: 838d2...a24
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #3 Skrevet 2. november 2013 Ta det opp på husmøte. Anonymous poster hash: ba44e...2fa 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #4 Skrevet 2. november 2013 ha ett "møte", alle tre. Du og den 3.vennina kan skrive notater slik att dere har noe konkret å forholde dere til om dere blir stressa hvis hun blir sint. Det er bedre å ta det opp enn å vanntrivest... Anonymous poster hash: 6867f...3b6 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #5 Skrevet 2. november 2013 Ja, ta det opp. Forklar hvordan det påvirker dere mtp begrenset plass og mer rot. Det må kunne være en regel som sier at dere har overnattingsbesøk maks tre dager i strekk/tre dager per uke, evt bare i helgene. Er det snakk om lengre besøk, må det godkjennes av medbeboerne. Sånn var det i hvert fall i mitt kollektiv, og det førte til at jeg flyttet sammen med kjæresten istedenfor :D Anonymous poster hash: 256d1...7d1 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #6 Skrevet 2. november 2013 Vær ærlig. Det er synd å ikke tenke over hvordan de andre som bor der har det, når man f.eks. med kjæresten okkuperer stua hver helg. Men det er også synd å ikke ta dette opp med den det gjelder, så vedkommende blir oppmerksom på det, og dere kan finne frem til løsninger som funker for alle. Jeg tenker hun ser det selv, om dere snakker med henne på en fin måte. Ikke rott dere sammen mot henne liksom Anonymous poster hash: fb59e...0c3 1
Snop Skrevet 2. november 2013 #7 Skrevet 2. november 2013 Jeg vet ikke om dette er det riktige å gjøre, og egentlig er det ikke én framgangsmåte som fungerer best på alle, man må se an situasjonen litt. Jeg tror jeg hadde skrevet et brev (gjerne sammen med den andre i kollektivet) og startet det med å være helt ærlig og beklage at jeg ikke tar det muntlig, men jeg er så redd en eventuell konflikt eller for å si noe feil (da viser du også at du er ydmyk) og håper det går greit å gjøre det sånn. Så hadde jeg skrevet et mest mulig kort brev og sagt noenlunde det du har skrevet her, og avsluttet med at dere gjerne kan prate om det, og gjerne vil høre hva hun mener om saken (viser at du bryr deg om hennes mening). Hvis dere prater om det, hadde jeg foreslått helt konkrete ting, som feks at de prøver å tilbringe litt mer tid på rommet slik at fellesområdet er oftere ledig. Eller noe sånn...
Gjest vilma2000 Skrevet 2. november 2013 #8 Skrevet 2. november 2013 Mitt første studieår bodde jeg med to andre venninner der hun ene ganske sjapt fikk seg en kjæreste som var hos oss konstant. Etter 3-4 måneder så vi det som et så stort problem at vi bare MÅTTE si i fra. Både jeg og hun andre venninnen min er utrolig konflikskye så vi planla "møtet" veldig nøye. Først fant vi ut at det beste er å ta dette opp med venninnen alene, ikke sammen med kjæresten. Det er utrolig ubehagelig for han å sitte sammen med tre samboere som plutselig begynner å diskutere at det er irriterende at han bor der hele tiden. Vi sa fra til venninnen vår at vi ville ha en middag bare vi som bor der, med vin og god mat. Vi planla samtale skikkelig godt, bestemte oss for hvilke eksempler vi skulle ta opp og mulige løsninger. Samtalen ble åpnet slik: "Først vil vi bare si at det er utrolig hyggelig at du er så forelsket og at dere har det så fint sammen. Anders er en skikkelig bra fyr. Men dette har blitt litt annerledes enn slik vi så for oss det å bo i kollektiv. Han er her veldig mye, det er ekstra mye rot og vi føler at det ikke er plass til oss som bor her lenger..." Samtalen videre gikk på noen konkrete eksempler og mulige løsninger. Løsninger som at de kunne være litt mer hos han, eller kanskje være litt mer på rommet hennes. Vi la hele veien vekt på at vi savnet å bare være oss tre i leiligheten. Savnet å ha det koselig med bare jentene. Venninnen vår forsto dette kjempegodt og ble egentlig bare litt flau over at hun ikke hadde skjønt det selv. Alt ordnet seg:) 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #9 Skrevet 2. november 2013 Ligg med typen hennes. Hehe, jeg tror det hadde blitt enda mer ulevelig her da. Og ikke er han spesielt attraktiv heller Ta det opp på husmøte. Anonymous poster hash: ba44e...2fa Vi har ikke hatt husmøter