Gå til innhold

Skrekk og gru. Naboen har fått Rottweiler!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym i dag

Synes det er helt forferdelig. De har 3 viltre ustyrlige og rampete gutter og nå har de skaffet seg rottweiler. Jeg og mannen er nærmest i sjokk og veldig bekymret for våre søte små. Kan noen fortelle meg litt om rottweiler, jeg innbiller meg at den er farlig med feil oppdragelse (det er kanskje alle hunder?) Tar jeg helt feil eller er rottweiler farligere enn andre hunder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med at du har de samme fordommene som veldig mange andre.

Rottweileren er en ypperlig familiehund. Kosete, tålmodig og røff.

Den er proppfull av selvtillit, noe som gjør at den ikke reagerer med å glefse eller angripe. Dette gjelder MANGE rottweilwere... ikke alle.

Alle hunderaser er farlige med feil oppdragelse.

Så lenge naboen din setter grenser for både hunden og barna, så går dette sikkert kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at grensesetting virker til å være et fremmed ord der i gården. Har ikke spesielt fordommer mot noen, jeg, så lenge de ikke skader meg og mine. De ungene de har virker som de er mer eller mindre på sjølstyr og enorm kjeftbruk er middlet når de gjør noe galt. Stakkars hund. Og du hvor mye mosjon trenger en rottweiler??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rottweiler trenger like mye mosjon som andre hunder på samme størrelse.

Jeg tror egentlig at en rottweiler vil være bedre egnet til en "vill" ungeflokk enn hund som er mer nervøs og urolig. men alt kommer jo an på både oppdragelse og gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Blir litt irritert av å lese sånn. :-?

Jeg håper du kjenner nabene dine så godt som du gir uttrykk for Britt Elin. Først da kan det være på sin plass å snakke som du gjør.

Synes forøvrig Lea ga deg et veldig god informasjon om rasen Rottweiler. Hadde det vært bedre om naben din fikk feks en Border Collie synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd Rottweiler og jeg er overbevist om at de har lettere for å bli aggressive enn enkelte andre hunderaser. MIN HELT PERSONLIGE OVERBEVISNING, IKKE VITENSKAPELIG!

Men jeg tror allikevel at en Rottweiler i en (om så ustyrlig) familie ikke er det som skal til for å trigge aggressivitet. At det blir en ustyrlig hund og en plage for både familien og omgivelsene er derimot en helt annen side som jeg nok vil tro kan bli veldig reell. Men det kommer an på hunden også. Og kanskje familien går lei etter ett år og kvitter seg med "kreket"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xavia

Jeg ble provosert av at Britt Elin liksom hadde så god peiling på nabens oppdragelse av barn.

Nå kan det for all del være at Britt Elin har rett i at dette er en så håpløs familie som hun gir uttryk for. Og dersom det er tilfelle at ungene er sjølstyrte som hun sier, så er jeg enig med henne at det å skaffe seg en Rottweiler, og tro at det skal gå helt av seg selv, blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt vanvittig at man skal dra negative slutninger til Rottweiler før man har gitt den stakkars hunden en sjanse til å bevise at den er en god familiehund. Selvfølgelig er det mange som tror at hunder som Rottweiler, Schäfer etc er fryktelig farlige. Erfarte det selv da vi hadde Schäfer. Var ikke mange som ikke gikk over til andre siden av gata da vi var ut på tur for å si det sånn.

Men selv har jeg bare positive erfaringer med Rottweiler selv i viltre familier. Onkelen min hadde Rottweiler da barna hans var små og selv om ungene var helt turbo var hunden stødig som et fjell. Han gjorde ingen fortred. Så jeg tror det er mer fornuftig å ha en slik hund i familien enn en Collie som er overnervøs eller en annen hund av mindre rase som er proppfull av selvtillit og skal "ta" alt og alle.

Og så kan vi jo tenke på at den hunden som faktisk biter mest er den trauste familiehunden Golden Retriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har hatt endel hunder i livet mitt, bla golden, airdale terrier, rottis, schæfer og amstaff. For å si det sånn- det kommer an på oppdragelsen, ikke rasen, alle mine hunder har vært flotte alle som en, har ikke en ting å si på rasen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Jeg har hatt endel hunder i livet mitt' date=' bla golden, airdale terrier, rottis, schæfer og amstaff. For å si det sånn- det kommer an på oppdragelsen, ikke rasen, alle mine hunder har vært flotte alle som en, har ikke en ting å si på rasen :-)[/quote']

Du kan da ikke si at rasene har særegenheter? Men jeg er enig med deg at eieren har alt å si for hva slags hund du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, enkelte er enklere å 'oppdra' for å sette det slik, jeg sier ikke at alle hunder er like, noen er strie, mens andre er lettere å ha med å gjøre, men eieren har også mye med i spillet å gjøre, ikke rasen selv. For å si det sånn, det er ikke det samme å oppdra en golden som det er å oppdra en RR feks :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker rottweilere. Har bare positive erfaringer med rasen. Kjempehunder alle jeg har vært borti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilere er kjempefine familiehunder! Rolige, trygge, barnekjære osv osv. Det er synd at den rasen er så misforstått. Jeg lurer på om det kan være fordi den ofte blir brukt som politihund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rottweilere er kjempefine familiehunder! Rolige' date=' trygge, barnekjære osv osv. Det er synd at den rasen er så misforstått. Jeg lurer på om det kan være fordi den ofte blir brukt som politihund?[/quote']

Jeg tror ikke at det er fordi de blir brukt som politihunder, men heller filmer og folk i kriminelle miljøer, som har gitt denne flotte rasen et dårlig rykte.

I filmer ser man ofte rottweiler og dobermann som "sinte" hunder.

Siklende og snerrende.

Rottweiler er en stor/kraftig hund. Den kan uten tvil bli farlig om eieren absolutt vil ha det sånn.

Jeg så et program på TV der det ble påstått at Rottweileren var den rasen som var flinkes med mennesker. Den elsker mennesker og gjør alt for at eieren (og andre mennesker) skal bli fornøyd.

Noen ganger lurer jeg på om de faktisk tror at de er mennesker.

Mitt eksemplar sitter gjerne bakoverlent i sofaen og ser på TV :ler:

Hun trives best med en labb eller hodet på fanget til en av oss og uler av lykke hver gang det kommer besøk.

Hun er ikke spesielt vent med barn, men oppfører seg likevel eksemplarisk når vi har besøk av barn. Akkurat som hun ser at det er nødvendig å være forsiktig.

Rottweileren er ofte bedagelig anlagt og blir sjelden skikkelig stressa eller nervøs. Den er leken og elskverdig. Dette gejlder for samtlige rottweilere jeg har møtt.

Selvsagt har rasen noen dårlige sider også, men ikke flere enn andre raser. Ofte må man snakke flere ganger til dem for at de skal høre etter... som om de tenker seg godt om først. :-?

Jeg er muligens litt inhabil altså. Men det var jo en grunn til at vi valgte denne rasen og at vi er enige om at det blir samme rase neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren er en god og trygg hund.

Jeg tror at mye av dens dårlige rykte (ufortjent sådant) kommer av at

hvis den først skulle angripe så blir skadene som regel enorme, man snakker om en muskelklump på 40-50 kilo og et kjeve-trykk på 1 tonn.

Men det er sjelden at en rottweiler som er vokst opp i en familie blir aggresiv, da er det mere snakk om at det er andre hunder som drar igang et angrep for vi snakker jo om et flokk-dyr her.

Rottweileren er mere den som passer på sine, imotsettning til mange andre typer hunder.

Jeg hadde faktisk vært mere redd om naboen med ustyrlige unger hadde skaffet seg en puddel for den stakkars hadde ikke hatt nerver til det.

Mine unger leker med to store gutte-rottiser som bare er helt herlige,

med dog aldrig alene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Rottweilere er kjempefine familiehunder! Rolige' date=' trygge, barnekjære osv osv. Det er synd at den rasen er så misforstått. Jeg lurer på om det kan være fordi den ofte blir brukt som politihund?[/quote']

Tror ikke det er fordi de blir brukt som politihund. Am staff er også en rolig, barnekjær osv osv hund. Den rasen er også misforstått. Men det er fordi den ser tøff ut, som også Rottweileren gjør, og dessverre har blitt populær i feil miljø...

Har ikke Rottweileren og Shaferen vært de populære hundene før Am staffen tok over "hedersplassen" på det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også provosert av fordommer over hunderaser. Dette kommer av uvitenhet....Tror ikke du hadde ragert på samme måte hvis den "ustyrlige" familien hadde anskaffet seg en golden retriever? Eller hur? Da kan jeg nok trøste deg med at en Rotweiler kan være det beste alternativet hvis denne familien har så "forferdelige" barn............

JEg har selv Schæfer, og jeg har siden hun var liten vært veldig bevisst på å sosialisere henne både med andre dyr, mennesker og ikke minst barn. Jeghar til gjengjeld fått en bunnsolid og trygg hund, med nok selvtillit til å takle masing(av barn,bråk,uforusette ting) og normalt stressede situasjoner...MEn selvsagt-oppdragelse,trygghet og grensesetting er nøkkelordene for å få en fin hund UANSETT rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Grunnen til at dobermann og rottweiler ikke blir brukt til politihund er jo at disse type raser ikke kan takle vinterkulda her i Norge (bor ofte ute i kennel gjerne også om vinteren), dessuten har ikke disse hundene noen underull til å klare seg ved å bo ute når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Grunnen til at dobermann og rottweiler ikke blir brukt til politihund er jo at disse type raser ikke kan takle vinterkulda her i Norge (bor ofte ute i kennel gjerne også om vinteren)' date=' dessuten har ikke disse hundene noen underull til å klare seg ved å bo ute når det er kaldt.[/quote']

Dette gjelder nok ikke for alle politihunder. De to politihundene jeg vet om bor hjemme hos privatpersoner, og er med de overalt. Om de må stå på kennel mens de er på jobb kan godt hende. Men kenneler har jo ofte både inneplass og varmekabler i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hei!

Må bare si en ting. Du må være veldig glad de har skaffa seg en hund av den typen. De er sterke mentalt og tåler en trøkk, noe som er viktig når det er 3 viltre unger som du forteller.

Ver redd rottisen selv, helt til jeg ble kjennt med en av dem :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...