Gå til innhold

Er dette OK oppførsel? (skikk og bruk?)

Anbefalte innlegg

Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

-

Endret av Caroline55
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De mangler folkeskikk.

Anonymous poster hash: dd1cb...aa3
  • Liker 17
Skrevet

Ja og ja, kjenner meg igjen her :)

Jeg opplever det samme med mine kolleger, jg er av samme oppfatning som deg, at man sier hei til nyankommet person før man fortsetter samtalen, og jeg praktiserer det, men folk flest av mine kolleger gjør ikke det. Dette er normale hyggelige personer, vi kommer alle godt overens, men det virker ikke som de har fått med seg den lille høfligheten der. Jeg velger bare å overse det, skal jeg føle meg avvist hver gang, så ville jeg ødelagt selvtilliten min.

Veninnetreff og øyenkontakt, vel, jeg for min del, gjør det, og er veldig bevisst at jeg gjør det, men sånn er det liksom, jeg er ikke flink på å skifte blikket over på annen person når jeg forteller noe. Dårlig sosial trening kanskje, jeg vet ikke...

Anonymous poster hash: 7bbaf...3c7
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

-

Endret av Caroline55
Skrevet

Jeg stiller meg bare foran dem og gjentar "hei" og smiler helt til de svarer :P

Anonymous poster hash: f0cea...246
  • Liker 2
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

-

Endret av Caroline55
Skrevet

Æsj det høres ikke hyggelig ut. Selv om en ikke liker en person,så sier man da hei om den andre hilser vel?

Dårlig oppdragelse!

Gå bort og si hei du . :) Ikke deg det er noe feil med i alle fall!

• Liker 1
Skrevet

Folk flest er noen krakilske rotter uten empati før noen står med en øks i låret. Det eneste du kan gjøre er å håpe at de tar etter ditt gode eksempel.

Skrevet

Hvilket forhold har du til din nærmeste sjef? Dette er en HMS issue, og mobbing skal typisk ryddes vekk av ledelsen. Problemet er at det er få gode sjefer som har kompetanse til å ta tak i sånt

• Liker 1
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

-

Endret av Caroline55
Skrevet

Som leder med personalansvar så vil jeg helt klart si at det der ikke er bagatellmessig. Det er ting i allefall jeg og mine tar alvorlig. (Vi administrerer lett omsettelige ingeniører; sånne ting er SVINDYRT i vår organisasjon...)

• Liker 2
Skrevet

Det hender jeg opplever det samme når jeg kommer på jobb, men har ALDRI tenkt over det som dårlig folkeskikk, så jeg tenker kanskje at du overreagerer litt. Samtidig så mener jeg at det kommer litt an på situasjonen også. Jeg jobber som konsulent (ingeniør), og vi har fleksitid, så derfor kan det godt hende at de jeg treffer på/passerer i kjøkkenkroken på vei til pulten allerede har startet arbeidsdagen og er i gang med en faglig diskusjon (som kanskje heller ikke er relevant for meg og mitt fagområde). Jeg vet også at de samme folkene ville sagt hei eller god morgen om de ikke var dypt inne i en samtale, så jeg har ingen problemer med at de ikke tar seg en pause for å si hei de gangene de er inne i en viktig samtale.

Dersom det du opplever skjer i forbindelse med samtaler om hva som skjedde i helga eller andre ikke-faglige temaer, og det skjer konsekvent eller kun med noen få kolleger eller kun overfor deg, kan jeg forstå irritasjonen din litt bedre.

Anonymous poster hash: 9ac75...7bf
Skrevet

Jeg er helt enig i det du sier ang både det å hilse og det med blikkontaktene. Det er så utrolig uhøflig. Og enda verre, det kan ofte være vondt og leit for den personen som opplever dette.

Om du mener at du kjenner de godt så hadde jeg tatt en sånn spøkefull tone med deg og sagt noe sånt som "vil dere ikke hilse på meg eller?" i en spøkefull tone. Hjelper ikke det hadde jeg faktisk sagt "Det er ganske vanlig å svare tilbake når noen hilser".

Anonymous poster hash: 82f77...fc4
  • Liker 1
Skrevet

Utrolig uhøflig. Skjønner at mange nordmenn har elendig folkeskikk og manerer altså, men ett sted får grensen gå.

Jeg hadde gjentatt "hei" én gang til, litt høyere. Og deretter gått til sjefen og klaget.

Anonymous poster hash: 71298...3f5
  • Liker 4
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

-

Endret av Caroline55
Skrevet

Syns dette blir bare mer og mer utbredt, både blant kolleger og ellers. Jeg har begynt å si ifra. Hvis jeg opplever dette når jeg kommer på jobb, så sier jeg bare "heihei" enda høyere og flere gg til jeg får svar tilbake. I verste fall tar jeg den festlige, "god morgen alle sammen". Og jeg kommer som regel inn på pauserommet, så det er ingen unnskyldning at de sitter med viktig arbeid.

I helga måtte jeg oppdra noen voksne folk attpåtil, det var også barn tilstede. Alle hørte godt hva jeg sa, men ingen svarte på mitt lystige "hei". Da sa jeg at "det var da merkelig at ingen her sa hei". Litt sjenert mumling men ingen unnskyldte seg eller hilste høflig.

Håper virkelig ikke at dette er den nye trenden.

• Liker 3
Skrevet

Om det er dårlig folkeskikk å ikke stanse en samtale for å si hei til en ny ankommet, synes jeg kan variere fra situasjonen. I mange tilfeller er det også dårlig folkeskikk å avbryte personer som er midt i en samtale.

Når det kommer til tilfellet ditt, TS, er det selvfølgelig uhøflig og de burde i det minste klare å løfte på hodene sine for å si hei tilbake til deg.

Anonymous poster hash: 304fe...43d
Skrevet

Hiver meg på og sier at dette er ett folkeskikk problem. Dette er dagligdags problem hos oss også hvor folk grupper seg sammen, og holder en slags barneskole holdning. Hvis folk er for gode til og hilse god dag på jobb om morgenen så erre noe gærli (med dem)..

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også stilt meg foran de og sagt "hei sa jeg!", helt til de sa hei. Vis at du har ryggrad! Stå på TS!

Anonymous poster hash: da169...f4d
Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe slikt. På min jobb stopper alle samtalen for å si hei :) syns du kan si hei høyere, kanskje de tar hintet.

Anonymous poster hash: f199a...50b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...