Gå til innhold

Katten tisser plutselig inne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innekatten vår er et år++ og har alltid vært flink å gå i kasse på do. Men nå har han plutselig begynt å tisse i min walk-in garderobe! Han virker ikke syk (etter de signaler dyrlegen ba meg se etter).. Forandringene som er skjedd er at jeg er blitt gravid, og tør ikke ha han på rommet med oss om natten, da han en natt tok sats og hoppet på magen min. Men vi tar han med når vi legger oss, koser og leker med han. Så legger han seg i klatreslottet sitt. Det gjorde han før også, men da var døren åpen, og han kom og gikk som han ville. Han tisser i kassen også, men er en stor dam på samme sted hver dag. Noen som har tips til hva vi kan gjøre!? Prøver å kose og leke mye, han har en haug med leker, og får oppmerksomhet hele dagen. På dyrlegen mente de at vi burde ha åpen døren igjen, men når babyene kommer kan vi ikke stole på at han ikke legger seg oppå de! Og vil heller takle problemet nå enn når vi har to nyfødte i tillegg..

Ble langt dette, men håper noen kan komme med tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lukk skapet?

For avanserte:

Bruk UV-lys og se hvor tisseflekkene er. De er ikke synlige, men katten lukter dem og vil fortsette å markere der. Vask med midler du får kjøpt på dyrebutikk som ikke inneholder amoniakk. Det er nemlig det pus lukter, så det gjør vondt værre å vaske med vanlige vaskemidler.

Dette kan også være en stress-reaksjon på at dere har to nyfødte og det blir mye styr for pus når nye mennesker eller dyr kommer inn i "deres" område.

Hvor er doen plassert? Kan det være at katten ønsker et mer fredelig sted å gjøre fra seg, siden den går inn i skapet? :)

Skrevet

Høres jo litt stressrelatert ut. Siden katten deres vanligvis har fått tilgang på soverommet så har det på en måte blitt hans territorium. Når nå døren er lukket, så utvikler det stress for katten som da ikke har kontroll på dette rommet lengre.

Jeg ville prøvd meg på Feliway. En diffuser du får kjøpt på dyreklinikker som du stapper i stikkontakten. Jeg ville satt den i det rommet denne garderoben er. Det er feromoner, og hjelper katter mot stress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...