Gå til innhold

Fedre som er hjemme med syke barn.

lille mor

Anbefalte innlegg

I dag fikk min lille gutt er skikkelig astma-anfall.

Jeg ble naturligvis redd, ringte legen og fikk beskjed å komme med en gang.

Da mannen min ringte i det jeg var på vei ut døra, fortalte jeg hva jeg skulle og da ville han være med.

Dette er det andre kraftige anfallet på ca. 1mnd, sist måtte han være på sykehuset i 3 dager og pga. at jeg akkurat hadde født måtte jeg være hjemme med den lille med tanke på smittefare på sykehuset, så det var mannen min som var sammen med han da.

I dag da han fortalte sin arbeidsgiver at han måtte til legen med sin sønn, fikk han beskjed om at det hadde han ikke krav på så lenge jeg går hjemme.

Han sa han ville dra for det, og det resulterte i at han ble trekt i lønn.

Ikke det at det er så farlig, med med ofte gjentagelser vil det jo merkes.

Det er vanskelig for meg å konsentrere meg om hva legen sier med to små som krever oppmerksomhet, så det er veldig greit å ha ham med, ikke minst for litt psykisk støtte.

Han ble lagt inn i dag igjen, men ble raskt bedre så vi kunne dra hjem etter 4 timer.Heldigvis.

For jeg vet ikke hvordan det skulle gått med et barn på sykehus, en liten baby som jeg ammer og en skolegutt som trenger hjelp med matpakke, lekser osv. og med en mann som er på arbeid fra kl 6.30 til 16.00.

Og økonomien tilsier ikke at han kan ta 3-4 dager fri uten ettervirkninger.

Det jeg egentlig lurer på er, er dette riktig?

Har han ikke krav på å være hjemme med syke barn så lenge jeg har permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det. For hvorfor skal pappa være hjemme med syke barn når du er hjemme? Det sier seg selv da at du kan ta deg av de syke barna mens pappa går på jobb som vanlig.

Sånn er det hos oss og. Vi har 3 barn og blir en av de syke eller alle mann, så er det jeg som må ta meg av dem hvis jeg ikke er syk selv.

Skulle jeg bli syk, så må pappaen her i huset ta seg en fridag pga av alle omsorgsdagene er brukt opp pga at han måtte være hjemme og hjelpe meg med barna i 2 uker etter en operasjon.

Så derav fridag.....

Så det blir jo et dilemma hvis sykeopphold skulle bli aktuelt senere.

For da sier det jo også seg selv at en må være på sykehuset, mens den andre er hjemme med de andre barna.

Da må vel far enten bli trekt i lønn eller ta seg fridager.

Hva annet han kan gjøre, er jeg usikker på da jeg er så og si like grønn på dette som deg.

Men jeg mener at han ikke kan ta seg en omsorgsdag ( med mindre du blir syk selv ) når du er hjemmeværende med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at han har rett til velferdspermisjon hvis gutten blir lagt inn på sykehus. Det bør han sjekke med arbeidsplassen. Jobber han i det offentlige vil han sannsynligvis få velferdspermisjon, privat er det vel andre regler...

Når det gjelder vanlig sykdom, uten sykehusinnleggelse, er det vel ikke så at han ikke får fri med lønn når du er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var litt i samme knipa for en syv åtte år siden, men jeg gikk hjemme, jeg var ikke i permisjon.

Min mann jobbet da i kommunen og fikk kun fri fra jobben hvis jeg ble syk og ikke kunne ta meg av ungene.

Men han hadde en topp sjef, så stort sett ordnet det seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at han har rett til velferdspermisjon hvis gutten blir lagt inn på sykehus.

...men velferdspermisjon er ikke med lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Ved alvorlig astmaanfall som kan resultere i sykehusinnleggelse så skjønner jeg godt at du vil ha mannen din der. Det er ikke greit å ta vare på en baby, det syke barnet og få med seg informasjonen som legen gir. I tillegg så har man sin egen angst.

Jeg var alene med to barn under skolealder hvor det minste hadde astma. Jeg husker ennå angsten og søvnløse netter. Og jeg skulle så gjerne hatt noen ved min side.

Astma er en alvorlig sykdom hvor tilstanden kan endre seg raskt. Det er ikke det samme som å håndtere tre barn hvor noen har vannkopper eller er forkjølet.

Kan ikke din mann snakke med arbeidsgiver og forklare alvoret i situasjonen. Og spørre om han har mulighet til å jobbe inn de timene han er borte? Slik at den økonomiske belastningen blir mindre.

Meld dere inn i Norges Astma- og Allergiforening. Der får dere er godt og informativt medlemsblad, noen å spørre og snakke med samt kursing. Mine barn husker fortsatt da vi var på hotellweekend :-) Sponset av NAAF. Der kan dere få hjelp til å søke grunn- og hjelpestønad. Det kan jo være at dere har krav på det.

Til slutt vil jeg anbefale deg å gå til homøopat. Gjerne en som har spesialisert seg på astma- og allergi. Av andre årsaker så tok jeg sønnen min til homøopat og astmaen ble bragt på banen. Vi startet behandling på våren og når vinteren kom (som var den verste perioden for oss) så var han nesten ikke syk. Det var helt fantastisk. Nå har han vært fin i mange år, men jeg vet at det kan slå ut igjen når som helst. Og da er det rett tilbake til homøopat.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men velferdspermisjon er ikke med lønn...

Du kan få velferdspermisjon MED eller UTEN lønn. Sykdom er ett av tilfellene som kan gi rett til velferdsperm. med lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få velferdspermisjon MED eller UTEN lønn. Sykdom er ett av tilfellene som kan gi rett til velferdsperm. med lønn.

Du KAN få, men det er opp til arbeidsgiver. (Dette er valgfritt) Her var vel et av temaene at arbeidsgiver trakk faren i lønn så jeg tviler på at han har en arbeidsgiver som ville gitt permisjon MED lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedriften har vel et regelverk rundt det, og det er regelverket som bestemmer hva som gir rett til perm med lønn.

I det offentlige gir slike tilfeller rett til velferdsperm MED lønn, og jeg skrev at han burde undersøke hvilke regler som gjelder i den bedriften han jobber i. Det er ikke alle sjefer som er like villige til å opplyse om sånt på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også ett barn med astma og i den forbindelse fikk vi tilbud om astmaskole som var veldig lærerikt.

Hvis barnet blir lagt inn på sykehuset og mor er hjemmeværende med flere barn lønner det seg at far er til stede på sykehuset. Fordi han da får en spesiell sykemld ( mor får hvis hun er til stede, men det er bare en som får om gangen. ) som gir omsorgspenger fra trygdekontoret. Arbeidsgiver betaler ingenting.

Ring Norges astma og allergiforbund, der får d hjelp med alle de rotete rettigheten ingen opplyser deg om ellers. Dette er gratis for medlemmer vet ikke hvor mye det koster ellers.

Lykke til i lovverkets land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet, men jeg trodde at man har 10 dager hver til å være hjemme med egne barn. Ev. 15 dager hver hvis man har mer enn to barn. Uavhengig av om mor er hjemme eller ikke.

Jeg kan ikke forstå at det er noe arbeidgiver har noe med. Spesielt i denne situasjonen, der dere måtte på sykehuset. Stakkars dere.

Da jeg gikke hjemme med min yngste, fikk mannen min være hjemme når ungene var syke. Uten at arb. giver la seg opp i det. Men en gang jeg ble syk slik at han måtte være hjemme for å passe junior, måtte jeg ha en sykemelding som bevis på at barnepasser var syk.

Etter det sa han bare at det var et av barna som var syk uten å blande inn meg, og da var det aldri noen spørsmål.

Gurken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål, siden jeg ikke har barn selv.

Har arbeidsgiver noe med hva ektefelle driver med? Om ektefelle jobber skift, deltid, permitert, arbeidsledig osv osv.

Kan man i etterkant bli straffet hvis det oppdages at begge foreldrene var med på sykehuset når man har et alvorlig sykt barn?

Man har jo de ti dagene hver, altså 20 tilsammen. Om man bruker de opp, på syke barn, så har man jo brukt dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...