Gå til innhold

Tilrettelegging på eksamen - hva kan man egentlig søke om? Hva har du søkt om? Har du noen gang fått avslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og skal søke om tilrettelegging på en eksamen ved UiO. Har ringt og snakket med fakultetet og tilretteleggingstjenesten, men ingen av de har konkrete svar på hva jeg egentlig kan få. Og jeg finner ikke noe om det på nettet.

Noen som vet noe?

Anonymous poster hash: 3f241...462
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hvilke behov du har, det.

Jeg kan få en time ekstra pga diabetes og pollenallergi.

Anonymous poster hash: a5e81...751
  • Liker 3
Skrevet

Du kan få ekstra tid og få skrive på PC ihvertfall. Det får jeg.

Anonymous poster hash: 76143...e46
Skrevet

Ja, det vet jeg. Men det er jo litt vanskelig å sitte å fylle ut en søknad om hva jeg ønsker tilrettelegging på, når jeg ikke vet hva de kan tilby. Jeg kan jo ikke bare skrive at jeg ønsker en stressless og et kaffebord heller.

Skrevet

Ved UiO fyller du ut skjemaet som ligger her, og i selve skjemaet ligger det noen konkrete forslag.

Der kan du i hvert fall krysse av på PC-bruk, forlenget tid og spesielle møbler. Du kan meg bekjent også få enerom. Det er sikkert mulig å få andre særordninger i enda mer spesielle tilfeller, men da vet du i hvert fall om noen av tilbudene. Du må ikke skrive helt fritt i søknaden, du haker av i skjemaet på det som er aktuelt for deg.

Anonymous poster hash: 27808...5a5
  • Liker 4
Gjest Blomst83
Skrevet

Vet ikke hvordan det er på UIO,men når jeg gikk på VGS fikk jeg ekstra tid,bruke pc og sitter på eget rom.

Skrevet

Dette kan vi søke om ved UIB. Vil tro at de har omtrent de samme tiltakene ved UIO?

Skrevet

Jeg sliter med vonde armer og vil ha behov for pc om jeg skal ha en skriftlig eksamen. En elev jeg hadde ansvar for slet med en sykdom som gjorde at eleven teengte lett tilgang på toalett og en sofa å hvile seg på. Noen trenger ekstra tid osv. Jeg tror du må være spesifikk på hva du trenger for å gjennomføre en eksamen. I tillegg må du ha dokumentasjon fra en lege.

Skrevet

Man kan få:

mer tid

Flere pauser både til luftetur utendørs, toalett, spising og amming

Eget rom

Skrive på PC

Sofa/mulighet til å legge seg ned

mulighet til å ta skriftlig eksamen som muntlig eksamen.

Anonymous poster hash: af29e...cf1

• Liker 1
Skrevet

Ved UiO fyller du ut skjemaet som ligger her, og i selve skjemaet ligger det noen konkrete forslag.

Der kan du i hvert fall krysse av på PC-bruk, forlenget tid og spesielle møbler. Du kan meg bekjent også få enerom. Det er sikkert mulig å få andre særordninger i enda mer spesielle tilfeller, men da vet du i hvert fall om noen av tilbudene. Du må ikke skrive helt fritt i søknaden, du haker av i skjemaet på det som er aktuelt for deg.

Anonymous poster hash: 27808...5a5

Takk for svar. Problemet er at jeg vet ikke hvilke møbler jeg kan få. Nå har jeg bare søkt om alt egentlig. Utvidet tid, hviletid, PC, regulerbar stol, enerom med mulighet for bevegelse og å ligge. Så får jeg bare se.

Dette kan vi søke om ved UIB. Vil tro at de har omtrent de samme tiltakene ved UIO?

Takk. Finner ikke noen sånn oversikt ved UiO, men vil tro det er ganske likt ja.

Skrevet

Ved mitt universitet må man levere dokumentasjon fra lege hvert eneste semester, og søknaden skal beskrive problemene man har, ikke hvilke tiltak man ønsker, for det er visst opp til eksamenskontoret å avgjøre...

Jeg har hittil fått innvilget ekstra skrivetid pga en kronisk sykdom jeg har.

Anonymous poster hash: b71f9...454
  • Liker 1
Skrevet

Jeg går på UiB og fikk en skikkelig kontorstol når jeg hadde prolaps i ryggen.

Skrevet

Ved dysleksi kan du søk om lingdys retteprogram (skal kunne takle ord som er lengre fra virkeligheten enn Word og være tilpasset typiske dyslektiker feil etter min erfaring er det bedre enn retteprogrammet i Word ca 1 % av tiden, men det skader jo ikke foreslår bare ord. Det er også et program i pakken som leser opp det du har skrevet for deg, har ikke prøvd det.

Du kan også søke om å få legge ved en anonymisert dysleksi atest, trodde dette var min logopedrapport uten navn. Men det er et standard notat om dysleksi, sier bla at det kan begrense det skriftlige ordforrådet ditt siden du kan tenkes å velge bort ord du er usikker på hvordan skrives.

Anonymous poster hash: 6e302...d66

• Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Kan man få noe tilrettelegging ved akutt senebetennelse, noen som vet? Ved UiB..

Skrevet

Jeg jobber med tilrettelegging. Husk god dokumentasjon. Legen må ikke bare si "personen har vondt i en arm", attesten må ettertrykkelig si at du trenger tilrettelegging ved eksamen. Du må spesifiere hva du søker om og hvorfor. Det må være enkelt for saksbehandleren å se at du faktisk trenger tilretteleggingen. Hvis du søker for høsten 2013 vil du forresten få avslag, da du er altfor sent ute. Hos oss har vi begynt å stramme inn nå, da det er svært mange søknader og mye ræl. Jeg har sett flere søknader der studenten har både behov og krav på tilrettelegging, men grunnet manglende dokumentasjon har vi ikke noe annet valg enn å avvise. Hvis du kommer til å trenge tilrettelegging videre er det fint om du får legen til å skrive at tilstanden din er kronisk (gjelder f.eks. dysleksi, leddsykdommer etc.) eller føre på et tidspunkt på hvor lenge tilstanden din gjelder. Attesten veier tyngre hvis det står at studenten foreløpig kommer til å trenge tilrettelegging frem til 2016 e.l..

Anonymous poster hash: 996f7...575
  • Liker 1
Skrevet

Kan man få noe tilrettelegging ved akutt senebetennelse, noen som vet? Ved UiB..

Du kan få bruke PC hvis du går til legen og får en bekreftelse på at du ikke kan skrive for hånd på eksamen. Attesten bør inneholde en tidsbegrensning, som for eksempel at legen ser for seg at du ikke kan skrive for hånd november/desember/januar. En attest som sier at du har senebetennelse 4. november betyr ikke automatisk at du får bruke PC den 20. desember.

Anonymous poster hash: 996f7...575

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...