Gå til innhold

Barna som ikke får hjerter i barnehagen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste for et par år siden(?) en undersøkelse hvor ansatte i en barnehage ble bedt om å være ærlige og de skulle gi et stort hjerte ved navnet til barna de likte veldig godt, et lite hjerte ved navnet til barna de likte litt, og intet hjerte ved navnet til barna de ikke likte.

I denne undersøkelsen(finner ikke link til den, aaargh), var det to barn som ikke fikk noen hjerter i det hele tatt.

Nå har jeg to barn som går i samme barnehage, det er en liten barnehage(like under 30 barn), og jeg har en litt rar følelse(håper den er helt ubegrunnet og at jeg er paranoid), som jeg håper noen vil si sin ærlige mening om.

Saken er at min sønn var litt utagerende i perioden før og rundt samlivsbruddet mellom meg og faren, og var da iblant slem mot andre barn. Både jeg og faren ønsket veldig at dette måtte det bli slutt på, og barnehagen ønsket selvsagt også dette og når bruddet var ferdig, vi hadde flyttet til nytt hus og samvær med far var og ordentlig og regelmessig ble sønnen harmonisk og glad igjen.

Likevel har jeg en følelse av at hverken jeg eller barna mine(spesielt sønnen min) er særlig godt likt i barnehagen. Når jeg leverer og henter er det aldri noen i barnehagen som frivillig forteller meg noe fra dagen, hva som har skjedd etc., uten at jeg må stille flere spørsmål. Jeg observerer imidlertid flere ganger i uken flere foreldre som er i hyggelig prat med de barnehageansatte, ler og informasjonsutvekslingen er gjensidig og hjertelig mellom dem.

På siste foreldremøte nevnte pedagogisk leder tre andre barn ved navn, fortalte om ulike episoder og at disse barna var såååå morsomme, søte, oppfinnsomme etc. Det er de samme barna som blir nevnt på barnehagens facebookside og en av dem har endog fått sin egen lille bildeserie på barnehagens hjemmeside. Det har også vært et par tilfeller hvor de har postet bilder på facebook av navngitte barn - de samme som blir nevnte på foreldremøter og i meldinger på facebooksiden for øvrig.

Jeg spurte mamma om det var slik da jeg gikk i barnehagen selv, at de barnehageansatte skrøt uhemmet av enkelte barn og helt unnlot å nevne andre. Hun sa at nei, de nevnte ikke barn slik ved navn engang på foreldremøter.

Synes det virker så rart og urettferdig, dårlig oppførsel, å nevne noen få barn mens de andre er helt anonyme. Man burde enten nevne alle eller ingen. Ønsker å klage på dette.

I tillegg var det en episode da jeg skulle hente barna mine i forrige uke. Da datteren så meg sutret hun litt og sa at hun hadde falt og fått vondt. Den barnehageansatte som stod i nærheten sa at det stemte, fordi storebror hadde løpt etter henne og hun snublet og falt. Dette måtte det bli slutt på sa han, at storebror løper etter og plager lillesøster. Er enig i det selvsagt. Så kom sønnen min mot meg og smilende sa at han hadde funnet noen steiner og løv som han hadde puttet oppi lua si, og så tømt ut. Fordi det var morsomt sa han(barn gjør jo mye rart),jeg smilte og så bort på den barnehageansatte. Han himlet med øynene og så nesten foraktfull ut overfor sønnen min. Ekkel følelse, er dette normalt at barnehageansatte himler med øynene og gir stygge blikk som reaksjon på hva noe barn gjør?

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med følelsen jeg sitter igjen med, som sagt håper jeg jo at det ikke er noe. Men denne mulige favoriseringen av noen barn liker jeg IKKE, absolutt ikke. Ønsker at det skal stoppe.

Anonymous poster hash: 46352...c4c
Videoannonse
Annonse
Gjest pausemusikk
Skrevet

Æsj, nå ble jeg litt kvalm. :(

• Liker 9
Skrevet

Legge ut bilder av barnehageunger på facebook?

• Liker 27
Skrevet

Det høres ikke ut som en hyggelig barnehage, det er ikke mulig for dere å bytte da?

• Liker 11
Skrevet

Hadde søkt om å flytte barnehage

Anonymous poster hash: 16254...ce6

• Liker 4
Skrevet

For en idiotisk og stygg undersøkelse ,hva får de vite ut ifra den uansett? Jeg hadde aldri blitt med på noe sånt. "Ikke gi hjerte til den ungen du ikke er glad i"hva i all verden!

Anonymous poster hash: 0ca85...5c6
  • Liker 13
Skrevet

Legge ut bilder av barnehageunger på facebook?

Kanskje det er en lukket fb side? :)

Skrevet

Æsj, nå ble jeg litt kvalm. :(

TS her. Hvorfor kvalm? Av mine meninger, av situasjonen eller noe annet?

Skrevet

Dette er vondt, det kan jeg forstå. Dette må du ta opp med ped.leder på avdelingen og evt også styrer i barnehagen. Urettferdighet rundt barn er det verste jeg vet og det er virkelig noe som ikke bør tolereres, for barna føler det selvsagt de og! De merker mer enn vi tror.

Jeg oppfatter det slik at gutten din er vilter i barnehagen og kanskje tidvis en utfordring for de ansatte. Skjønner også at de viltre barna kan være en utfordring i en stor barnegruppe der det er mye å holde styr på. han skal likevel ha krav på den samme omsorgen og omtanken som de andre barna får. Og dere kan jo kanskje også prøve litt hardere å veilede ham/irettesette hjemme om han gkjør noe feil, ha positiv feedback når han er grei og sanksjoner (time out eller ta fra ham en leke han er glad i) om han bryter advarsler. Gi selvsagt beskjed om det før det skjer så han har mulighet til å skjerpe seg.

Husker da min eldste datter gikk i barnehagen; hun var en stille, forsiktig jente som ikke gjorde mye av seg. Hun var venninne med en bulldozer av ei annen jente som kjørte over henne go bestemte alt, og pratet HØYT HELE tiden, så hun tok ekstremt mye plass i barnegruppa. De ansatte pleide å skrive en lapp på døra hver dag om hva barna hadde gjort og trakk da frem enkelte barn/grupper og fortalte om deres lek. Husker så godt at jenta mi nesten ikke var nevnt, for hun var jo usynlig.. men venninna var nevnt HVER dag, opp til 6 ganger på en dag!!!! For hun var involvert over alt og dominerte der hun kom til.... Jeg tok opp dette en dag jeg hentet og sa at det hadde vært fint om de kunne ha balansert beskrivelsen av dagen litt, og at vi som foreldre selvsagt er like opptatt av hvordan barnet vårt har hatt det som foreldrene til "Nina"... Men at hun nesten ikke ble nevnt. Dette overrasket den ansatte jeg snakket med, hun hadde ikke registrert at det var skjevt... men det bedret seg etterpå. Det hjelper å si fra! Det må du prøve, både for din egen og for guttens del...

lykke til...

Anonymous poster hash: 29524...5c1
  • Liker 12
Skrevet

For en idiotisk og stygg undersøkelse ,hva får de vite ut ifra den uansett? Jeg hadde aldri blitt med på noe sånt. "Ikke gi hjerte til den ungen du ikke er glad i"hva i all verden!

Ja, men og veldig avslørende. Leste om den i Aftenposten tror jeg, men finner ikke igjen artikkelen.

Synes det er betenkelig om det er slik i flere barnehager; at noen barn er mislikt av de voksne -hva gjør det med hverdagen til disse barna? Spesielt opptatt av det siden jeg har en ekkel mistanke om at sønnen min er en av de barna som ikke er spesielt godt likt i barnehagen sin. :(

• Liker 1
Gjest pausemusikk
Skrevet

Ikke av dine meninger! Jeg ser jeg kunne utdypet det litt før jeg trykket "post".

Jeg blir kvalm av hvordan barnehagen din opererer. De burde skamme seg!

• Liker 8
Skrevet

Her var det masse jeg reagerte på. Jeg ville gått til ledelse i første omgang, tatt opp ansattes oppførsel. Hadde jeg ikke sett bedring hadde jeg gått videre med det. Jeg hadde også byttet barnehage hvis det ikke hadde blitt bedre. Og dette med bilder på Facebook, har de tillatelse fra foreldre til å gjøre det tro? En ting er barnehagens hjemmeside, aviser osv, men Facebook? Drøyt i mine øyne. Og den undersøkelsen da. Noe så hjerterått.

• Liker 11
Skrevet

Antagelig av de ansatte i barnehagen.

Anonymous poster hash: abc6f...027

• Liker 2
Skrevet

Her var det masse jeg reagerte på. Jeg ville gått til ledelse i første omgang, tatt opp ansattes oppførsel. Hadde jeg ikke sett bedring hadde jeg gått videre med det. Jeg hadde også byttet barnehage hvis det ikke hadde blitt bedre. Og dette med bilder på Facebook, har de tillatelse fra foreldre til å gjøre det tro? En ting er barnehagens hjemmeside, aviser osv, men Facebook? Drøyt i mine øyne. Og den undersøkelsen da. Noe så hjerterått.

Det er nok en lukket gruppe for foreldre i bhg.. men likevel

Skrevet

Hvis jeg ikke husker feil, skulle den undersøkelsen hjelpe de ansatte til og bli mer bevist i forhold til hvordan de behandlet barna. Så undersøkelsen i seg selv syns jeg ikke var så dum. :)

• Liker 8
Skrevet

Dette er vondt, det kan jeg forstå. Dette må du ta opp med ped.leder på avdelingen og evt også styrer i barnehagen. Urettferdighet rundt barn er det verste jeg vet og det er virkelig noe som ikke bør tolereres, for barna føler det selvsagt de og! De merker mer enn vi tror.

Jeg oppfatter det slik at gutten din er vilter i barnehagen og kanskje tidvis en utfordring for de ansatte. Skjønner også at de viltre barna kan være en utfordring i en stor barnegruppe der det er mye å holde styr på. han skal likevel ha krav på den samme omsorgen og omtanken som de andre barna får. Og dere kan jo kanskje også prøve litt hardere å veilede ham/irettesette hjemme om han gkjør noe feil, ha positiv feedback når han er grei og sanksjoner (time out eller ta fra ham en leke han er glad i) om han bryter advarsler. Gi selvsagt beskjed om det før det skjer så han har mulighet til å skjerpe seg.

Husker da min eldste datter gikk i barnehagen; hun var en stille, forsiktig jente som ikke gjorde mye av seg. Hun var venninne med en bulldozer av ei annen jente som kjørte over henne go bestemte alt, og pratet HØYT HELE tiden, så hun tok ekstremt mye plass i barnegruppa. De ansatte pleide å skrive en lapp på døra hver dag om hva barna hadde gjort og trakk da frem enkelte barn/grupper og fortalte om deres lek. Husker så godt at jenta mi nesten ikke var nevnt, for hun var jo usynlig.. men venninna var nevnt HVER dag, opp til 6 ganger på en dag!!!! For hun var involvert over alt og dominerte der hun kom til.... Jeg tok opp dette en dag jeg hentet og sa at det hadde vært fint om de kunne ha balansert beskrivelsen av dagen litt, og at vi som foreldre selvsagt er like opptatt av hvordan barnet vårt har hatt det som foreldrene til "Nina"... Men at hun nesten ikke ble nevnt. Dette overrasket den ansatte jeg snakket med, hun hadde ikke registrert at det var skjevt... men det bedret seg etterpå. Det hjelper å si fra! Det må du prøve, både for din egen og for guttens del...

lykke til...

Nå er ikke sønnen min like aggressivt utagerende som før, heldigvis. Det har vi også fått tilbakemelding på i foreldresamtale i barnehagen. Personligheten hans er vel heller tenkende, filosofisk og han kan godt sitte for seg selv å pusle puslespill, se i en bok etc., men føler at han er litt utenfor og at de ansatte i barnehagen bryr seg mer om de andre barna -de nevner stort sett noe om han kun om han har kranglet med eller vært slem mot lillesøsteren min. Men det er et års aldersforskjell mellom meg og lillebroren min, og husker at vi også var litt slemme med hverandre i den alderen, så blir litt lei av at de sjelden sier noe positivt om ham men er helt overstrømmende om andre barn.

Skrevet

Det er vanlig at man har et bedre forhold til noen barn og foreldre enn andre, men dette kan man ikke vise... Å nevne noen barn på foreldremøter er uhørt, slik favorisering er ikke tillatt! Foreldre har og rett på å fp informasjon om hva som har skjedd med barna i løpet av dagen, fra de ansatte, uten at man må spørre og grave.

Jeg tror ikke jeg ville hatt barna mine i den barnehagen. Barna kan og se at det er forskjellsbehandling blandt barn og voksne, og det smitter.

• Liker 5
Skrevet

Synes det blir helt feil at de barnehageansatte bruker navn når de forteller om barna i barnahagen på foreldremøter. De har faktisk taushetsplikt selvom det har skjedd morsomme og hyggelige episoder med noen barn i barnehagen. Det går fint an å nevne disse episodene uten å bruke navn.

Hva med å ha et møte, evt. skrive et brev om du ikke ønsker møte, med barnehagestyrer (?) og forklar hvordan du føler situasjonen din er. I forhold til at det alltid er du som må spørre de ansatte om det har hendt noe spesielt den dagen, at de ikke kommer frivillig bort til deg og at du føler de prøver å unngå å prate med deg - for du ser at de prater frivillig og hyggelig med andre foreldre. I tillegg bør du ta opp det med at en ansatt himlet meg øynene til deg når ditt barn stolt viste frem noe (som for din sønn var noe "stort" og kjekt å vise frem). Og at du opplevde dette ubehagelig. Du bør også ta opp det med at de bruker navn på barn under foreldremøter. Fortell at det er hyggelig at de forteller om episoder om barna i barnehagen, men at de ansatte faktisk har taushetsplikt uansett hvilken type situasjon barna har vært i.
Kanskje du også kan skrive litt om følelsene dine i forhold til at dere ikke føler dere likt? Siden du føler de ansatte unngår deg.

Så kan barnehagestyrer ta opp dette med de ansatte og få ordnet noe av dette.

Men...har tenkt meg litt om, mens jeg leste gjennom det jeg skrev... Selvom man gjerne gir beskjed i form av møte eller brev om hvordan situasjonen i barnehagen oppleves, så vil jeg jo tro at de ansatte fortsatt evt mener det de mener om dere (om de ikke skulle likt dere), etter møtet/brevet også. Og at de kun vil oppføre seg falskt ovenfor dere i ettertid. Så jeg vet ikke helt om det var en god ide likevel.
Jeg vet ikke hvordan ungene føler seg i barnehagen? Trives de? Eller tror du at de kun halv-trives? Isåfall så kan jo barnehagebytte være en idé. Så får dere "startet på nytt" alle sammen.

• Liker 1
Gjest suphadupha
Skrevet

Det du forteller om at det er de samme få barna som stadig blir "lest opp", lagt ut bilder av osv., kan det være at de er de barna de har fått tillatelse av foreldre til å dele ting om? De kan vel ikke gjøre dette med barn uten å ha fått tillatelse. Bare en liten tanke :)

• Liker 2
Skrevet

Hjerteundersøkelsen du leste var fra en annen barnehage ikke sant? For jeg har aldri hørt om den type praksis i de fleste barnehager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...