så langt (mye fordi ting alltid har gått veldig greit, vi har hatt faste vaskeuker hver og slikt). Men nå som dette kjærestebesøket og rotet begynner å gå langt over grensene så må det vel til, ja. Men herregud som jeg gruer meg! Vil bare nevne at jeg også har en kjæreste. Han sover her kanskje én gang i uka. Og så sover jeg eventuelt en natt hos ham. Det synes jeg er en grei ordning, for da bruker jeg ikke for mye av "felleskvoten" av besøk i leiligheten, hvis det gir mening. Det blir ikke påtrengende for de andre. Det irriterer meg litt at jeg passer på å ta hensyn, og så får jeg aldri et spørsmål tilbake om det passer for meg at hennes kjæreste går inn og ut her konstant. Det begynner å gå utover hvor blid jeg er her hjemme, og det er jo ikke gøy for noen av oss, så jeg må bare ta det opp, ja Anonymous poster hash: 838d2...a24 Anonymous poster hash: 838d2...a24
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #10 Skrevet 2. november 2013 Snop: Det ville føltes pinlig å få et sånt brev, og vite hvordan man skulle forholdt seg etterpå tror jeg. Så da bør i så fall brevskriver være tilstede når brevet leses. Men man trenger ikke gjøre mer ut av det enn det er. Muntlig er mer ordentlig og voksent, føler jeg.. Man kan jo si at man synes det er litt ubehagelig å ta det opp, at man er redd for å si noe feil, men synes det er best å si noe. Anonymous poster hash: fb59e...0c3 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #11 Skrevet 2. november 2013 Jeg ville ikke gjort en big deal ut av det, om jeg var deg TS. Å planlegge hvordan du/dere skal ta det opp osv, er sannsynligvis unødvendig bruk av tid og energi. Si det som det er! Hun blir sikkert litt flau, men ikke sint osv... Mange jenter overtenker alt mulig. Man trenger ikke en helaften med masse dill og dall for å komme til poenget. Anonymous poster hash: fb59e...0c3 3
Alvina Skrevet 2. november 2013 #12 Skrevet 2. november 2013 (endret) Ta det opp uten han tilstede. Han bor jo ikke der og dette er ikke under hans ansvarsområde. Tror ikke hun blir fornærmet. Når man er nyforelsket er det vanskelig å sette grenser, også for en selv og "tiden flyter" ofte litt ut med mer samvær enn planlagt. Jeg har bodd i kollektiv og til tider ble det slitsomt med alle som fikk besøk med sene spillekvelder som ofte varte til langt over midnatt. Selv bodde jeg med min daværende samboer og alle var inneforstått med det siden det var vi som "opprettet" kollektivet men hadde avtalt med to andre, vi betalte også mer enn de som var singel. Men vi bestemte ikke mer enn de andre, for å fungere i et bofellesskap må man ha litt faste regler, hvem som har ansvaret for hva og fordeling av husarbeid (som rullerte). Vi var fem inkl. meg og samboer. Det gikk ok siden leiligheten var stor, med separat spisestue og heldigvis oppvaskmaskin. Vårt kollektiv ble oppløst fordi jeg ikke giddet mer av sene kvelder og mye "guttebesøk" (var bare menn i kollektivet, unntaket var meg). Men ikke kun pga mye besøk, jeg sa i fra når det ble for mye og ba folk gå fordi det var sent på kveld (unntaket var noen få nære venner som alle kjente godt) eller hvis ungjenter ble sittende til langt på natt. Forsto jo at de syntes det var spennende, men jeg bodde jo faktisk der, og da må man si fra, det er en del av å bo i kollektiv... Opprinnelig var vi fire og det ble for mye med en ny som kom inn der, en kamerat av meg som faktisk presterte å banke opp kjæresten sin så grundig at hun havnet på sykehus og true hennes venninne (da var ikke vi andre tilstede). Jeg maktet ikke se han mer og ba han flytte, men ingen andre turte si noe, så da flyttet jeg ut. Og da forsvant "heksa" og kollektivet ble oppløst. Nok om den historien, den ligner heldigvis ikke din. Det høres ut som dere går godt sammen så tenker at du ikke skal være redd for å ta det opp med henne. Mest sannsynlig har hun tenkt på det selv, men når man er forelsket blir tiden litt opphevet og man er litt smågal og tenderer til å skape sin egen lille boble. Du sier at dere har en liten leilighet, det i seg selv er et argument. Å oppta halve stua f.eks. gjør at dere andre lett føler at dere bor på en hybel og ikke i et bofellesskap. Endret 2. november 2013 av Alvina 1
Majott Skrevet 2. november 2013 #13 Skrevet 2. november 2013 Hehe, jeg tror det hadde blitt enda mer ulevelig her da. Og ikke er han spesielt attraktiv heller Vi har ikke hatt husmøter så langt (mye fordi ting alltid har gått veldig greit, vi har hatt faste vaskeuker hver og slikt). Men nå som dette kjærestebesøket og rotet begynner å gå langt over grensene så må det vel til, ja. Men herregud som jeg gruer meg! Vil bare nevne at jeg også har en kjæreste. Han sover her kanskje én gang i uka. Og så sover jeg eventuelt en natt hos ham. Det synes jeg er en grei ordning, for da bruker jeg ikke for mye av "felleskvoten" av besøk i leiligheten, hvis det gir mening. Det blir ikke påtrengende for de andre. Det irriterer meg litt at jeg passer på å ta hensyn, og så får jeg aldri et spørsmål tilbake om det passer for meg at hennes kjæreste går inn og ut her konstant. Det begynner å gå utover hvor blid jeg er her hjemme, og det er jo ikke gøy for noen av oss, så jeg må bare ta det opp, ja Anonymous poster hash: 838d2...a24 Anonymous poster hash: 838d2...a24 Ja, det er mye bedre å ta det opp enn at dere andre er sure, og den tredje ikke skjønner problemet. Synes Vilma2000 hadde en god løsning
Gjest mymlen Skrevet 2. november 2013 #14 Skrevet 2. november 2013 du kan jo fortelle henne at du er konfliktsky og at det derfor er vanskelig for deg å ta det opp, men at du til sist har kommet fram til konklusjonen at det er best å være ærlig mot henne, isteden for å gå rundt og mislike henne. etter det kan det kanskje være enklere å ta opp problemstillingen. jeg er også en veldig konfliktsky person, men som jeg skrev ovenfor så er det best å være ærlig. hadde en tendens til å før bare la meg irritere av selv mine nærmeste venner, men min erfaring er at folk flest ikke blir sure hvis man tar ting opp med dem. noen blir til og med glade og takknemlige. du behøver strengt tatt ikke å være bekymret for hennes reaksjon, fordi ditt argument er helt rettferdig. synes alt det du listet opp om venninnen din høres helt forferdelig irriterende ut. lykke til!
Alvina Skrevet 2. november 2013 #15 Skrevet 2. november 2013 (endret) du kan jo fortelle henne at du er konfliktsky og at det derfor er vanskelig for deg å ta det opp, men at du til sist har kommet fram til konklusjonen at det er best å være ærlig mot henne, isteden for å gå rundt og mislike henne. etter det kan det kanskje være enklere å ta opp problemstillingen. jeg er også en veldig konfliktsky person, men som jeg skrev ovenfor så er det best å være ærlig. hadde en tendens til å før bare la meg irritere av selv mine nærmeste venner, men min erfaring er at folk flest ikke blir sure hvis man tar ting opp med dem. noen blir til og med glade og takknemlige. du behøver strengt tatt ikke å være bekymret for hennes reaksjon, fordi ditt argument er helt rettferdig. synes alt det du listet opp om venninnen din høres helt forferdelig irriterende ut. lykke til! Jeg er også konfliktsky men når noe er rettferdig, som du sier, har man nesten ikke annet valg enn å ta opp ting. Venninnens første reaksjon kan være å bli fornærmet, men da er det kanskje fordi hun går i selvforsvar fordi hun selv er redd for å si fra til kjæresten sin og ikke vet hvilke argumenter hun skal komme med for å ikke møtes. Bor kjæresten hjemme hos sine foreldre siden han omtrent bor i kollektivet? Det er i så fall irrelevant, det som er relevant er at dere tre skal trives i bofellesskapet og ta hensyn til hverandre på best mulig måte. edit: Forstår at dere to andre er irriterte, men ikke bland inn at det går mer oppvaskmiddel og mer strøm, sett helt konkret fokus på at det blir mer rot og at leiligheten er for liten til fire personer. Endret 2. november 2013 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #16 Skrevet 2. november 2013 Kollektivgleder... ;-) Jeg ville hatt et husmøte, og jeg tror at om du og den andre venninnen planlegger dette møtet nøye kan dere fort risikere at hun med kjæresten føler at dere "konspirerer" mot henne. Da blir det ikke et hyggelig møte... Foreslår at du deler opp "klagen" i ulike, konkrete punkter slik at det blir mer håndterbart å diskutere og snakke om. Dersom alt blir sauset sammen vil hun kanskje oppleve at dere klager på henne og forholdet hennes. Beste råd er å være konkret og tydelig, ikke