pusefrøken Skrevet 1. november 2013 #1 Skrevet 1. november 2013 Jeg begynner å bli sliten jeg! Jentungen har alltid vært bestemt, men har alltid vært grei og snill å ha med å gjøre (utenom noen få korte trassperioder) Men nå derimot!! Etter sommeren har hun lagt helt om! og det startet etter at faren hadde henne på feriesamvær. hos han får hun tydeligvis gjør som hun vil, han har gjort det klart at han skal kun være "moro-pappa", så får jeg ordne resten! har prøvd å fortelle han så mange ganger at hun trenger rutiner, hun trenger samme regler! men da får jeg bare til svar at jeg ikke får kontrollere han! etter helgesamvær med far bruker hun flere dager på å snu døgnet og komme inn i vanlig kveldsrutine/ soving.. Hun nekter å vaske seg hun nekter å pusse tenner ' hun nekter å ha på seg klær, hun skal bestemme selv! siden det er blitt høst og kaldt, kan hun ikke lengre gå barbent inne eller i tskjorte og sommersko ute.. men det skal hun og lager et såre spetakkel opp middagen litt annerledes enn akkurat hva hun tenkte, så kan hun kaste både ma hun kaster ting vegg i mellom om hun blir sint - ofte for småting.. f.eks har jeg laget til middagen litt annerledes på fatet enn hva hun bestemte seg for, så kan både mat og fat fly vegg i mellom.. Er det noe med drikken, så kan hun finne på å tømme den rett ned på gulvet - mens hun ser på meg og hyler hun er mye mer aggressiv! hun hyler og vræler, kniper og slår når hun ikke får viljen sin! hun er rett ustabil i humøret og skifter på sekundet når hun er i barnehagen er hun grei er vi på besøk hos mormor og morfar, da er hun grei men med det samme vi går ut av barnehageporten, eller døra hos mormor og morfar slår hun om.. hyler og griner og blir kjempesint.. om morgenen våkner hun med et smil i to sekunder - så er det hyling og vræling og en full kamp til å få på henne klær (i dag brukte jeg to timer på å få på henne klær) kommer hjem fra barnehagen og jeg er fullstendig utslitt, migrene og hodeverk etter morgenens kamp.. jeg er sliten og fortvilet.. jeg føler jeg har prøvd alt! være tålmodig men bestemt, overse oppførselen hennes, være streng, bruke premiebelønning, si at hun ikke får barnetv med den oppførselen osv. når hun har roet seg ned, så tar jeg henne alltid på fanget og snakker om at hun var så sint, spør hvorfor hun var sint, hvorfor hun slo osv og så forteller jeg hvilken oppførsel jeg vil ha og hva som er greit, og at slik oppførsel er ikke greit er dette "normal" oppførsel hos en fire-åring? eller er det noe jeg bør snakke mer med helsesøster om? om noen har tips, så tar jeg gjerne imot!
strawberry Skrevet 1. november 2013 #2 Skrevet 1. november 2013 Dette er iallefall noe du bør snakke med faren hennes om.
Gjest Riskjeks Skrevet 1. november 2013 #3 Skrevet 1. november 2013 Det er normalt, men oppførselen hennes blir helt sikkert forverret av forskjellene mellom reglene (eller mangel på sådanne) hos deg og hos faren. Tror familievernkontoret er stedet å begynne.
pusefrøken Skrevet 1. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2013 jeg når dessverre ikke gjennom til faren og familievernkontoret skal vi tilbake til i januar for å revurdere avtalen.. jeg regner jo med at en fireåring vil teste grensene hjemme, men både vi og foreldrene mine syns det err veldig voldsomt! foreldrene mine har jo hatt fire barn selv, og ingen av de (inkludert meg) var i nærheten av å være slik :/
fruBeist Skrevet 1. november 2013 #5 Skrevet 1. november 2013 Angående påkledning, gi henne noen valg innenfor passende klær. Den røde eller den lilla genseren. Vintersko eller sherrocs. Parkdress eller jakke. Det samme kan gjøres med middagen noen ganger. Fiskepinner eller fiskekaker. Pølser eller pannekaker. Skal det være makaroni eller spaghetti til. Kokte poteter eller mos. Unger liker å ha litt å si i sitt eget liv. Så lenge de kan få litt reelle valg så er ofte mye gjort. Det skal og være lov til å være sint. Men hun trenger å få fornuftige måter å være sint på. Hoppe og trampeklapp i gulvet er et bra alternativ til å knipe og slå, gulvet får jo ikke vondt eller blir ødelagt. Gi henne anerkjennelse for følelsene hennes. Jeg forstår at du vil ha på småsko, men nå når det er høst blir de for kald og du kan bli våt på føttene. Forklar henne at det er forskjell på reglene i mammahuset og pappahuset. Det hun får lov til hos pappa får hun ikke nødvendigvis lov til hos deg. Litt på samme måte som at det kan være forskjellige regler hjemme som i barnehagen. Det er nok en sammenlign hun kan forstå. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #6 Skrevet 1. november 2013 Gi henne anerkjennelse for følelsene hennes. Jeg forstår at du vil ha på småsko, men nå når det er høst blir de for kald og du kan bli våt på føttene. Er det ikke bedre å la terroristen prøve selv? Da blir barnet våt og kald på føttene, men har ihvertfall erfart hvorfor. Anonymous poster hash: 4eeaa...f4a
fruBeist Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Er det ikke bedre å la terroristen prøve selv? Da blir barnet våt og kald på føttene, men har ihvertfall erfart hvorfor.Anonymous poster hash: 4eeaa...f4a Nå var det ikke nødvendigvis type sko som var poenget mitt her. Men å gi forståelse for følelsene til barnet.
pusefrøken Skrevet 1. november 2013 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2013 Angående påkledning, gi henne noen valg innenfor passende klær. Den røde eller den lilla genseren. Vintersko eller sherrocs. Parkdress eller jakke. Det samme kan gjøres med middagen noen ganger. Fiskepinner eller fiskekaker. Pølser eller pannekaker. Skal det være makaroni eller spaghetti til. Kokte poteter eller mos. Unger liker å ha litt å si i sitt eget liv. Så lenge de kan få litt reelle valg så er ofte mye gjort. Det skal og være lov til å være sint. Men hun trenger å få fornuftige måter å være sint på. Hoppe og trampeklapp i gulvet er et bra alternativ til å knipe og slå, gulvet får jo ikke vondt eller blir ødelagt. Gi henne anerkjennelse for følelsene hennes. Jeg forstår at du vil ha på småsko, men nå når det er høst blir de for kald og du kan bli våt på føttene. Forklar henne at det er forskjell på reglene i mammahuset og pappahuset. Det hun får lov til hos pappa får hun ikke nødvendigvis lov til hos deg. Litt på samme måte som at det kan være forskjellige regler hjemme som i barnehagen. Det er nok en sammenlign hun kan forstå. Lykke til Er nettopp dette jeg bruker å gjøre, jeg syns det er viktig at hun får være med litt så hun får være med å bestemme, med begrenset valg. Og så bruker jeg å si at her i huset er det vi som bestemmer. om hun er på besøk hos mormor og morfar f.eks, da er det de som bestemmer osv. så det virker som hun skjønner men likevel skal hun trasse så voldsomt!! i dag kom hun hjem fra barnehagen, og med det samme vi tråkket over dørstokken hjemme var det i gang igjen! ALT var gale, hun skulle ingenting, bare sur og max grinete.. Var veldig godt når hun sovnet i kveld for å si det sånn.. Men fikk en good nattaklem av henne når hun la seg, og jeg bruker alltid å si at jeg er glad i henne og lese godnatt-bok på sengekanten - så kvelden blir alltid avsluttet rolig og med lesekos Sa at i morgen skal vi være blide og snille, og finne på noe kjekt og det ville hun og sovnet fornøyd! får jo litt dårlig samvittighet for at jeg er glad for at hun sovnet ikveld, men enkelte dager er det slik.. Må alltid inn og stryke henne på kinnet før jeg legger meg uansett, og tenker at i morgen blir det en bedre dag for begge så får vi håpe på litt mindre trass i morgen!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #9 Skrevet 1. november 2013 Nå har ikke jeg barn, men jeg har jo noen småsøstre så jeg vet jo litt hvordan det er med små barn Men hva om du kanskje lar henne få hjelpe til å lage mat? Få ta på mat på fatet selv, finne frem klær helt selv (Ja, jeg er klar over at det kan bli noen helt forferdelig stygge antrekk). Og det med at hun ikke kan gå barbeint inne, er det kaldt på gulvet? Isåfall om det er varmt så burde jo det gått bra? Jeg har gått barbeint hele livet. Jeg kunne lett finne på å gå naken da jeg var på den alderen også jeg Pusser du tennene hennes? Eller får hun gjøre det selv? Om det er du som gjør det, så kan det jo kanskje være morsomt for henne å få lov til å gjøre det selv noen dager? Og jeg ville nok foreslått å gjort noe koslig sammen, som å se en film, spille et spill, tegne, bake eller lignende. Anonymous poster hash: 79615...b52
pusefrøken Skrevet 1. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 1. november 2013 Nå har ikke jeg barn, men jeg har jo noen småsøstre så jeg vet jo litt hvordan det er med små barn Men hva om du kanskje lar henne få hjelpe til å lage mat? Få ta på mat på fatet selv, finne frem klær helt selv (Ja, jeg er klar over at det kan bli noen helt forferdelig stygge antrekk). Og det med at hun ikke kan gå barbeint inne, er det kaldt på gulvet? Isåfall om det er varmt så burde jo det gått bra? Jeg har gått barbeint hele livet. Jeg kunne lett finne på å gå naken da jeg var på den alderen også jeg Pusser du tennene hennes? Eller får hun gjøre det selv? Om det er du som gjør det, så kan det jo kanskje være morsomt for henne å få lov til å gjøre det selv noen dager? Og jeg ville nok foreslått å gjort noe koslig sammen, som å se en film, spille et spill, tegne, bake eller lignende. Anonymous poster hash: 79615...b52 Om hun på eget initiativ finner frem klær, bruker hun å være flink å ta både ullongs/strømpebukse og genser under - og da bare skryter jeg av henne og sier hun er kjempeflink som husket longs og genser osv (og sier fra til barnehagen at hun har kledd på seg selv, hehe.. kan vær meget mismatch!) Når hun kommer hjem fra barnehagen, liker hun å kle av seg til kun trusa og bare slappe av på sofaen under pelspleddet og se litt barnetv, og det får hun bare gjøre! Tennene har hun begynt å få pusse litt selv først om hun vil, så pusser jeg over etterpå, slik at vi er sikker på at alle karius og baktusene blir pusset vekk så får hun bestemme mellom to ulike fluor-tabletter. er en krevende alder! men jeg syns det er ganske mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå