Gå til innhold

Svart arbeid konseknenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om man har jobbet svart en del timer og fått utbetalt ca 20 tusen kontant for jobben. Hvor stor er sjangsen for å bli tatt? Og hva skjer isåfall da? Noen som har peiling?

Anonymous poster hash: 67dd3...416

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svart arbeid er en av hovedtypene av det ligningsloven betegner som "skattesvik". Det følger av ligningsloven § 12-1 at skattesvik kan straffes med bøter eller med fengsel i inntil to år. Etter § 12-2 kan grovt skattesvik straffes med fengsel i inntil 6 år.

Anonymous poster hash: 7def9...02a
  • Liker 2
Skrevet

Svart arbeid er en av hovedtypene av det ligningsloven betegner som "skattesvik". Det følger av ligningsloven § 12-1 at skattesvik kan straffes med bøter eller med fengsel i inntil to år. Etter § 12-2 kan grovt skattesvik straffes med fengsel i inntil 6 år.

Anonymous poster hash: 7def9...02a

Godt svart!

No pun intended ;)

Skrevet

Konsekvensen kan være det i #2 ja. Uten at jeg oppfordrer til å jobbe svart så tipper jeg sannsynligheten for å bli tatt ikke er særlig stor når det gjelder beløp på 20K. Det kan være mye for en enkeltperson, men i den store sammenhengen er det ikke et veldig høyt beløp. Men det er ikke alltid lurt å jobbe svart. Om man gjør det mye, så kan det ha konsekvenser selv om man ikke blir tatt. Man kan jo ikke sette det på cv'en for å vise at man har gjort en ekstra innsats i en periode.

Anonymous poster hash: df948...b82
  • Liker 1
Skrevet

Konsekvensen kan være det i #2 ja. Uten at jeg oppfordrer til å jobbe svart så tipper jeg sannsynligheten for å bli tatt ikke er særlig stor når det gjelder beløp på 20K. Det kan være mye for en enkeltperson, men i den store sammenhengen er det ikke et veldig høyt beløp. Men det er ikke alltid lurt å jobbe svart. Om man gjør det mye, så kan det ha konsekvenser selv om man ikke blir tatt. Man kan jo ikke sette det på cv'en for å vise at man har gjort en ekstra innsats i en periode.

Anonymous poster hash: df948...b82

Ikke trygderettigheter, (pengsjon, sykepenger, dagpenger) feriepenger

Anonymous poster hash: f708a...4e4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...