Gå til innhold

Forretningsjuss BI - Noen gode tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Går første året på BI og har god kontroll på alle fag utenom forretningsjuss. Det er mulig jeg krisemaksimerer litt og basert på inntrykket av andre i klassen ligger jeg bra an, men jeg synes det er litt vanskelig. Kanskje mest fordi jeg opplever faget som veldig kjedelig?

Det verste er oppgaver som tar utgangspunkt i en lov, for eksempel arbeidsrett, men så blir det dratt inn henvisninger til straffeloven, ferieloven, selskaploven og avtaleloven, alt i en og samme oppgave. Riktig nok er ikke de fleste oppgavene så kjipe som det, men dette forekommer og da er jeg helt lost.

Til nå har jeg lest gjennom pensum til alle utenom to kapittel som jeg nå må ta igjen før eksamen og har jobbet meg gjennom de fleste oppgavene i hvert kapittel, med GOD hjelp av fasiten. Har jeg forstått rett, får vi ta med alt av hjelpemiddel på eksamen, men nivået skal til gjengjeld være vanskeligere og man må jo ha god kontroll selv om man kan bruke hjelpemiddel.

Lurer bare på om noen har noen gode stalltips?

Merker at enkelte i klassen har hatt rettslære i både 2 og 3 (?) år, så de tar det ganske med ro. Jeg har NULL erfaring i rettslære fra før av, så dette er ganske nytt for meg.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: baeaf...2bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er problemet med andre lover? Henvises det til dem i oppgaven så står er de vel i lovsamlingen deres? Lær deg litt juridisk metode, f.eks Innføringsboken til Andenæs, podcastene til Olav Torvund i iTunes, evt få en litt viderekommen jusstudent til å forklare deg det grunnleggende.

Anonymous poster hash: 5251f...e83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med andre lover? Henvises det til dem i oppgaven så står er de vel i lovsamlingen deres? Lær deg litt juridisk metode, f.eks Innføringsboken til Andenæs, podcastene til Olav Torvund i iTunes, evt få en litt viderekommen jusstudent til å forklare deg det grunnleggende.

Hei.

Problemet er at selve oppgaven ikke henviser til andre lover som du sier. Jeg må selv finne de relevante lovene når jeg løser oppgaven. For eksempel om jeg jeg jobber med oppgaver i arbeidsrett vet jeg jo at arbeidsmiljøloven dekker det meste, men oppgaver hvor andre lover blir trukket inn er det som er vanskelig for meg. Ofte kan det være bare en ekstra lov, men har vært ute for oppgaver hvor man trekker inn 5 ulike lover. Da blir jeg litt lost. Greier selvsagt å skjønne fasiten og forstå, men hadde ikke fått det til på egenhånd.

Hadde håpet det var noen viderekomne jusstudenter her som hadde noen gode tips ettersom jeg ikke kjenner noen in real life :)

Skal se etter de podcastene, men tror faktisk ikke jeg har tid til å lese den boken du anbefaler. Har fullt opp med andre ting også i andre fag.

Jus er ikke et fag jeg har interesse av å kunne videre, så her kan jeg til en viss grad være med på å "game" eksamen om mulig, så lenge jeg får en A eller B. I andre fag har jeg lagt mye mer vekt på forståelse fordi de danner et viktig grunnlag videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke A eller B hvis du ikke har interesse for og forståelse jus og selvfølgelig har du interesse av å kunne jus senere, uten en viss juridisk forståelse vil du ikke kunne gjøre jobben din.

Når det gjelder å finne hvilke andre lover som er aktuelle vil dette være godt dekket i pensum. Så du må nok bare studere bedre for å få det til.

Når det gjelder å få hjelp her så er spørsmålet ditt alt for generelt. Det blir som jeg skulle bedt en bilmekanier lære meg alt om hvordan han arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor studerer du økonomi og forretningsjus når du ikke har interesse for jus? Hvorfor søkte du ikke bare økonomi og adm. feks? Jeg har selv gått øk. og forretningsjus, men jeg har en stor interesse for jus dog.

Det er jo en utrolig stor del av studiet som -logisk nok- inneholder jus, og det blir mye mer i 2. og 3. studieår.

Jeg tror forøvrig du vil slite med å få A eller B på jus eksamen når du ikke liker det du gjør. Hvorfor bytter du ikke bare linje?

Anonymous poster hash: fb428...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får dere det fra at jeg går økonomi og forretningsjus? :)

Jeg tar en årsenhet innen bedriftsøkonomi og skal kanskje fortsette med øk/adm neste år. Interesserer meg for finansfagene og matematikk, fag hvor jeg til nå har stålkontroll på, er ferdig med pensum for en uke siden og alt har regnet meg gjennom flere eksamenssett selv om resten av klassen ikke en gang er ferdig med gjennomgang av pensum.

Så det er jus jeg sliter mest med. Eksamen er om 25 dager og jeg skal ha A, selv om det kommer til å koste. Jeg har allerede jobbet mye med faget og skal jobbe enda mer fremover, men håpte jeg kunne få noen praktiske tips og gode råd fra de som kanskje har hatt faget før, slik at jeg ikke bare jobber hardt, men også smart :)

Forøvrig mente medelevene mine som har hatt rettslære før at læreren vår ikke var særlig dyktig, så jeg kan jo ha vært uheldig der, men har ikke lyst å skylde på noen andre enn meg selv...

Opp klokken syv i morgen for å lese. God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk B på forretningsjus etter 2 dager lesing. Da gjorde jeg bare gamle eksamensoppgaver, slik at du lærer hvor i lovsamlingen du skal se.

På eksamen må du sørge for å bruke rett metode, den får du nok oppgitt i forelesning. For tre år siden fikk vi beskjed om å skrive det slik om jeg ikke husker feil :

Parter

Rettslig grunnlag

Drøfting

Konklusjon

(Dette er trossalt bare jus på BI hehe)

Så er det bra om du kommer innom alle de relevante lovene i drøftingen og at du har argumentert godt nok for din konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fikk B på forretningsjus etter 2 dager lesing. Da gjorde jeg bare gamle eksamensoppgaver, slik at du lærer hvor i lovsamlingen du skal se.

På eksamen må du sørge for å bruke rett metode, den får du nok oppgitt i forelesning. For tre år siden fikk vi beskjed om å skrive det slik om jeg ikke husker feil :

Parter

Rettslig grunnlag

Drøfting

Konklusjon

(Dette er trossalt bare jus på BI hehe)

Så er det bra om du kommer innom alle de relevante lovene i drøftingen og at du har argumentert godt nok for din konklusjon.

Takk! :)

Har nå lest en god del mer enn siden sist og gjort en del mer oppgaver.

Begynte å løse eksamensoppgaver i går og inntrykket mitt så langt er at dette er veldig overkommelig. Det virker nesten som om nivået er lavere på eksamen enn hva vi har hatt på forelesning eller i den oppgaveboken?

Men jeg tror kanskje jeg er litt ustødig på metoden, så om noen har noen tips eller gode ressurser online, så blir jeg glad for det :)

Eksamen 25. så tror det skal gå greit tross alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...