anklagende, og ikke unnskyld deg for at du tar opp problemer ( da skjønner hun kanskje ikke alvoret). For eksempel: Ta opp det med ryddingen som separat sak, og si at dere ikke bryr dere om hun eller han står for rydding, men at hun som beboer har ansvaret for at de som par rydder etter seg. Ta opp bruk av fellesarealet. Si at det er ok at de bruker stua, men at du opplever at du trenger deg på dem som kjærestepar, og at det er ekkelt å ha den opplevelsen i egen stue. Spør om de kan være mer på rommet eller legge flere kosekvelder foran tv'n til hans bosted. Foreslå at siden han nesten bor hos dere vil dere heretter dele strømregningen på fire, og at hun bør stå for halvparten. (Siden du nevner vaskemiddel antar jeg at han også vasker klær hos dere? Dette + oppvaskmaskin er jo det som trekker mest strøm i en leilighet, varmtvannskostnader på dusjing er avhengig av om dere har egen bereder i leiligheten.) Alternativt kan dere kreve at han slutter å vaske klær hos dere, og be dem om å sove flere netter hos ham slik at det jevner seg ut på eventuelle varmtvannskostnader på dusjing. Lykke til! Anonymous poster hash: b0453...78a 1
flinkeceline Skrevet 2. november 2013 #17 Skrevet 2. november 2013 Jeg mener at hvis dere bor sammen, bør du også kunne si ifra om at en ekstra beboer er en for mye. Eventuelt sette det opp slik at han for komme to ganger i uka, men thats it.
Alvina Skrevet 2. november 2013 #18 Skrevet 2. november 2013 (endret) Kollektivgleder... ;-) Jeg ville hatt et husmøte, og jeg tror at om du og den andre venninnen planlegger dette møtet nøye kan dere fort risikere at hun med kjæresten føler at dere "konspirerer" mot henne. Da blir det ikke et hyggelig møte... Foreslår at du deler opp "klagen" i ulike, konkrete punkter slik at det blir mer håndterbart å diskutere og snakke om. Dersom alt blir sauset sammen vil hun kanskje oppleve at dere klager på henne og forholdet hennes. Beste råd er å være konkret og tydelig, ikke anklagende, og ikke unnskyld deg for at du tar opp problemer ( da skjønner hun kanskje ikke alvoret). For eksempel: Ta opp det med ryddingen som separat sak, og si at dere ikke bryr dere om hun eller han står for rydding, men at hun som beboer har ansvaret for at de som par rydder etter seg. Ta opp bruk av fellesarealet. Si at det er ok at de bruker stua, men at du opplever at du trenger deg på dem som kjærestepar, og at det er ekkelt å ha den opplevelsen i egen stue. Spør om de kan være mer på rommet eller legge flere kosekvelder foran tv'n til hans bosted. Foreslå at siden han nesten bor hos dere vil dere heretter dele strømregningen på fire, og at hun bør stå for halvparten. (Siden du nevner vaskemiddel antar jeg at han også vasker klær hos dere? Dette + oppvaskmaskin er jo det som trekker mest strøm i en leilighet, varmtvannskostnader på dusjing er avhengig av om dere har egen bereder i leiligheten.) Alternativt kan dere kreve at han slutter å vaske klær hos dere, og be dem om å sove flere netter hos ham slik at det jevner seg ut på eventuelle varmtvannskostnader på dusjing. Lykke til!Anonymous poster hash: b0453...78a Jeg forstår hva du mener, men er uenig med deg, jeg ville ikke satt fokus på økonomi og mer bruk av vaskemidler og strøm (ts sier ikke om det er sentralvarme og varmt vann inkl.), fordi det ikke er hovedproblemet. Da kan venninnen føle seg angrepet. Problemet er jo at leiligheten er for liten for fire personer. De må bli enige om hvem som kan "bo" der, alt det andre er bare ting som kommer i tillegg og som kan brukes som motargumentasjon hvis venninnen går helt i selvforsvar. Jeg antar at venninnen ikke er lettere dum, men bare nyforelsket. Ts kan jo åpne samtalen med å si at hun får en tante på besøk, om det gjør noe om hun sover på sofaen i ett par ukers tid... Endret 2. november 2013 av Alvina
Glynis Skrevet 2. november 2013 #19 Skrevet 2. november 2013 Faren ved å fokusere på det økonomiske er at kjæresten gir dere en hundrings til såpeutgifter og fortsetter å bo hos dere. 2
#Sunrise Skrevet 2. november 2013 #20 Skrevet 2. november 2013 hvorfor ikke bare si til henne når hun er alene "er det greit om du ikke har så mye besøk? jeg blir litt sliten av det skjønner du:)"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå