Gå til innhold

"Oppfyller ikke krav til aap" hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på aap i straks 4 år, og i mars mister jeg de pengene, og jeg fyller ikke kravene for å få utvidet.. Hva nå? Skal ringe NAV på mandag, men er det noen som har opplevd det samme?

Anonymous poster hash: dffed...d0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel i realiteten bare to valg - jobb eller uføretrygd. Har du søkt om uføretrygd? Du kan få AAP i noen måneder mens du venter på svar på uføresøknaden din.

Anonymous poster hash: 2549c...1fe
Skrevet

Du har vel i realiteten bare to valg - jobb eller uføretrygd. Har du søkt om uføretrygd? Du kan få AAP i noen måneder mens du venter på svar på uføresøknaden din. Anonymous poster hash: 2549c...1fe

For syk for jobb og oppfyller ikke krav til ufør heller..

Anonymous poster hash: a8e31...362

• Liker 1
Skrevet

For syk for jobb og oppfyller ikke krav til ufør heller..

Oj, frustrerende situasjon. Jeg vet ikke hva du må gjøre, men ønsker deg lykke til! Regner med du har en god dialog med fastlege og/eller behandler i spesialisthelsetjenesten?

Anonymous poster hash: 2549c...1fe

Skrevet

Oj, frustrerende situasjon. Jeg vet ikke hva du må gjøre, men ønsker deg lykke til! Regner med du har en god dialog med fastlege og/eller behandler i spesialisthelsetjenesten? Anonymous poster hash: 2549c...1fe

Ganske så frustrerende ja! *hurra for norge*

Tja, helt ok med fastlegen men ingen andre i hv.

Skrevet

Ganske så frustrerende ja! *hurra for norge*

Tja, helt ok med fastlegen men ingen andre i hv.

Hvis du er så syk så du ikke er i stand til å jobbe, hvorfor har du da bare hatt kontakt med fastlegen? Du må jo ha en alvorlig sykdom?

Anonymous poster hash: a088d...15d

• Liker 7
Skrevet

Hvis du er så syk så du ikke er i stand til å jobbe, hvorfor har du da bare hatt kontakt med fastlegen? Du må jo ha en alvorlig sykdom? Anonymous poster hash: a088d...15d

Jeg har ME og agorafobi. Legen mente at hennes erklæringer for ME'n har vært gode nok for NAV, noe de ikke er mtp uføre. Fobier har jeg fått behandling for hos dps, men var ferdig behandlet for 2-3 år siden. Men så har det blusset opp igjen etter å ha vært sengeliggende i et år.. Er henvist tilbake til dps nå, men det har ikke noen betydning for NAV..

I

Skrevet

Jeg har holdt på lenge med sak ang AAP. De er blitt mye strengere nå enn da du fikk AAP sist. Legen din kan ikke skrive du har ME du må få utredet dette hos spesialist. Har sykdom selv som egentlig min lege kan bekrefte men Nav godtar ikke den så skal til videre utredning snart. Du må lese brevet nøye hva de krever. Du har kort ankefrist så bestill tid hos legen snarest. Hvis legen henviser deg videre kan du dra ut saken litt. Det nytter ikke om du skriver at du ikke kan jobbe dette godtar de heller ikke lenger. Du må vise vilje heter det.

Min sak har holdt på og ta knekken på meg men har endelig fått AAP. Har ikke hatt denne stønaden før. Det er mange som er i samme situasjon at etter 4 år blir pålagt og komme seg i jobb. Du må bare sette i gang fortes mulig altså. Nav har heller ikke godtatt psykolog som behandling, merkelig nok. Det er mange som etterhvert nå vil dra seg i håret å få avslag etter 4 år og tror man får automatisk fornyet periode. Ufør er og ekstremt vanskelig å få. Er sikker på at legen din hjelper deg. Snakk og med veilederen din på NAV så kan denne forklare deg mer. Lykke til

Anonymous poster hash: 7cbc7...14d
Skrevet

Kan man ikke søke om utvidet periode utover de 4 årene?

Det har jeg hørt fra en jeg kjenner som jobber i NAV..,

Anonymous poster hash: 6b902...a20

Skrevet

Jeg har ME og agorafobi. Legen mente at hennes erklæringer for ME'n har vært gode nok for NAV, noe de ikke er mtp uføre. Fobier har jeg fått behandling for hos dps, men var ferdig behandlet for 2-3 år siden. Men så har det blusset opp igjen etter å ha vært sengeliggende i et år.. Er henvist tilbake til dps nå, men det har ikke noen betydning for NAV..

I

Høres merkelig ut at kun en fastlege kan diagnostisere så kompleks? ME er vanskelig og ofte bare en sekkepost for alt mulig grums!

• Liker 4
Skrevet

Kan man ikke søke om utvidet periode utover de 4 årene?

Det har jeg hørt fra en jeg kjenner som jobber i NAV..,

Det er det hun gjør men fikk avslag. ME diagnose kan ikke stilles av vanlig lege.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har gått på aap i straks 4 år, og i mars mister jeg de pengene, og jeg fyller ikke kravene for å få utvidet.. Hva nå? Skal ringe NAV på mandag, men er det noen som har opplevd det samme?

Anonymous poster hash: dffed...d0d

Hva er kravene til at du får utvidet?

Hvor lenge kan du få utvidet?

Hva skjer med de som har fått utvidet og er ferdig med utvidet-perioden sin?

-Nysgjerrig-

Skrevet

Hvis man er "sengeliggende" i et helt år og ikke kan jobbe så må vel denne fastlegen ha utelukket ALLE andre diagnoser før h*n konkluderte med diagnosen ME?

Du har vært hos spesialister og inn og ut av sykehus formoder man?

Svakheten med alle leger i det norske systemet er at man kun ser i skjemaet: har du en av de diagnosene som står der? Hvis ikke, pleier de bare å velge ME for ingen vet noe særlig mer.

Slik er det i Norge.

I Tyskland eller USA ville legen ha funnet ÅRSAKER til at du er slapp og syk.

Det er jammen ulike tilnærminger! Norge høres her fordummende ut.

• Liker 1
Skrevet

Det er det hun gjør men fikk avslag. ME diagnose kan ikke stilles av vanlig lege.

Men da er det hennes plikt å raskt henvise deg til spesialister som KAN?

Selv spesialistene er fanget i skjemaer. For alt vi vet har du tungmetallforgiftning men det klarer ikke legene ved offentlige sykehus å utrede - fordi det står ikke i skjema.

De gir deg sikkert ME og stempler deg som sak ute av verden; "vær så god neste før jeg går hjem".

Skrevet

Legen din kan ikke skrive du har ME du må få utredet dette hos spesialist. Anonymous poster hash: 7cbc7...14d

Dette stemmer ikke. Spesialist i allmenmedisin kan stille ME-diagnose og den er NAV pent nødt til å godta.

Anonymous poster hash: 3c538...69d

• Liker 1
Skrevet

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Medisinsk%20klinikk/ME-CFS/ME-utredning%20(april%2011).pdf

"NAV skal godta diagnosen satt av spesialist i allmennmedisin, de kan godta diagnosen satt av allmennlege som ikke er spesialist hvis man viser til kunnskap om sykdommen og begrunner diagnosen ved å henvise til hvilke diagnosekriterier man forholder seg til og på hvilken måte diagnosekriteriene er oppfylt. "

• Liker 3
Skrevet

Dette stemmer ikke. Spesialist i allmenmedisin kan stille ME-diagnose og den er NAV pent nødt til å godta.

Nav har blitt strengere. Min diagnose kan legen stille men Nav vil ikke godta det så derfor må jeg til spesialist på sykehuset. Det er bortkasta tid sier legen men må bare gjør så nav sier. Mye har blitt mer tungvint de siste årene og legene klør seg i hodet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt diagnosen i flere år, men aldri vært på sykehuset for den..

Hvorfor skulle jeg det?

Det finnes pr idag ingen behandling som man vet fungerer på sikt og som ikke gjør mer skade på kroppen..

Om dere tror ME bare handler om å være slapp og sliten skal jeg skrive under på at det er bare en bitteliten del av det!

Min fastlege mener at jeg ikke trenger diagnosen fra spesialist, at hennes er god nok..

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt diagnosen i flere år, men aldri vært på sykehuset for den..

Hvorfor skulle jeg det?

Det finnes pr idag ingen behandling som man vet fungerer på sikt og som ikke gjør mer skade på kroppen..

Om dere tror ME bare handler om å være slapp og sliten skal jeg skrive under på at det er bare en bitteliten del av det!

Min fastlege mener at jeg ikke trenger diagnosen fra spesialist, at hennes er god nok..

Det nytter vel ikke bare å si "Jeg har ME" og deretter smelle døra igjen fordi legen har sagt det... AAP forutsetter jo at du er under behandling, eller andre målrettede tiltak. Ifølge det du skriver ovenfor, så har du vel teknisk sett ikke krav på AAP?

Du må da forsøke å bli bedre, i det minste for å vise NAV at du prøver, og kanskje mest for deg selv.

Anonymous poster hash: 6b0ca...fb6

• Liker 3
Skrevet

Det nytter vel ikke bare å si "Jeg har ME" og deretter smelle døra igjen fordi legen har sagt det... AAP forutsetter jo at du er under behandling, eller andre målrettede tiltak. Ifølge det du skriver ovenfor, så har du vel teknisk sett ikke krav på AAP? Du må da forsøke å bli bedre, i det minste for å vise NAV at du prøver, og kanskje mest for deg selv. Anonymous poster hash: 6b0ca...fb6

Jeg har vært under behandling, men etter 4 år så er det ikke godt nok lenger..

Forsøke å bli bedre? Tror du jeg gikk hjem fra legen med ME diagnosen og la meg til?

Alle mine forsøk på å bli bedre til nå har gjort det motsatte, blitt enda dårligere..

Skulle tro folk hadde sterke fordommer mot ME, at vi unnskylder oss med det.. Men hver dag er en kamp for å overleve.. I tilleggmå vi kjempe mot et system som gjør oss enda dårligere..

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...