Gå til innhold

Hvor lenge kan man gå uten levaxin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viss man går på levaxin mot lavt stoffskifte, og f.eks ikke tar medisinen en dag, eller en hel uke o.s.v Hvor lang tid tar det før symptomene kommer tilbake, eller at stoffskiftet går ned mye?

Det tar jo tid før medisinen begynner å virke/symptomene går over når du først begynner på den, men oppstår den prosessen igjen om du glemmer å ta noen etter stoffskifte har stabelisert seg?

Anonymous poster hash: d2568...b54
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du glemmer Levaxin en dag skjer det ikke noe særlig, en uke kan det fort begynne å bli mer problematisk, men det kommer jo an på hvor hardt du er rammet.

Anonymous poster hash: 2ed4d...53e
Skrevet

Hvis du glemmer Levaxin en dag skjer det ikke noe særlig, en uke kan det fort begynne å bli mer problematisk, men det kommer jo an på hvor hardt du er rammet.

Anonymous poster hash: 2ed4d...53e

Jeg vet ikke selv hvilke ''nivåer'' jeg har. Jeg vet ingenting om det. Jeg leste det var en side man sku ta nummeret/nivå stoffskifte du har og se ettellerannet på. Altså jeg skjønner ikke noe. Ble bare fortalt jeg har lavt stoffskifte og puttet på medisin.

Anonymous poster hash: d2568...b54

Skrevet

Jeg vil tro man merker det ganske fort, siden Levaxin har en ganske umiddelbar boost-effekt også. Tar man den feks på kvelden kan man oppleve problemer med søvn, så dersom man dropper den en dag kan man oppleve å være litt mindre pigg.

Anonymous poster hash: 86c6a...3e2
Skrevet

Min erfaring er at det tar ca en uke før jeg merker forskjell. Men det er nok individuelt.

Anonymous poster hash: b3bbc...3ab
Gjest åffårno
Skrevet (endret)

Jeg merker det etter en dag elelr mindre, avhengig av hvor velregulert jeg er.

Nå som jeg ligger bra an så har jeg noe mer å gå på, mens når jeg ligger litt for lavt skal det bare noen timer til på avvik før svimmelhet/slapphet kommer.

Hadde ei uke hvor jeg ved feiltakelse tok halve doser, og etter noen dager var jeg så ute å sykle at jeg ikke kunne begripe hva som skjedde - fungerte overhodet ikke på noen plan.

Så først da skjønte jeg hvor mye Levaxin har å si for at jeg skal fungere normalt.

Utover det synes jeg de 6 ukene som beregnes for å se endring på blodprøver med sakte tempo på opp/neddosering stemmer ganske bra for min del. Men da er det jo snakk om langt mindre endringer.

Nå skal det sies at jeg har halve skjoldbruksskjertelen igjen etter operasjon, så kan hende det har betydning på pluss- eller minussiden.

Endret av åffårno
Skrevet

http://www.felleskatalogen.no/medisin/levaxin-takeda-nycomed-560915

"Halveringstid: Tyroksin elimineres langsomt fra kroppen med en halveringstid på 6-7 dager ved eutyreoid tilstand, forlenget halveringstid ved hypotyreose og redusert ved hypertyreose."

Det tar altså ganske lang tid (godt over en uke) før medikamentet er helt ute av kroppen, men teoretisk sett bør du merke forskjell etter noen dager, alt etter individuelle forskjeller og nøyaktig hva du medisineres for.

Anonymous poster hash: 41fbe...eff
Skrevet

Etter et par tre dager er jeg ganske gåen. Etter en uke hadde jeg vært ødelagt.

Skrevet

http://www.felleskatalogen.no/medisin/levaxin-takeda-nycomed-560915

"Halveringstid: Tyroksin elimineres langsomt fra kroppen med en halveringstid på 6-7 dager ved eutyreoid tilstand, forlenget halveringstid ved hypotyreose og redusert ved hypertyreose."

Det tar altså ganske lang tid (godt over en uke) før medikamentet er helt ute av kroppen, men teoretisk sett bør du merke forskjell etter noen dager, alt etter individuelle forskjeller og nøyaktig hva du medisineres for.

Det stemmer ikke. En halveringstid på 6-7 dager vil si at det tar 30-35 dager før medikamentet er "helt ute av kroppen", dvs at 96,875 % av legemiddelet er ute av kroppen (noe som farmakologisk regnes som at legemiddelet er eliminert). Dette tilsvarer fem halveringstider.

Med en halveringstid på 6-7 dager, vil, som navnet tilsier, halvparten av legemiddelet være ute av kroppen etter 6-7 dager, dvs at 50 % fortsatt er igjen i kroppen.

Anonymous poster hash: e7e39...afd

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer ikke. En halveringstid på 6-7 dager vil si at det tar 30-35 dager før medikamentet er "helt ute av kroppen", dvs at 96,875 % av legemiddelet er ute av kroppen (noe som farmakologisk regnes som at legemiddelet er eliminert). Dette tilsvarer fem halveringstider.

Med en halveringstid på 6-7 dager, vil, som navnet tilsier, halvparten av legemiddelet være ute av kroppen etter 6-7 dager, dvs at 50 % fortsatt er igjen i kroppen.

Anonymous poster hash: e7e39...afd

Jada :) Klart det. Jeg skrev ikke at medikamentet er ute av kroppen etter en uke, bare at halveringstiden er 6-7 dager og at det dermed tar mer enn en uke før medikamentet er eliminert. Orket ikke slå opp hvor mange halveringstider som gjaldt for å bli kvitt det, men poenget var at med en halveringstid på en uke så vil man trolig merke forskjell iløpet av noen dager. Hadde halveringstiden vært noen timer eller et døgn så ville jo effekten av å slutte på medikamentet kommet mye raskere. Hadde halveringstiden vært to måneder så hadde en uke uten medikamentet trolig ikke hatt noen merkbar effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...