AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #1 Skrevet 1. november 2013 Trur jeg har fått brystbetennelse. Det ene brystet har et område som er vondt, varmt og rødt. Har lest at det kan hjelpe å amme/pumpe ofte, hjalp det deg når du hadde brystbetennelse? Dere som har hatt det. Andre tips til ting jeg kan prøve? Eller er det bare å kontakte lege?Anonymous poster hash: 19628...395
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #2 Skrevet 1. november 2013 Som oftest går det over med varme, masasje (les på ammehjelpen om effektive massagetips), varmepute/dusj og hyppig amming pumping. For meg var varmepute fulgt av massage mens jeg pumpet løsningen. Var mye plaga av dette med ganske kraftig ammenedtrapping fra barnet. Lege er ikke nødvendig før man har mye feber som ikke går over. Legene anbefaler også helst triksene over, dersom det ikke er sår i brystvorten som er betennte eller som kan ha ledet bakterier innn i brystet. Det lar seg som regel løse med varme og massage. Men det er viktig å komme fort i gang med behandling, for at det ikke skal forverre seg. En gang kjennte jeg kul om natta men ventet til morgenen med behandling og da tok det MANGE timer med dusj/varmeflaske og massage for å løsne op. Ofte må man gjennta behandlingen mange ganger i løpet av dagen også. Husk tykke ammeinnlegg og kle deg godt nå på høsten. Lykke tilAnonymous poster hash: 3f4f2...c20 1
Mafalda Skrevet 1. november 2013 #3 Skrevet 1. november 2013 Du har kanskje en begynnende betennelse eller tett melkegang? Signerer råd om varme, massasje og hyppig tømming. Hold sirkulasjonen i gang! Med litt flaks slipper du da at betennelsen slår ut i full blomst. Har hatt skikkelig betennelse en gang, da er det ingen tvil. Man blir helt forferdelig dårlig, og da er det bare å ta turen til legen og få antibiotika. Håper du slipper!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #4 Skrevet 1. november 2013 Vet ikke hva det er men det er sinnsykt vondt.Anonymous poster hash: 19628...395
Mafalda Skrevet 1. november 2013 #5 Skrevet 1. november 2013 Ta en lang, varm dusj og prøv å massere ut melk med en eneste gang! Selv om området er ømt og vondt er det viktig at melken ikke blir stående, det er da det kan utvikle seg til en svær betennelse. Når brystet først er skikkelig betent, så er det ikke melk som kommer ut, men gul verk. Samtidig får man høy feber og kroppen kjennes ut som den er herjet av en tung influensa. Prøv for all del å unngå at det kommer dit, og er det umulig å få ut noe melk får du heller ringe legen. Husker jeg hang over rattet innover til legevakta og kjente jeg ble dårligere og dårligere for hvert minutt som gikk. Allikevel var jeg heldig, det holdt med en antibiotikakur. Noen må jo faktisk fysisk få tømt brystet med dren... Så prøv med alle midler å få tømt brystet. La gjerne babyen hjelpe til, og som sagt: varme gjør at melken renner lettere.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #6 Skrevet 1. november 2013 Amme barnet så ofte du kan, gjerne massere brystet samtidig, varme dusjer mens du masserer utover for å forsøke å få kulen "ut" fungerte for meg. Har hatt dette mange ganger, like slitsomt hver gang. Anonymous poster hash: 5c8aa...5db
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Takk for alle svar. Babyen tar dessverre ikke brystet og jeg får sjeldent noe ut når jeg håndmelker. Så jeg pumper, holder det om jeg gjør det ofte? Er på sykehuset og har ikke mulighet til å dusje så ofte.Anonymous poster hash: 19628...395
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #8 Skrevet 1. november 2013 Jeg brukte varmeflaske. Har du nylig født? For dette er veldig normalt de første dagene. Ville bedt om ammehjelp på sykehuset heller en her. Mye pumpinge r nemlig ikke bra i starten heller, og du må få hjelp av barnet til å ta brystet. Om du er på sykehuset av andre grunner er det likevel sikkert mulig å få veiledning av en barnepmeier. Be om hjelp!!! Anonymous poster hash: 3f4f2...c20
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #9 Skrevet 1. november 2013 Har pumpet siden fødselen for 2 uker siden. Er innlagt på barneavdelingen fordi babyen er syk, ikke innlagt på barsel så jeg er ikke i fokus. Men kan selvsagt be om hjelp her.Anonymous poster hash: 19628...395
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #10 Skrevet 1. november 2013 Da vuille jeg spurt om de hadde varmeflaske, og så fortsatt å pumpe godt. De er. Nok enige i at set bør prioriteres hjelp slik at du ikke skal bli syk. Anonymous poster hash: 3f4f2...c20
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Du er forresten kjempe flink som pumper. Særlig med sykt barn er jo morsmelk ekstra viktig, men også ekstra slitsomt for deg samtidig som du skal ta deg av barnet. Du er flink!Anonymous poster hash: 3f4f2...c20
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #12 Skrevet 1. november 2013 Tusen takk, godt å høre for en sliten mor! Jeg snakket med en pleier som sa at jeg kan ta det opp med legen på neste visit. Anonymous poster hash: 19628...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå