Gå til innhold

Hva feiler hesten min, har hun plutselig blitt blind?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel hest, en fjording på 34 år. Hun er egentlig i veldig fin form, hun blir ridd hver dag (kun skritt), og spiser som hun skal, er ivrig og fornøyd i hverdagen. Hun får kortison et par ganger i året, og da føler hun seg mindre stiv. Alt dette i samråd med veterinær. wdfsgbg

I dag har hun oppført seg veldig rart!

Da hun ble tatt ut i dag tidlig (dette har jeg hørt fra den som tok henne ut) var hun veldig svett og varm, og hun gikk litt stivt. Hun spiste ikke opp frokosthøyet sitt, men midtforet spiste hun opp. Etter noen timer spiste hun også deler av frokosten.

Så kom jeg på kvelden for å ta henne inn. Vanligvis står hun og vrinsker litt før jeg kommer, og når jeg kommer står hun ved porten og er ivrig på å komme inn. I dag har hun ikke vrinska noe, og hun var livredd meg da jeg skulle ta henne inn. Brukte en halvtime på å få tak i henne, hun veik unna meg hele tiden, rømte og virka tydelig redd. Hun hører dårlig også, så jeg sto og nærmest ropte med mild stemme så hun skulle skjønne at det var meg. Men hun var redd hele tida. Fikk til slutt tak i henne, og tok henne med inn.

Da spiste hun høy normalt, og virka vanlig. Så jeg turte likevel ikke ta henne med på tur, men lot henne stå inne og ta det rolig. Men da jeg slukka lyset ble hun livredd igjen, sto helt stiv midt i boksen og stirra "ut i ingenting". Da jeg skrudde det på igjen tok det kanskje et minutt med å stå stivt sånn før hun spiste igjen. Hun var hele tiden inne skeptisk til å bli tatt på, veik unna og ble stressa.

Jeg melda veterinæren min før jeg skrev dette, og han ringte meg nå, og sa det kan være drypp. Han ville høre med meg i morra hvordan det gikk. Har noen vært borti det? Drypp? Plutselig blindhet? Brå angst som varer lenge?

Blir så bekymra når det feiler henne noe...

Anonymous poster hash: 0ffa2...0de
Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Huffda :( Kommer veterinæren til dere i morgen? Hun er jo gammel og drypp kan skje da.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

uff høres ikke helt bra ut med tanke på at hun er såppas gammel :(

kan ikke kommer med noe annet en en klem å krysser fingrene for at hun blir bedre :hug:

Skrevet

Krysser fingrene! jeg har ikke peiling på hester, men det hørtes jo ikke bra ut.

Anonymous poster hash: 3eec9...032
Skrevet

Det første jeg tenker er en form for smerter. Håper veterinær kommer i morgen! Trettifire er jo en respektabel alder, selv for en fjordhest.

Anonymous poster hash: 84ca9...f69
Skrevet

Har avtalt å ringe veterinæren i morra og si hvordan hun er da, og så skal han si om han skal komme eller ikke og hva jeg evt kan gjøre videre. Han sa at dersom det er drypp vil det gå over, men det kan ta noen dager. Spesielt siden hun generelt er en hest med en del engstelse, feks er hun totalt livredd fyrverkeri og må dopes på nyttårsaften for å ikke spinne hysterisk rundt hele tida. Så da blir hun ekstra redd når noe skummelt skjer.

Snakka med de som har stallen, som var og sjekka til henne, og da humra hun litt og ville ha en høydott, men ville ikke bli klappa, og fikk bråpanikk når de slukka lyset, så lyset får være på i natt.

Jeg tenkte også på smerter først, men hun spant jo unna selv om jeg ikke var borti henne også....Det tok omtrent en halvtime før jeg fikk tatt borti henne.

Takk for klemmer! Jeg har kjent henne i over tjue år, og eid henne 16 så jeg vet egentlig ikke hvordan det er å leve uten.

Skrevet

Hvis noen skulle lure:

Hun var helt fin dagen etter, veterinæren på telefon sa at han hadde trodd (og håpa) at det kom til å skje. Men skal ta det rolig noen dager, da, bare leie. Likevel, en utrolgi skremmende opplevelse, særlig at det virka som hun ikke så meg, begynte å tenke for meg at det ville være umulig å ha en blind hest som ble det sånn over natta...!!

Skrevet

Vetrinær...?

Anonymous poster hash: 15a24...b7f
Skrevet

Vetrinær...?

Anonymous poster hash: 15a24...b7f

Som jeg skrev i mitt første, andre og tredje innlegg snakka jeg med veterinær, såklart! :) Lurte bare på om noen andre hadde opplevd noe lignende. Da jeg skrev HI hadde jeg ikke fått tak i ham ennå, men han ringte da jeg satt og skrev det.

• Liker 1
Skrevet

Så godt å høre at det går bra med hesten din! Håper min blir like gammel!!! :)

Skrevet

Menneh... Om det er drypp, burde hun ikke ha noe behandling for å forebygge at det skjer igjen?

Anonymous poster hash: 56934...5f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...