Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man tenker seg den ideelle verden, hvilke egenskaper er de mest viktige for et menneske å ha ? Hvis man tenker hva som skal til for at vi får et samfunn som ikke dømmer , ikke mobber , ikke skaper krig og konflikter ?

Et vanskelig spørsmål selvsagt , men jeg har min egen oppfatning omkring det og det er en egenskap som er dekkende for så mye , det å være snill.

snill ? For et rart ord , høres nesten litt dumt ut , men så er det så utrolig viktig .

Jeg tenker ikke på dumsnill , det er noe annet .

I snill så ligger det mye mer , det ligger lojalitet,trofasthet, empati, hjelpsomhet, ansvar, positivitet, det å være real . Alt det og mye mer ligger under begrepet SNILL . :)

Hva tenker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Empati, hverdagsetikk, selvbeherskelse.

Anonymous poster hash: 92469...16e
Skrevet

Snill er nok et dekkende ord ja. Som sønnen min på 6 år sa, i min verden er alle mennesker snille, leker sammen og er snille mot hverandre. Jeg skulle gjerne likt å leve i hans verden. Og håper han får være i den verdenen lengst mulig.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Alle burde ha samme oppfatning av rett go galt og være uvillige til å gjøre galt.

Skrevet (endret)

Det samme som deg, ts. Det er så utrolig mange onde mennesker i verden. Kunne godt trengt flere av de snille :)

Bare å smile til en fremmed i gata hadde gjort en liten forskjell (kanskje ikke til en bedre verden akkurat). Dessverre synes mange tydeligvis at det er dumt. Hver gang jeg smiler til folk jeg går forbi, gir de meg bare et rart blikk, som om jeg er helt gal... Jeg prøver iallefall å gjøre en forskjell!

Endret av s@nd
  • Liker 2
Skrevet

Det samme som deg, ts. Det er så utrolig mange onde mennesker i verden. Kunne godt trengt flere av de snille :)

Bare å smile til en fremmed i gata hadde gjort en liten forskjell (kanskje ikke til en bedre verden akkurat). Dessverre synes mange tydeligvis at det er dumt. Hver gang jeg smiler til folk jeg går forbi, gir de meg bare et rart blikk, som om jeg er helt gal... Jeg prøver iallefall å gjøre en forskjell!

Ja, det å gi et smil er helt gratis og det gir energi både til en selv og til den som får det :) Det er viktig at man prøver å gjøre en forskjell , alt begynner i det små .

Skrevet

et smil redder ikke verden. dessuten kan man ikke gå rundt å smile til alle mennesker man ser. har jeg en dårlig dag går jeg heller ikke rundt å smiler. da vil jeg heller være ekte og sur enn falsk og "blid"

Anonymous poster hash: 0ee6a...e51
Skrevet

et smil redder ikke verden. dessuten kan man ikke gå rundt å smile til alle mennesker man ser. har jeg en dårlig dag går jeg heller ikke rundt å smiler. da vil jeg heller være ekte og sur enn falsk og "blid"

Anonymous poster hash: 0ee6a...e51

Hvis man er i godt humør så skader det nok ikke om man sprer litt glede videre ved å smile til noen som ser ut til å trenge det :) Akkurat som mennesker i dårlig humør ofte smitter sine omgivelser med negativ energi .

Gjest Whitestripes
Skrevet

Problemet er vel at verden er mye mer enn bare lille Norge, og uansett hvor snille og hyggelige vi er mot hverandre her på berget, vil det likevel finnes ondskap og grusomheter utenfor våre landegrenser. Og etter som verden bare blir mindre og mindre, vil vi selfølgelig bli preget av andre kulturer, skikker, religioner og trossystemer.

Det et menneske mener er toleranse, kan et annet mene er intoleranse. Det en mener er snilt, kan en annen oppfatte som unnfallenhet. Menneskerasen er ingen homogen gruppe, ergo vil en dessverre aldri kunne få et felles verdisyn.

Vi ser på steining som barbarisk, i andre kulturer er det fullt ut akseptert. Bare for å ta et eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er i godt humør så skader det nok ikke om man sprer litt glede videre ved å smile til noen som ser ut til å trenge det :) Akkurat som mennesker i dårlig humør ofte smitter sine omgivelser med negativ energi .

Enig! Man trenger ikke gå rundt å smile til alle man ser og møter på, men å spre litt glede skader ingenting. Selv om det er til en fremmed. Jeg bruker å gjøre det, ikke til alle, men likevel. Det er alltid hyggelig å få et smil på gata, synes jeg!

• Liker 1
Skrevet

I en ideell verden er alle folk rause, åpne, omsorgsfulle og høflige. Da tror jeg vi hadde kommet langt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å være snill og rettferdig når man mangler helt grunnleggende ting. At man ikke har mat, at en selv og barna sulter osv. Så jeg tror det er en viktigere egenskap å ha kunnskap til å utnytte ressursene på en bærekraftig måte og en innstilling om at det er smartere å dele med alle enn å skulle være snill. Eller kanskje det er noe av det samme? En annen måte å sette verdi på noe enn å ville ha materielle fordeler til seg, sine, sitt land osv.

Anonymous poster hash: 2f883...46f
  • Liker 2
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Tja.. For å få fremdrift trengs kreativitet, skaperkraft, vilje, offer. Og det finnes ikke noe som gagner alle individer. Ingen fred, ide, kjærlighet, hendelse. Noen vinner, noen gjør ikke..

Skrevet

Hvis alle var snille og hjelpsomme kom man nok et godt stykke på vei. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å være snill og rettferdig når man mangler helt grunnleggende ting. At man ikke har mat, at en selv og barna sulter osv. Så jeg tror det er en viktigere egenskap å ha kunnskap til å utnytte ressursene på en bærekraftig måte og en innstilling om at det er smartere å dele med alle enn å skulle være snill. Eller kanskje det er noe av det samme? En annen måte å sette verdi på noe enn å ville ha materielle fordeler til seg, sine, sitt land osv.

Anonymous poster hash: 2f883...46f

Jeg tror ikke det er vanskelig å være snill, selv om man er fattig , og dette med å dele er jo innenfor begrepet snill etter min mening . Ja snillhet burde vært en verdi som langt flere omfavner

• Liker 1
Skrevet

Tja.. For å få fremdrift trengs kreativitet, skaperkraft, vilje, offer. Og det finnes ikke noe som gagner alle individer. Ingen fred, ide, kjærlighet, hendelse. Noen vinner, noen gjør ikke..

Ja , men det er vel ikke noe motsetning mellom disse tingene og det å være snill?

Skrevet

Snill er bra, bare man ikke blir dum-snill.

Ellers vil jeg si at det å være samarbeidsvillig er av de viktigste egenskapene. Og ettersom det er såpass sjeldent så blir den jo verdifull også ;)

Skrevet

Rasjonell, reflekterende, og selvbeherskelse.

Disse egenskapene vil utvilsomt være nødvendige for å lage et "perfekt" menneske.

Anonymous poster hash: bf373...1df

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg tror ondskap og grusomheter får grobunn når folk (og penger) får for mye makt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...