Gå til innhold

Reformatering Mac - manglende back-up - oppbrukt product key office

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hva jeg skulle skrive i overskrifta, men problemet er som følger:

Jeg har en ny mac som jeg måtte reinstallere operativsystemet på pga problemer med nettverket. Siden maskinen var ganske ny og jeg ikke hadde lagt inn spesielt mye på den, så tok jeg ikke back up. Det var ingenting på den som var noen fare å miste.

Men det jeg kom på etterpå var at jeg hadde brukt den siste office-product key'en min på denne maskinen.

Så det jeg lurer på, er om jeg ville "berget" office-pakken om jeg hadde tatt back up? Kan man evt prøve å forklare eplehuset eller microsoft hva som har skjedd, og håpe på en ny kode gratis? Eller er det å tro på julenissen? :)

Trenger ikke å høre at jeg burde tatt back up uansett :P

Anonymous poster hash: 7f5a0...e11
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Slik jeg forstår deg, så har du mistet alle programmene som følger med i en officepakke fordi din MAC trengte å få reinstallert operativsystemet på nytt? Men har du ikke beholdt office-cd`en som du kjøpte, eller lastet du ned office-programmene ulovlig fra nettet?

Kodenøkkelen pleier jo som regel å stå oppført bakpå office-cd`en man gjerne kjøper, og pakken med programmene kan man faktisk installere på maskinen på nytt ved hjelp av denne cd-en hvis man av ulike grunner har slettet alle programmene i officepakken, eller som i ditt tilfelle, - måttet reinstallere hele operativsystemet på nytt.

Håper jeg har forstått deg riktig nå. Skriver sikkert litt forvirrende selv ;)

Men om du KUN har kjøpt selve nøkkelen fra en office-leverandør, og nå har greid å miste koden fordi du ikke skrev den ned til senere bruk, så skal du jo få den samme nøkkelkoden tilbake ved å henvende deg til din leverandør, og forklare dem situasjonen.

De har sikkert alt liggende i sine databaser, og vet hva du har kjøpt og har krav/rett på.

Men om programmene er lastet ned via nettet, og du har fått nøkkelen via omveier, og ikke akkurat lovlig, så stiller jo saken seg helt annerledes. Jeg vet at office-pakken er temmelig dyr, men samtidig en investering du gjør for din egen fremtid.

I verste/beste fall så kan du laste ned motstykket til Office, som heter noe sånt som Open Office. Programmene har kanskje noen andre navn, men fungerer like bra som Microsofts egne programmer. Og kan brukes til å åpne Office-programmer.

Håper noe av dette var til hjelp:)

PS: I emnefeltet så står det "oppbrukt product key office", men det skal jo ikke være mulig å bruke opp en kodenøkkel som man tross alt har betalt for så lenge man har den versjonen man har kjøpt? Altså, kodenøkkelen følger jo med den versjonen av Office-pakken man har skaffet seg?

Endret av Appina
Skrevet (endret)

Det er mulig å få låst opp den koden igjen, ofte knyttes det mot hardware og ikke bare antall ganger den er brukt. Det er bare å installere office og prøve, hvis det ikke fungerer så kommer det instruksjoner om hva du skal foreta deg mot Microsoft. Sannsynligvis fungerer det helt greit uten at du trenger å gjøre noe siden du ikke har byttet maskin, bare reinstallert.

Appina: Produktnøkkelen verifiseres mot Microsoft ved hver installasjon. DRM i praksis. Hvis det ikke hadde fungert sånn så kunne du jo installert office med den samme produktnøkkelen på maskinene til hele familien og alle du kjenner.

(For å være enda mer spesifikk; når du kjøper officepakken så får du den ikke til odel og eie for resten av livet med ubegrenset bruk, du inngår egentlig en slags leieavtale. Dette vil vilkårene for avtalen si mer om.)

Endret av Zzyzx
Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg har cden med programvaren, og det fulgte med 3 produktnøkler (og jeg har brukt alle 3 på ulike maskiner). Skal prøve å gjøre som dere foreslår ;)

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg har cden med programvaren, og det fulgte med 3 produktnøkler (og jeg har brukt alle 3 på ulike maskiner). Skal prøve å gjøre som dere foreslår ;)

Skal gå bra det, så lenge det er en av dem som ikke er bruk pr i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...