Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke bøker er et "must" å ha lest? Tenker på de som typisk ansees som tidløse klassikere, og spesielt de som får deg til å tenke og utvikle deg som person!

Anonymous poster hash: eea7e...03c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lord of the flies.

Anonymous poster hash: 56f34...ae2
  • Liker 3
Gjest Euforia
Skrevet

Victoria, Markens grøde, Sult av Hamsun

Forbrytelse og straff, Idioten av Dostojevskij

Iliaden, Odysseen av Homer

Et dukkehjem av Ibsen

• Liker 2
Skrevet

Vår felles venn av Charles Dickens

To kill a mockingbird av Harper Lee

1984 av George Orwell

Stormfulle høyder av Emily Brönte

The Picture of Dorian Grey av Oscar Wilde

Pride and Prejudice av Jane Austin

To the Lighthouse av Virginai Woolf

• Liker 2
Skrevet

Les Miserables

Freud sine bøker

Don Quijote

Romeo og Julie

Moby Dick

Anna Karenina

Bibelen

Anonymous poster hash: ffa85...363
Skrevet

Anna Karenina og Brontë-søstrenes bøker, som Jane Eyre og Wuthering Heights.

Anonymous poster hash: d827f...f02
  • Liker 1
Skrevet

Onkel Toms Hytte i tillegg til mange av de nevnte

• Liker 1
Skrevet

Livet er for kort til å få lest alle klassikerne som er et must. Og hvis man begynner å prioritere alle mustene, går man jo glipp av mye bra samtidslitteratur også. Litteratur skal jo berike livet, så det å holde seg til klassikere blir jo litt innsnevrende sånn sett. Selv ikke de som studerer litteratur får lest alt. Jeg anbefaler deg å være veldig kritisk til hvilke bøker du bruker tid på. Selv om en bok er en klassiker, er det jo ikke sikkert at den gir deg noe. Så når du leser en bok, spør deg selv etter noen sider om det er viktig for deg å lese ferdig boken. Er det ikke det, er det bare å legge den fra seg.

Anonymous poster hash: bb962...59e
  • Liker 4
Skrevet

Of Mice and Men. Mange har vel lest den på skolen, men lønner seg også å lese når man har blitt noen år eldre.

• Liker 2
Skrevet

Du vil få en bedre og mer oversiktlig liste av å google dette. Flere store kjemper innen kultur har laget lister, enten basert på litteraturkjennere eller folkets anbefalinger. Tror BBC og Guardian har noen fine lister, og det er mange gjengangere på de ulike listene.

Anonymous poster hash: dd538...c0e
Skrevet

Jeg kan legge til at jeg selv er meget nøye med hva jeg bruker tiden min på når det gjelder lesing. Har derfor en konto på goodreads og booklovers hvor jeg kan følge "venner" med samme smak som meg og lese deres vurderinger av bøker jeg tror jeg må lese. Må innrømme at jeg også følger en real life venninne med stikk motsatt smak, bare for å holde oversikt over hva jeg må holde meg unna. På goodreads kan du til og med sjekke kompatibilitet med andre folks litteratursmak. Takket være goodreads og booklovers har jeg oppdaget noen helt fantastiske bøker jeg aldri ville hørt om ellers, og fått med meg at det er visse klassikere jeg må lese, for eksempel To Kill a Mockingbird og Anna Karenina.

Anonymous poster hash: bb962...59e
Skrevet

Eventuelt kan du google emnene LIT1301, LIT1302 og LIT1303 inne på UiO sine nettsider og lese pensumlistene der som inneholder møysommelig utvalgte verker :)

Skrevet

Tja, jeg tillater meg å komme med noen forslag, basert på mine personlige favoritter.

- Bibelen. Vanskelig å komme utenom denne, hvis vi holder oss til Vestens litteratur. En hjørnestein, rett og slett. Skapelsesberetningen er blendende poetisk vakker, og Salomos Høysang må være noe av det mest sexy som er skrevet noen sinne!

- Deler av den norrøne litteraturen, som Håvamål og Voluspå, og noen av islendingesagaene. Finnes ikke noe lignende i verden (faktisk!).

- Dante: Inferno

- Boccachio: Decameronen.

- Cervantes: Don Quiote. Fordi den er viktig.

Kafka: Prosessen. Samme begrunnelse som sistnevnte.

- Shakespeare: Hamlet, Romeo og Julie, Merchant of Venice, Machbeth… Deilig, deilig!

- Ibsen. Et Dukkehjem, Peer Gynt, Hedda Gabler, etc. I likhet med Shakespeare, en hjørnestein i vestlig litteratur.

Amalie Skram: Hellemyrsfolket. Dystert, kølsvart, men fantastisk.

Sigrid Undset: Kristin Lavransdatter. Romeo og Julie på norsk (men Erlend Nikolaussønn er en drittsekk!)

Knut Hamsun: Sult, Markens grøde, Pan, Victoria. Magisk. MAGISK.

Joseph Conrad: Mørkets hjerte. Skyggesidene av det britiske koloniveldet.

Virginia Woolf: Mrs. Dalloway.

Kahlil Gibran: Profeten. Her er alt du trenger å vite om livet plassert mellom to permer.

Arnulf Øverland: Du må ikke sove. Fantastisk sterkt anti-nazistisk dikt.

Herman Sachnowitz: Det angår også deg. Fordi historien hans aldri må glemmes.

Erik Fosnes Hansen: Salme ved reisens slutt. Rein magi om Europa ved forrige århundreskifte, med Titanic-forliset som analogi.

Karl Ove Knausgård: Min kamp. Bind 1 er strålende, og de første sidene er … breath-taking. Den nye, store, norske forfatteren.

Det var det jeg kom på i farten!

Skrevet (endret)

Etter to år med litteraturstudier har jeg fått et veldig rart forhold til ordet klassiker. Så jeg lager en liste til deg uten å tenke på det ordet i det hele tatt, så har du i det minste noen forslag :)

Romaner:

- 1984, Animal Farm og Coming up for air - George Orwell. 1984 er min absolutte favoritt, anbefaler den til alle.

- Another Country - James Baldwin

- Frankenstein - Mary Shelley

- Wuthering Heights - Emily Brontë

- The Driver's Seat - Muriel Spark

- Great Expectations og A Christmas Carol - Charles Dickens

- Heart of Darkness - Joseph Conrad

- Poor Things - Alasdair Grey (perfekt å lese etter Wuthering Heights og Frankenstein!)

- The Dispossessed - Ursula le Guin

- Saturday - Ian McEwan

- Blindness - José Saramago

- Things Fall Apart - Chinua Achebe

- Les Misérables og 1793 - Victor Hugo

- Crime and Punishment - Fjodor M. Dostojevskij

- The Overcoat - Nikolai Gogol

- A Hero of our time - Mikhail Lermontov

- Markens Grøde - Knut Hamsun

- Jonas - Jens Bjørneboe

- The Human Stain - Philip Roth

- The Metamorphosis - Kafka

- The Lost Honour of Katharina Blum - Heinrich Böll

- Disgrace - JM Coetzee

- Maus - Art Spiegelman (serieroman)

Dramatikk:

- Oedipus the King, Oedipus at Colonus og Antigone - Sofokles (anbefaler Robert Fagles' oversettelse)

- Medea - Evripides

- Hamlet, King Lear, Measure for Measure og Othello - Shakespeare

- Edward II - Marlowe

- The Rover - Aphra Behn

- The Misanthrope - Molière

- Phaedra - Racine

- The Robbers - Schiller

- Faust - Goethe

- Vildanden, Hedda Gabler og En Folkefiende - Ibsen

- Spring Awakening - Wedekind

- Fröken Julie og Spöksonaten - Strindberg

- Mutter Courage and her children, How much is your iron? og The Caucasian chalk circle - Brecht

- A Spurt of Blood - Antonin Artaud

- The Gas Heart - Tristan Tzara

- Hamletmachine - Heiner Müller

- Saved, Lear og Early Morning - Edward Bond

- Shopping and Fucking og Some Explicit Polaroids - Mark Ravenhill

- Blasted, Cleansed og Phaedra's Love - Sarah Kane

- A Streetcar Named Desire - Tennessee Williams

- Attempts on her life og The Treatment - Martin Crimp

- Faith, Hope and Charity - Ödön von Horváth

- The Birthday Party, Betrayal og The Dumb Waiter - Harold Pinter

- Endgame, Not I og Krapp's Last Tape - Samuel Beckett

- Angels in America - Tony Kushner

- Who's Afraid of Virginia Woolf og The Goat or who is Sylvia? - Edward Albee

- Antigone - Jean Anouilh (anbefaler å lese Sofokles sin Antigone først)

- Ifigeneia - Finn Iunker

Jeg er ikke den beste til å gi tips om poesi, men jeg vil absolutt anbefale å lese John Donnes Holy Sonnets, Paradise Lost av Milton og hva som helst av Derek Walcott :)

Puh, det ble litt mer enn jeg trodde :P Når det gjelder dramatikken er det meste av klassiske stykker tilgjengelig gratis på nett gjennom Project Gutenberg, ol - bare å google.

Jeg har valgt tekster utfra hva som har berørt meg spesielt, og tekster jeg synes er 'viktige', i den forstand at de sier noe viktig om tiden vi lever i, og veiene som førte til der vi er i dag. Litt klassisk, litt samtid, mye toneangivende og mange forskjellige sjangre. Teppe og kakao/te/kaffe anbefales til samtlige :)

Endret av Mermaid Blues
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...