AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #1 Skrevet 1. november 2013 Jeg driver å søker nye jobber, da jeg for øyeblikket bare jobber som ekstravakt. Snakket i dag med en jeg var på intervju hos sisst uke, og dette er virkelig drømmejobben, og hun mener at jeg er toppkandidaten. Men: de kvier seg for å ansette meg, fordi jeg ikke har sjans i havet til å være på jobben 8-16 hver dag pga to små i bhg. Bhg åpner 07.30 rekker ingen t-bane før 07.55 og banen til jobben tar 32 min + gangtid og sjifting.... Er jeg på jobb til 16.00 rekker jeg KANSJE bhg til 16.55 hvis jeg har flaks. Mannen har jo samme problem, da han også jobber i sentrum... Hvordan løser dere andre dette, når man IKKE har fleksible arbeidsgivere og man MÅ være på jobb i åpningstiden??? Er jo dødskjipt å misste drømmejobben pga dette:( Og uansett vil dette være ett problem for de alle fleste arbeidsgivere. Anonymous poster hash: 0d4b3...b21
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #2 Skrevet 1. november 2013 Jeg driver å søker nye jobber, da jeg for øyeblikket bare jobber som ekstravakt. Snakket i dag med en jeg var på intervju hos sisst uke, og dette er virkelig drømmejobben, og hun mener at jeg er toppkandidaten. Men: de kvier seg for å ansette meg, fordi jeg ikke har sjans i havet til å være på jobben 8-16 hver dag pga to små i bhg. Bhg åpner 07.30 rekker ingen t-bane før 07.55 og banen til jobben tar 32 min + gangtid og sjifting.... Er jeg på jobb til 16.00 rekker jeg KANSJE bhg til 16.55 hvis jeg har flaks. Mannen har jo samme problem, da han også jobber i sentrum... Hvordan løser dere andre dette, når man IKKE har fleksible arbeidsgivere og man MÅ være på jobb i åpningstiden??? Er jo dødskjipt å misste drømmejobben pga dette:( Og uansett vil dette være ett problem for de alle fleste arbeidsgivere. Anonymous poster hash: 0d4b3...b21 Du rekker ikke å ta T-banene før? Er det umulig å stå opp et kvarter eller en halvtime tidligere for å rekke barnehagen når den åpner, for så å rekke drømmejobben når den starter om morgenen? Anonymous poster hash: 352a0...0c1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #3 Skrevet 1. november 2013 Du rekker ikke å ta T-banene før? Er det umulig å stå opp et kvarter eller en halvtime tidligere for å rekke barnehagen når den åpner, for så å rekke drømmejobben når den starter om morgenen? Anonymous poster hash: 352a0...0c1 Vel, jeg må jo levere 2 barn, på 2 forskjellige avdelinger også er det 10 min å gå fra bhg til t-banen... så derfor trur jeg ikke jeg rekker noe før, selv om jeg er i bhg 7.30. Anonymous poster hash: 0d4b3...b21
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #4 Skrevet 1. november 2013 De som jobber i barnehagen er alltid på jobb før det åpner. Jeg får levere barna 15 minutter før mot at jeg henter dem 15 minutter før det stenger igjen.Anonymous poster hash: 85eb6...4ba
Miss moneypenny Skrevet 1. november 2013 #5 Skrevet 1. november 2013 Er dette en jobb der det kan være mulig med hjemmekontor? Hvis ja, så sier du at du er fleksibel på andre områder, og gjerne jobber en time ekstra om kvelden hjemmefra f.eks. Lite miljøvennlig og dyrt ja, men hva med bil? 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #6 Skrevet 1. november 2013 De som jobber i barnehagen er alltid på jobb før det åpner. Jeg får levere barna 15 minutter før mot at jeg henter dem 15 minutter før det stenger igjen.Anonymous poster hash: 85eb6...4ba Det er ikke sikkert. Før ble datteren min levert kl 7 når de åpnet, og det var flere ganger vi stod utenfor stengt før å ventet (de kom alltid 7 da, men om vi var et par minutter for tidlig så måtte vi vente). Anonymous poster hash: a29b8...5e8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Det er ikke sikkert. Før ble datteren min levert kl 7 når de åpnet, og det var flere ganger vi stod utenfor stengt før å ventet (de kom alltid 7 da, men om vi var et par minutter for tidlig så måtte vi vente). Anonymous poster hash: a29b8...5e8 Dette har med forsikring å gjøre. Forsikringen dekker KUN det som skjer i åpningstiden, så derfor har de ikke lov til å åpne 5-10min før. Om det skulle skje noe da før kl 7, blir det "kluss". I min barnehage begynner vår arbeidstid kl 7, når bhg åpner, derfor kan ingen kreve at vi er der tidligere enn det heller.. Anonymous poster hash: 2e30c...3bd
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #8 Skrevet 1. november 2013 Du skal da vel ikke både hente og levere hver dag? Hvis du leverer så tar du tbanen du rekker. Da henter mannen din og du sitter til du har jobbet dine 8 timer. Hvis mannen din leverer så kan du dra tidlig, feks være på jobb kl 7. Så drar du når du har jobber 8 timer. er det evnt. noen mulighet for at du kan jobbe litt hjemnefra på kvelden? Kjøpe bil?Anonymous poster hash: 8678f...493
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #9 Skrevet 1. november 2013 TS Altså, vi begge MÅ være på jobbene i sentrum 08-16. Klart en kan levere og en hente, men begge vil måtte komme sent/gå tidlig hver dag. Absolutt ingen mulighet for hjemmekontor, forsøvet arbeidstid eller innjobbing av timer på noen vis! Defor jeg lurer på hva andre med 8-16 jobber og litt reisevei gjøri samme situasjon? Alle har vel ikke fleksible jobber?? Bil er ikke noe alternativ, da vi ikke har lappen, og med rushtrafikken vil det uansett ta minst like lang tid... Anonymous poster hash: 0d4b3...b21
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #10 Skrevet 1. november 2013 Da bør en av dere jobbe 80%Anonymous poster hash: a8acb...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Enig med siste post. Dersom dere har satt barn til verden, får dere tåle at dere må prioritere dem og at andre ting i livet må settes på vent. Mener du virkelig at barna dine skal være på barnehagen 9,5 time, 5 dager i uka?? Finn deg en jobb hvor du kan jobbe redusert eller har fleksitid. Anonymous poster hash: 64813...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #12 Skrevet 1. november 2013 Enig med siste post. Dersom dere har satt barn til verden, får dere tåle at dere må prioritere dem og at andre ting i livet må settes på vent. Mener du virkelig at barna dine skal være på barnehagen 9,5 time, 5 dager i uka?? Finn deg en jobb hvor du kan jobbe redusert eller har fleksitid. Anonymous poster hash: 64813...4ce Eller mannen. Anonymous poster hash: 5dc7a...029 5
Diddles Skrevet 1. november 2013 #13 Skrevet 1. november 2013 Jeg er enig med de to siste her, en av dere bør redusere stilling - eller la drømmejobben seile sin egen sjø! Dere vil angre på det om dere ikke prioriterer barna, spesielt nå når de er små…det går så altfor altfor fort - vips så har de "vokst opp" i bhg..for hva da? Tenk dere godt om her! 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #14 Skrevet 1. november 2013 Evnt. finn dere en barnehage med lengre åpningstider! Anonymous poster hash: 2e30c...3bd 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #15 Skrevet 2. november 2013 Da er vel eneste muligheten å få bhg-plass i sentrum der dere jobber...Anonymous poster hash: 8678f...493
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #16 Skrevet 2. november 2013 Vil ikke bil hjelpe på? Mannen din har rett på å gå ned i stilling for en periode, så han kan gå ned tik 80% du tar jobben så har du også rett på redukajon når du har dått jobben. Så får dere byttte på det hvert år feks på hvem som jobber 80%. Den som jobber redusert kan og ha bilen for å korte ned på ventetid på t-bane etc. Jeg skjønner at folk må jobbe, at reisevei finnes etc men jwg skjønner likevel ikke at noen velger en jobb som er låst til 8-16 med reisevei når man har to barn. Da får man i så fall flytte for å redusere reisevei og forsøke å jobbe litt redusert. Man taper ikke så himla mye på å gå ned til 80% med tanke på at skatten også reduseres. Når man får barn må man leggge om livet sånn er det bare. Min drømmejobb innebærer mye reisetid, vi vil ikke flytte så da må jeg ta jobb i nærhetem slik at barna kan hentes like etter kl 15. Vi prioriterer også å ha bil får å kunne være mer fleksible og hente tidligere (slippe å vente på buss/tog etc). Bil behøver ikke å være så dyrt om man er smart. Anonymous poster hash: 6ff75...54e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #17 Skrevet 2. november 2013 Vi løste "problemet" ved å klore oss fast i sentrum, selv om det ble dyrt da vi måtte ha større bolig. Akkurat den situasjonen du skisserer hadde jeg i bakhodet hele tiden, samt et skrekkscenario fra en venninne som flyttet til Lørenskog med to foreldre som begge jobber i Oslo sentrum. Det er kø inn, og kø ut, og konstant bekymring for om de rekker både jobb og barnehage. Så vi valgte å sette alle kluter til på å bli værende et sted med ganske kort reisevei (10 min med t-bane fra barnehage til jobben), selv om det ble dyrt. Nå jobber jo mannen min ganske fleksibelt, og takket være den korte reiseveien kan jeg også levere og hente uten problemer, selv om jeg har en jobb der jeg må være til stede til gitte tidspunkter. Men flytting er jo litt drastisk da. En annen løsning kan være å få barnehageplass nærmere jobben. Det går i alle fall an å undersøke? En tredje løsning: jeg har flere kolleger som pendler med buss eller tog, og derfor jobber 80%. For de fleste holder det. For en person er det akkurat ikke nok, og han har inngått en uformell avtale med sjefen om å jobbe i lunsjen mot at han får gå 20 minutter tidligere enn han egentlig skal. Så det hender man må være litt kreativ for å få det til. Alt i alt skjønner jeg at dette er drømmejobben, men å hver eneste dag være redd for å komme for sent, både til barnehage og jobb, er virkelig ingen drømmesituasjon. Hvis det ikke er mulig å få barnehage nærmere jobben, eller gå ned til 80% (mannen sin har vel krav på dette, i en redusert periode, hvis han har fast ansettelse?), så ville jeg latt drømmejobben seile sin egen sjø. Jeg er ikke redd for at barna tilbringer mye tid i barnehagen, de trives kjempegodt og er glade og fornøyde når vi henter. Men en hverdag full av løping og stressa foreldre ville jeg ikke utsatt dem for... Anonymous poster hash: 1c3d0...c78 2
miss behave Skrevet 2. november 2013 #18 Skrevet 2. november 2013 (endret) Må du både levere og hente da? Vi har også lang reiseveg. Jeg står opp tidlig og drar på jobb så jeg er der kl 07 jobber til 15 og henter da ungen 1545. Mannen leverer kl 8 er på jobb fra 9-16 og jobber en time hjemme på kvelden. Eller omvendt. En slik ordning forutsetter flexitid eller kjernetid da.. Leste hele nå og så du ikke kan flexe. Jeg hadde takket nei til jobben og funnet noe annet mer fleksibelt. Endret 2. november 2013 av miss behave
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #19 Skrevet 2. november 2013 Enig i at dere må bytte på å levere og hente. Alt kan ikke stå og falle på deg. Mannen er også en forelder, og selv om det kanskje er han som er hovedforsørger i deres familie, må han hjelpe til slik at du kan få din sjanse i arbeidslivet. Er for øvrig også enig i at en av dere bør jobbe max 80%. Anonymous poster hash: e578b...74c 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #20 Skrevet 2. november 2013 TS Takk for mange svar. Grunnen til at jeg antagelig ikke får denne jobben, og ett par andre jeg har søkt på, er fordi jeg har ymtet frempå om 80% nettop for å få det til å gå. Det har også mannen, men da vil de helle ha noen andre, som kan være der hele åpningstiden. Det er jo det som er problemet. Hadde en kunnet f. ekst jobbet 7-15 hadde vi jo jo gjort det. Jeg ønsker absoutt ikke å ha barna i bhg så lenge hver dag, men ser ikke så mange alternativer heller... kan jo fortsette å jobbe kunn kveld/helg slik som nå, men jeg ser jo barna bare litt på morgenen, og nesten ikke i helgene og det er heller ikke holdbart. Problemet er vel at vi begge jobber i yrker der det er lite mulighet for kortere dager. 80% kunne vi fått hos mannen, men da fri 1 dag i uka, og det hjelpe jo egentlig ikke, da det er 30 min kortere dager vi trenger.... Bile funker som sagt ikke når vi ikke har lappen, og flytting mot sentrum er jo umulig økonomisk.... Men ut i fra svarene her, er vi altså de eneste som ikke har fleksitid, og problemer med å rekke full dag og bhg?? Anonymous poster hash: 0d4b3...b21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå