Gå til innhold

Aleneforsørger med datter som blir 18

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Og man kaster ikke ungene på gata bare fordi de er blitt 18..

Man skal vel ikke akkurat trenge å "kaste ut" barn som er ferdig med vgs. De fleste skjønner godt at da er det på tide at de flytter ut, uten at noen trenger å "kastes ut".

Men uansett så har JEG forsørgeransvaret. Og det anser jeg at jeg har til de er 18 år. Vil de begynne å jobbe tidlig for å skaffe seg penger til ekstra forbruk så er det greit' date=' men det er ingenting som skal være nødvendig for at de skal ha klær og få være med på normale aktiviteter.[/quote']

Det er ditt valg! Men å forvente at du skal ha råd til å gi barna dine ting du ønsker å gi dem som ikke er nødvendige.. ja det er ditt problem! Det er i alle fall ikke spesielt synd på deg.. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betalte 1000,- til min mor når jeg bodde hjemme.

Jeg gikk ikke på skole, men hadde jobb. Jeg tjente alldeles ikke så mye og hadde lite igjen.

Men de pengene jeg betalte gikk ikke til mat og sånt som vi trengte. Å nei du, de gikk til røyk og atter røyk.

Jeg kommer til å forsørge mine barn så lenge de bor hjemme og holder på med utdanning.

Det er heller ingenting som tilsier at man må flytte ut når man er blitt 18 eller eldre heller. Men meg om det.

Har de tid til en jobb utenom skolen, så er jo det vel og bra, men tar skolen all deres tid, så går ikke det og da får de dekket det de trenger av meg og deres far.

Skulle de få seg en jobb, så kommer jeg til å be dem om så og så mye penger i mnd ( alt etter hva de tjener ) og så kommer jeg til å sitte dem inn kontene ( i tillegg til sparepengene deres ) deres sånn at de har en liten startkapital den dagen de flytter ut.

Nå høres det sikkert ut som om at vi har god råd, men det kommer vi aldri til å få. Pr i dag jobber han og jeg er hjemmeværende med 3 barn.

Når vi har to inntekter så kommer ikke vi til å ha så mye å gå på da heller, men vi ligger penger på sparebøsse nå og da. Og jeg regner med at det blir et fast trekk fra min konto til ungenes kontoer når vi har to inntekter.

Det blir ikke mye, kanskje 100,- til hver pr mnd til å begynne. Men selv det blir en pen liten sum etter 18 år..........

Jeg er for at ungdommen kan ta seg en jobb ved siden av skolen og tjene egne penger. Det er jo bedre det enn at de må spørre mamma og pappa om penger hele tiden. Og de kan bruke pengene på hva de vil.

Men kan ikke de ta seg en jobb ved siden av skolen, så synes jeg foreldre bør trå til.

Og får de stipend og eventuelt bidrag så kan de jo betale en liten sum hjemme, men de bør sitte igjen med nok penger til klær, ladekort til mobil hvis de har det, månedskort på bussen osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom du tar betalt av barna etter "hvor mye de har igjen" så belønner du dem jo for å ikke stå på..!

Ditt valg å ville forsørge barna dine så lenge de vil.. Men jeg syne ingen skal klage over at de ikke kan det.. Det er jo ikke noe barna kan forvente å få..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

De fleste er faktisk ikke ferdig på videregående når de er 18 år. Min vil være 19 og vel så det. Og før hun er ferdig på videregående så har jeg ikke tenkt å "kaste" henne ut.

Dersom du leste litt nøye Gjest så vil du se at jeg snakker om helt vanlige ting som er en del av det å forsørge barn, så som sykkel, skoletur, en kinotur, vanlige klær osv. Jeg snakker overhode ikke om hva jeg ønsker å gi mine barn. Da hadde de begge to hatt slalåmutstyr :wink: og vært på ferie i utlandet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dersom du leste litt nøye Gjest så vil du se at jeg snakker om helt vanlige ting som er en del av det å forsørge barn' date=' så som sykkel, skoletur, en kinotur, vanlige klær osv. ..[/quote']

Det er ting som jeg og alle mine venner måtte besørge selv gjennom sommerjobbpenger osv fra ca 16 års alder..!

Da er jeg svært glad for for dine barns del at du ikke hadde råd til det! Dobbelt sett med slalomutstyr? Jeg har i en alder av 25 fremdeles ikke råd til noe slik.. Og det syens jeg ikke gir meg noen grunn til å klage over økonomie.. Jeg har tak over hodet og mat på bordet.. Alt annet er faktisk luksus.. og ikke noe vi kan verken kreve, forvente el.

Barn har svært stor nytte av å lære seg å styre økonomien. Å lære seg å behandle et begrenset budsjett. Å lære seg å ta ansvar for egen økonomi. Å lære seg å sette pris på det de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tar betalt av barna etter "hvor mye de har igjen" så belønner du dem jo for å ikke stå på..!

Ditt valg å ville forsørge barna dine så lenge de vil.. Men jeg syne ingen skal klage over at de ikke kan det.. Det er jo ikke noe barna kan forvente å få..

Hvis man f eks har en helgejobb, så tjener man vel 2-3000,- og da kan man jo ikke ta 2000,- f eks. Man må regne med utgifter som busskort, klær og sånne ting.

Poenget med en jobb er jo at de skal betale dette selv og velger foreldrene at de skal betale litt hjemme, så må de ha også få sitte igjen med nok penger til det uansett hvordan man vrir og vender på det.

Ellers så må jo de spørre etter resten av pengene fra foreldrene.

Det er sånn jeg ser på det. Så man må ta betalt av barna etter hvor mye de har igjen etter eventuelt skattetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Hvis man f eks har en helgejobb' date=' så tjener man vel 2-3000,- og da kan man jo ikke ta 2000,- f eks. Man må regne med utgifter som busskort, klær og sånne ting..[/quote']

Det må jo være barnet selv som er ansvarlig for å ha nok penger til det det trenger.. Hadde det bodd "borte" hadde jo mat og hus kostet langt mer pr måned.. Så selv om du setter en fast pris på f.eks 2000 kr, så "sponser" du jo barnet i forhold til å bo borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, gjest i det siste du skrev der. Barn nå til dags kan ikke få pengene til å vare. Men alle er jo ikke sånn da.

Men så har noen av oss vært heldige og fått dekket ting som klær, kinotur, o.l. av foreldre.

Jeg begynte å jobbe når jeg var 19-20 år ( gikk på skole inntil da ). Fra øyeblikket jeg hadde jobb så måtte jeg dekke en del selv.

Det er jo helt naturlig når man har fått seg jobb.

I dag er jeg 26 år og har 3 barn. En tur på kino er luksus for oss. Pluss at barnevakt også spiller inn da i tillegg til økonomien.

Det er utrolig hvor mye som blir luksus gitt når man ikke har så god råd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Etter at jeg ble 18 bodde jeg hjemme gratis en periode. Da fikk jeg mat og strøm og slike ting. Men alt annet måtte jeg dekke selv. Da jeg fikk en datter bodde vi hjemme det første året. Og da betalte jeg 3000 i mnd i husleie. Min mor har hjulpet meg masse, og til gjengjeld har jeg hjulpet henne (med penger, barnepass og andre praktiske ting).

Jeg kan tenke meg at jeg vil la barna mine bo hjemme til de er ferdige med videregående (19-20 år). Etter det får de jaggu bidra litt hvis de fortsatt vil bo hjemme. Det er greit nok at vi har satt barna til verden, men på et eller annet tidspunkt må de faktisk begynne å greie seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til mine barn er myndige og ferdig på videregående, synes jeg det bare skulle mangle at jeg forsørger dem, gir dem mat, klær, litt lommepenger og det de ellers måtte trenge - men selvsagt skal de måtte hjelpe til hjemme for det..

Jeg vil faktisk foretrekke at mine barn IKKE jobber ved siden av skolen - synes de har nok med den og det å skulle være ungdom.. Men det er bare min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg vil faktisk foretrekke at mine barn IKKE jobber ved siden av skolen - synes de har nok med den og det å skulle være ungdom.. Men det er bare min mening..

Jeg jobbet heller aldri "ved siden av skolen", men i sommerferien!

Og det du beskriver med å skaffe dem mat og klær til de er ferdig med videregående er jo den forsørgelsesplikt som er lovpålagt foreldre.

Det jeg mener er at foreldre ikke skal føle at de må skaffe barna noe etter at de er ferdige på videregående. Da får de enten studielån eller begynner å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Og det du beskriver med å skaffe dem mat og klær til de er ferdig med videregående er jo den forsørgelsesplikt som er lovpålagt foreldre.

Ikke nødvendigvis desverre... bidragsforeldre er ikke pliktig til å betale bidrag etter fylte 18 - om det ikke innvilges særtilskudd.

Det fører til ganske vanskelig situasjon for en god del eneforsørgere.. for med barn i vidregående skole.. - som er over 18 .. er det ganske mye som forsvinner (ikke bare bidraget - men også barnetrygd - evt. skatteklasse osv).

Barna skal fortsatt ha både mat/klær/hus etc. Jeg synes det er en selvfølge at de unge selv sørger for penger til "forbruk".. men personlig har jeg problemer med å pålegge min 18 åring å betale husleie/bidra til husholdningen når han går i vidregående skole. (han holder seg med alle "ekstra"ting selv - mens jeg sørger for hus og mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
men personlig har jeg problemer med å pålegge min 18 åring å betale husleie/bidra til husholdningen når han går i vidregående skole. (han holder seg med alle "ekstra"ting selv - mens jeg sørger for hus og mat)

Det er jeg enig i. Mens man går på vgs bør man slippe å betale husleie.

Men hvorfor skulle man trenge det? Det er sannsynligvis snakk om bare 1- 1 1/2 år. Og den foreldren som bor sammen med barnet måtte jo også flytte for å endre sin husleie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg enig i. Mens man går på vgs bør man slippe å betale husleie.

Men hvorfor skulle man trenge det? Det er sannsynligvis snakk om bare 1- 1 1/2 år. Og den foreldren som bor sammen med barnet måtte jo også flytte for å endre sin husleie..

.. men desverre .. om et bidrag på 1400-2200,- kroner blir borte .. i tillegg til barnetrygden.. kan det være den "lille tuen" som gjør det umulig å bli boende der man har bodd til da... 2-3000,- mindre i måneden for en som såvidt får det til å gå rundt ellers - er veldig mye penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
.. men desverre .. om et bidrag på 1400-2200' date='- kroner blir borte .. i tillegg til barnetrygden.. kan det være den "lille tuen" som gjør det umulig å bli boende der man har bodd til da... 2-3000,- mindre i måneden for en som såvidt får det til å gå rundt ellers - er veldig mye penger...[/quote']

Ja, men da flytter man!!

Man får forresten stipend til vgs om den økonomiske situasjonen er trang. Og man får som oftest utvidet støtte fra bidragsyter et ekstar år også (barnet får om det søker og behovet blir godkjent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da flytter man!!

Det er ikke alltid det er like lett å flytte .. det kan være mange forhold som spiller inn¨- bl.a. hor 18-åringen går på skole.. andre barn osv..

Man får forresten stipend til vgs om den økonomiske situasjonen er trang. Og man får som oftest utvidet støtte fra bidragsyter et ekstar år også (barnet får om det søker og behovet blir godkjent)

Stipendet i den vderegående skolen kommer selvfølgelig godt med.. men det koster også en del i feks. bøker osv. Dette stipendet er i utgangspunktet et læremiddelstipend,

Poenget mitt er at jeg synes det burde være en selvfølge at bidragsyter har plikt til å betale bidrag - selv om barna er over 18 - så lenge de går i vidregående skole. At dette så søkes særskilt om .. (og koster 750,- kroner) - burde være unødvendig.

Rent bortsett fra det synes jeg det er en utrolig ansvarsfraskrivelse fra bidragsforeldre som stter strek når barna bli 18 - uansett hvilken livssituasjon barnet er i.. Det burde være forskjell om 18-åringen jobber eller fullfører vigdregående skole..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Det er ikke alltid det er like lett å flytte .. det kan være mange forhold som spiller inn¨- bl.a. hor 18-åringen går på skole.. andre barn osv.

Ingen som har påstått at ting skal være så forbanna lett!! Men det er i alle fall langt fra umulig!

Det ordner seg for dem som prøver å orden opp i stedet for å sette seg på ræva å klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har påstått at ting skal være så forbanna lett!! Men det er i alle fall langt fra umulig!

Det ordner seg for dem som prøver å orden opp i stedet for å sette seg på ræva å klage!

:o

Nei ting skal selvfølgelig ikke være lett.. :wink:

Men det er da forskjell på å ønske det beste for barna sine.. og sette seg på ræva å klage...

Heldigvis er vi enige om at det betales bidrag for våre barn til de er ferdige med den vidregående skolen - ... men det forhindrer ikke at jeg kan sette spørsmålstegn ved at reglene er sånn at bidragsforelder automatisk slipper å betale når barnet blir 18 - så sant det ikke foreligger et vedtak om særtilskudd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
men det forhindrer ikke at jeg kan sette spørsmålstegn ved at reglene er sånn at bidragsforelder automatisk slipper å betale når barnet blir 18 - så sant det ikke foreligger et vedtak om særtilskudd..

Det er da vel ikke så ille å måtte søke??

Poenget må jo være at man får dette særtilskuddet?

Og det er jo "sært" å få utvidet forsørgelse utover 18 års alder.. Man er jo da tross alt voksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke så ille å måtte søke??

Nei .. men det er jo litt unødvendig å bruke 750,- kroner på det - når jeg synes det burde være en selvfølge

Poenget må jo være at man får dette særtilskuddet?

Helt enig

Og det er jo "sært" å få utvidet forsørgelse utover 18 års alder.. Man er jo da tross alt voksen..

Jo da voksen .. men de går likevel i vidregående skole - og forsørger ikke seg selv - og synes du ikke det burde være litt likt for begge foreldrene .. så ikke den ene "må" ta alle kostnadene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...