Missy1 Skrevet 1. november 2013 #1 Skrevet 1. november 2013 Igår snakket mannen min og jeg om dette med å følge barna på halloween-runden. Jeg sier til han at slik det ser ut for meg så går de fleste barna alene, altså uten følge av foreldre, men da forteller han meg at han så foreldre som kjørte barna sine på runden. De kjørte sakte, slapp av ungene ved et hus, lot ungene gå bort til døra for å be om godteri, forså å plukke de opp igjen og kjøre til neste hus.. Kan ikke forstå hvorfor de gjør det på en slik måte. Hva slags signaler sender man barna sine når man ikke kan bruke beina sine litt når man skal følge barna på slike opplegg? Hvis mitt barn skulle "gått halloween" så hadde det vært en selvfølge for meg å GÅ sammen med han, ikke kjøre bil. 12
Gjest Elseby13 Skrevet 1. november 2013 #2 Skrevet 1. november 2013 La folk passe sine saker og fokuser på ditt eget liv.
Gjest Wilhelmine Skrevet 1. november 2013 #3 Skrevet 1. november 2013 Kan det være disse barna bor "langt utti skogen", så at det er snakk om lang avstand for å finne naboene? Pleier folk å råkjøre i gatene der dere bor, slik at foreldre ikke tørr la ungene gå langs veien, og heller velger kjøre dem? Jeg vet ikke, men det trenger jo ikke være fordi foreldre og barn er late heller Selv ville jeg synes det er hyggeligst å gå.
Missy1 Skrevet 1. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2013 Vi bor i rolig tettstrøk, hvis de hadde bodd i skogen så hadde de ikke kommet helt til oss for å si det sånn
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #5 Skrevet 1. november 2013 Har sett det selv, blir målløs. Og nei, det er ikke ute på landet hvor det er langt mellom hus; det er snakk om en grend med en masse hus tett i tett. Barna mine skal få bruke beina. Skjønner virkelig ikke hvorfor de skal kjøres rundt hele tiden. Lite miljøvennlig og skaper bare grinete, sure unger som ikke gidder. Skjønner det dog om barnet er sykt eller av andre grunner ikke kan gå - da er det bare bra at foreldrene tar seg bryet med å få til en ordning for å gi ungen litt glede. Anonymous poster hash: bda2a...72e 11
Gjest Riskjeks Skrevet 1. november 2013 #6 Skrevet 1. november 2013 Jeg skjønner ikke at barn som ikke kan gå alene skal gå i det hele tatt jeg da. Jeg ville i alle fall følt meg ekstremt ubekvem/frekk om jeg skulle stått sammen med ungene mine og tigget godteri på dørene til folk. Er de ikke store nok til å gå alene, får de bli hjemme. Å kjøre dem rundt for å sanke inn godteri er jo rett og slett meningsløst... Skal vi adoptere denne tradisjonen, får vi ta "hele pakka", ikke bare en anledning til å tigge godteri hos folk. 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Jeg skjønner ikke at barn som ikke kan gå alene skal gå i det hele tatt jeg da. Jeg ville i alle fall følt meg ekstremt ubekvem/frekk om jeg skulle stått sammen med ungene mine og tigget godteri på dørene til folk. Er de ikke store nok til å gå alene, får de bli hjemme. Å kjøre dem rundt for å sanke inn godteri er jo rett og slett meningsløst... Skal vi adoptere denne tradisjonen, får vi ta "hele pakka", ikke bare en anledning til å tigge godteri hos folk. I USA er det helt vanlig at foreldrene går sammen med de minste, evt. at de går sammen med større søsken e.l. Der slipper man ikke små barn ut på egen hånd, det hadde vært uhørt. Så ikke kom her med hele pakka… Anonymous poster hash: 8dfc9...9ea 8
Gjest Riskjeks Skrevet 1. november 2013 #8 Skrevet 1. november 2013 I USA er det helt vanlig at foreldrene går sammen med de minste, evt. at de går sammen med større søsken e.l. Der slipper man ikke små barn ut på egen hånd, det hadde vært uhørt. Så ikke kom her med hele pakka… Anonymous poster hash: 8dfc9...9ea Mend "hele pakka" mente jeg alt rundt, ikke bare godteri-sankinga. Og hvem sier denne skikken kommer fra USA? Det er en irsk tradisjon. 1
Missy1 Skrevet 1. november 2013 Forfatter #9 Skrevet 1. november 2013 (endret) Hvis vi hadde bodd langt uti gokk der det var langt til boligstrøk så hadde vi kjørt til boligstrøket, parkert bilen også gått runden. Å kjøre noen få meter for så å stoppe, så kjøre noen få meter for så å stoppe... rundt i et nabolag er jo bare rart. Mitt barn kan gå, men er vanskelig å få med seg rundt ettersom han utagerer mye og løper sin vei, men hvis vi skulle gått en sånn runde ville vi brukt vogn fremfor å kjøre bil på den måten mellom husene. Det er jo mer tungvindt å kjøre bil når avstandene mellom husene er så korte. Og er det mye trafikk i området så er det ikke verre enn at foreldrene holder barnet i hånda og passer på de Endret 1. november 2013 av Missy1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #10 Skrevet 1. november 2013 Jeg synes det er bra at foreldrene er sammen med ungene (eller i det minste en forelder per gruppe med unger), men de trenger jo ikke stå helt oppi døra og "tigge godteri" som en bruker formulerer det. Ungene kan da få ringe på selv, og så kan forelderen stå litt i bakgrunnen, bare for å følge med at alt går riktig for seg. Men å KJØRE ungene fra hus til hus? Ok hvis ungen er så syk at den ikke kan gå selv (dersom det skulle være noen som har medfødte syndromer f.eks. som gjør at det er tungt for dem å gå), men ellers - nei. Halloween må jo virkelig være den ultimate måten å gi ungene motivasjon til å GÅ tur! Anonymous poster hash: c44aa...2d1 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Jeg skjønner ikke at barn som ikke kan gå alene skal gå i det hele tatt jeg da. Jeg ville i alle fall følt meg ekstremt ubekvem/frekk om jeg skulle stått sammen med ungene mine og tigget godteri på dørene til folk. Er de ikke store nok til å gå alene, får de bli hjemme. Å kjøre dem rundt for å sanke inn godteri er jo rett og slett meningsløst... Skal vi adoptere denne tradisjonen, får vi ta "hele pakka", ikke bare en anledning til å tigge godteri hos folk. Har på følelsen at du ikke har barn.. Enten de er 4-5, eller 11-12 når de går rundt, så er det veldig lett for en person med onde tanker å bare dra inn en liten unge som går rundt alene. Håper virkelig at du har tenkt den tanken. Anonymous poster hash: 9569f...001 4
Gjest Riskjeks Skrevet 1. november 2013 #12 Skrevet 1. november 2013 Har på følelsen at du ikke har barn.. Enten de er 4-5, eller 11-12 når de går rundt, så er det veldig lett for en person med onde tanker å bare dra inn en liten unge som går rundt alene. Håper virkelig at du har tenkt den tanken. Anonymous poster hash: 9569f...001 Hehe, jo, jeg har barn. De får ikke lov til å gå rundt slik, fordi de ikke er store nok til å gå alene. Folk med "onde tanker" kan like gjerne dra med seg barn ellers i året. Og barna må selvsagt ikke gå alene! Jeg mente alene som i uten voksne.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #13 Skrevet 1. november 2013 Mend "hele pakka" mente jeg alt rundt, ikke bare godteri-sankinga. Og hvem sier denne skikken kommer fra USA? Det er en irsk tradisjon. Det er sant, men den har kommet til Norge fra USA. Anonymous poster hash: 8dfc9...9ea 1
edderkoppdame Skrevet 1. november 2013 #14 Skrevet 1. november 2013 Mend "hele pakka" mente jeg alt rundt, ikke bare godteri-sankinga. Og hvem sier denne skikken kommer fra USA? Det er en irsk tradisjon. nå skrev hun vel heller ikke at Halloween kommer fra USA, bare påpekte hva som var vanlig der. Den feiringen slik vi kjenner den er vel irske immigranter som brakte med seg til USA, selv om markeringen har keltiske røtter. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 1. november 2013 #15 Skrevet 1. november 2013 Det er sant, men den har kommet til Norge fra USA. Anonymous poster hash: 8dfc9...9ea Poenget var bare at hva de gjør i USA ikke nødvenddigvis er autentisk halloween-tradisjon. I USA kan man jo bli stoppet av personer i biler som lurer på om det er noe galt hvis man er ute og går Og unger er ikke ute og leker sammen, men har "play-dates"...
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #16 Skrevet 1. november 2013 Hehe, jo, jeg har barn. De får ikke lov til å gå rundt slik, fordi de ikke er store nok til å gå alene. Folk med "onde tanker" kan like gjerne dra med seg barn ellers i året. Og barna må selvsagt ikke gå alene! Jeg mente alene som i uten voksne. Du tror ikke at dine barn er mer utsatt når de banker på fra dør til dør i alle hus i nabolaget enn når de bare er ute og leker altså? Anonymous poster hash: 9569f...001 1
Gjest Riskjeks Skrevet 1. november 2013 #17 Skrevet 1. november 2013 nå skrev hun vel heller ikke at Halloween kommer fra USA, bare påpekte hva som var vanlig der. Den feiringen slik vi kjenner den er vel irske immigranter som brakte med seg til USA, selv om markeringen har keltiske røtter. Ja, er som sagt klar over det, men i Irland er det i alle fall ikke sånn at ungene blir leid rundt av voksne. (de som sier det er voksne nå da, så mulig det er annerledes i dag )
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #18 Skrevet 1. november 2013 Ja, er som sagt klar over det, men i Irland er det i alle fall ikke sånn at ungene blir leid rundt av voksne. (de som sier det er voksne nå da, så mulig det er annerledes i dag ) wow,du hadde litt av en beskyttelsesinnstinkt! "i irland så gjør de sånn og sånn" ok. Anonymous poster hash: 9569f...001 2
Gjest Riskjeks Skrevet 1. november 2013 #19 Skrevet 1. november 2013 Du tror ikke at dine barn er mer utsatt når de banker på fra dør til dør i alle hus i nabolaget enn når de bare er ute og leker altså? Anonymous poster hash: 9569f...001 Ikke spesielt, nei. Faren for å bli overkjørt er nok overhengende større. Og som sagt - barna må alltid gå i grupper. Er de store nok til å gå til skolen, leke ute alene og kveldene, gå/sykle alene til venner osv, er de store nok til å gå alene på halloween (eller julebukk for den saks skyld) også. Får da være måte på hvor overbeskyttende og paranoid man skal være. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 1. november 2013 #20 Skrevet 1. november 2013 wow,du hadde litt av en beskyttelsesinnstinkt! "i irland så gjør de sånn og sånn" ok. Anonymous poster hash: 9569f...001 Beskyttelsesinnstinkt? Prøvde bare å forklare at greia med voksne på tiggerunder ikke er noen halloweentradisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå