Gå til innhold

Bør jeg beholde medlemsskapet i folketrygden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør og ikke bør beholde medlemskapet mitt i folketrygden (dvs. søke om frivillig medlemsskap)? Jeg har sett på NAV sine sider og lest om temaet der, men jeg vet forsatt ikke hva jeg (vi) bør gjøre. Hva ville dere gjort?

Litt fakta:

Jeg er en Norsk jente på 25, flyttet til England for to år siden sammen med mannen min (giftet oss for nesten ett år siden) og har vært student helt til nå. Nå jobber jeg i England. Mannen min (også Norsk, 27 år) har jobbet her i to år (ikke søkt om frivillig medlemsskap). Vi kommer nok til å ende opp i Norge, men det er mulig vi blir her en del år (4-7 år). Mannen min begynner muligens et tre til femårig studieløp i UK til neste høst (støttet av lånekassen). Vi har ikke barn, men det kan jo fort endre seg iløpet av et par år. Hvordan hadde det i såfall blitt med støtte og sikt med tanke på barn? Hadde vi fått norsk støtte der?

Jeg setter veldig pris på alt at tanker rundt dette.

P.

Anonymous poster hash: de002...714
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere ville ikke fått foreldrepenger eller sykepenger da det opparbeides kort tid i forkant.

Anonymous poster hash: 98583...cbd

• Liker 1
Skrevet

Men dere er del av engelsk folketrygd/NHS nå?

Om du evt blir syk eller ufør har du rettigheter i England?

Anonymous poster hash: 3e470...011
  • Liker 1
Skrevet

Du får ingen støtte til barn uten medlemskap i forlketrygden, ikke lån fra Lånekassen heller tror jeg. og hvorfor i all verden skulle dere det? Folketrygden finansieres av skatteinnbetalinger, dersom dere ikke betaler skatt til Norge er det vel heller ikke rett at dere skal ha stønader derfra.

Anonymous poster hash: 12c01...928
  • Liker 6
Skrevet

Ok, tusen takk. Men hvis jeg skatter til Norge (noe jeg regner med følger med hvis jeg velger å være medlem), hva er da forskjellen?

Dere ville ikke fått foreldrepenger eller sykepenger da det opparbeides kort tid i forkant.

Skrevet

Men dere er del av engelsk folketrygd/NHS nå?

Om du evt blir syk eller ufør har du rettigheter i England?

Anonymous poster hash: 3e470...011

Joda, er NHS medlem, så skulle det skjedd noe så er på en måte den grei. Det er egentlig de langsiktige problemstillingene jeg sliter litt med. Jeg vet liksom ikke hvorfor jeg skulle valgt å være medlem, men jeg forstår heller ikke den eventuelle "risikoen" ved å la være...

Skrevet

Du får ingen støtte til barn uten medlemskap i forlketrygden, ikke lån fra Lånekassen heller tror jeg. og hvorfor i all verden skulle dere det? Folketrygden finansieres av skatteinnbetalinger, dersom dere ikke betaler skatt til Norge er det vel heller ikke rett at dere skal ha stønader derfra.

Anonymous poster hash: 12c01...928

Beklager hvis jeg var uklar, men spørsmålet mitt vedr. eventuell støtte med tanke på barn gjelder bare hvis jeg beholder medlemskap i folketrygden.

Skrevet

Ok, tusen takk. Men hvis jeg skatter til Norge (noe jeg regner med følger med hvis jeg velger å være medlem), hva er da forskjellen?

Du skatter jo ikke til Norge når du bor i et annet land og nyter av deres fellesgoder.

Skrevet

Du skatter jo ikke til Norge når du bor i et annet land og nyter av deres fellesgoder.

Jeg skatter selvfølgelig til UK, men kan velge å også betale litt til Norge med tanke på pensjon etc

Skrevet

Jeg skatter selvfølgelig til UK, men kan velge å også betale litt til Norge med tanke på pensjon etc

Nei...du er visst helt grønn :)

Du kan ikke velge å betale litt skatt til Norge...du hverken jobber eller bor her!

Skrevet

"nordmenn som har meldt seg ut av folketrygden må ha bodd i Norge i minst tre av de siste fem årene for å kvalifisere til hjelp fra det norske helsesystemet"

• Liker 2
Skrevet

"nordmenn som har meldt seg ut av folketrygden må ha bodd i Norge i minst tre av de siste fem årene for å kvalifisere til hjelp fra det norske helsesystemet"

Men kjære vene, det er jo derfor jeg evt skulle ha søkt om frivillig medlemskap.

Anonymous poster hash: de002...714

Skrevet

Men kjære vene, det er jo derfor jeg evt skulle ha søkt om frivillig medlemskap.

Anonymous poster hash: de002...714 [/quote

Har du en link til dette? Hadde satt pris på er voksent svar instedenfor å bli kaldt grønn.

Skrevet

Jeg har en følelse av at denne tråden nå kun består av antagelser av folk som er like "grønne" (som en av medlemmene kalte meg) og det er egentlig ikke det jeg er ute etter... Er noen som faktisk har noe erfaring med dette som kunne gitt meg litt informasjon?

Skrevet

Jeg er ikke "grønn" på feltet, dette er hva jeg jobber med. Dersom jeg haddef lyttet utenlands ville jeg betalt for frivillig medlemskap. Hovedårsaken er uførhet. Om du blir ufør når du er i utlandet eller innenenfor en tre års periode etter du kom tilbake til Norge, vil du ikke ha rett til uførepensjon. Da står du der uten rettigheter og må leve på ektefelle/partner eller på sosialhjelp. Flere som brenner seg på det. Sykdom kan man ikke forutse.

(anonymiserer meg pga jobben)

Anonymous poster hash: 49858...7f3
  • Liker 4
Skrevet

Nei...du er visst helt grønn :)

Du kan ikke velge å betale litt skatt til Norge...du hverken jobber eller bor her!

Dette er FULLSTENDIG feil. Les kapittel 2 i folketrygdloven om medlemskap.

Skrevet

Jeg er ikke "grønn" på feltet, dette er hva jeg jobber med. Dersom jeg haddef lyttet utenlands ville jeg betalt for frivillig medlemskap. Hovedårsaken er uførhet. Om du blir ufør når du er i utlandet eller innenenfor en tre års periode etter du kom tilbake til Norge, vil du ikke ha rett til uførepensjon. Da står du der uten rettigheter og må leve på ektefelle/partner eller på sosialhjelp. Flere som brenner seg på det. Sykdom kan man ikke forutse.

(anonymiserer meg pga jobben)

Tusen takk for din mening, det er slike svar jeg håpet på. Ha en flott dag!

Skrevet

Hvorfor hopper dere i strupen på en bruker som spør hva som er den beste løsningen i sin situasjon? Jeg ser virkelig ikke problemet her.

Anonymous poster hash: 645f3...de5
  • Liker 3
Skrevet

Nå må dere skille mellom hva et medlemskap KAN gi og det at man "betaler litt skatt" her og der.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for din mening, det er slike svar jeg håpet på. Ha en flott dag!

Bare hyggelig :)

Har et eksempel jeg jobber med nå hvor en godt utdannet og lønnet person ble ufør mens han jobbet for et utenlandsk selskap. Kort fortalt har h*n ikke rett på noe som helst fra Norge etter at h*n ble ufør...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...