Gå til innhold

Hvem skal fortelle at barnet får et stesøsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og samboeren venter barn og lurer nå på hvem som skal fortelle dette til hans datter på 8 år. Kun far, far og mor, jeg og far eller kun mor?

Jeg kan si så mye som at det er veldig tydelig at hun ikke ønsker søsken, det har hun sagt klart i fra om ;-)

Anonymous poster hash: d16b7...ac3
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Halvsøsken, vel?

Far, eller du og far, bør fortelle det. Moren hennes har da ingenting med det å gjøre.

• Liker 11
Skrevet

Det blir vel halvsøsken, og ikke stesøsken, om barna har samme far? ;)

Dersom du har godt forhold til jenta, ville jeg blitt med sammen med faren på å fortelle det :) Dersom forholdet ikke er det beste, så tror jeg at faren blir den rette til å fortelle det :)

Skrevet (endret)

Stesøsken? Seriøst?

Ellers... Så bør far og du fortelle det. Dere bør også fortelle det til jentas mor, så hun vet det

Endret av minimio
  • Liker 5
Skrevet

Denne oppgaven må du og far ta sammen, det er det eneste naturlige i situasjonen.

Skrevet

Stesøsken? Seriøst?

ja?

Anonymous poster hash: bede9...bf9

Skrevet

ja?

:fnise:

Anonymous poster hash: b885a...9f0

• Liker 10
Skrevet

ja?

Nei - stesøsken er noen du ikke er i slekt med. Her er det snakk om søsken hvor barnet deler en av sine foreldre med den nye broren/søsteren.

Anonymous poster hash: 8ade2...c17

• Liker 7
Skrevet

Stesøsken er hvis du har et barn fra før og flytter i lag med denne mannen som også har et barn fra før. Da blir de to barna stesøsken.

Halvsøsken er når barna f.eks har samme far men ulike mødre.

Anonymous poster hash: 8f691...b56
  • Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

ja?

Halvsøsken = har én felles forelder. Stesøsken er ikke i slekt. Hvis både du og din mann hadde hatt barn fra før, ville de vært stesøsken.

Skrevet

Stesøsken er søsken som ikke er i slekt men som har foreldre som er sammen. Om du hadde hatt et barn med eksen din, hadde det vært stesøskenet til din manns datter. Når dere får et barn sammen, som har samme far som henne, er de søsken (evt. halvsøsken men det ordet liker jeg ikke).

Anonymous poster hash: 4ba3e...966
  • Liker 3
Skrevet

Å kalle halvsøsken stesøsken istedenfor søsken får det til å høres ut som om du ønsker å skape distanse mellom dem

• Liker 12
Skrevet

Nei - stesøsken er noen du ikke er i slekt med. Her er det snakk om søsken hvor barnet deler en av sine foreldre med den nye broren/søsteren.

Anonymous poster hash: 8ade2...c17

Stesøsken er hvis du har et barn fra før og flytter i lag med denne mannen som også har et barn fra før. Da blir de to barna stesøsken.

Halvsøsken er når barna f.eks har samme far men ulike mødre.

Anonymous poster hash: 8f691...b56

Halvsøsken = har én felles forelder. Stesøsken er ikke i slekt. Hvis både du og din mann hadde hatt barn fra før, ville de vært stesøsken.

Stesøsken er søsken som ikke er i slekt men som har foreldre som er sammen. Om du hadde hatt et barn med eksen din, hadde det vært stesøskenet til din manns datter. Når dere får et barn sammen, som har samme far som henne, er de søsken (evt. halvsøsken men det ordet liker jeg ikke).

Anonymous poster hash: 4ba3e...966

Vi har skjønt det nå folkens!

• Liker 4
Gjest Riskjeks
Skrevet

Vi har skjønt det nå folkens!

Det virket som om TS måtte ha det inn med teskje...

• Liker 9
Skrevet

Det virket som om TS måtte ha det inn med teskje...

Hvordan da?

Hun skrev en feil i hovudinnlegget sitt, og er sikkert veldig klar over at det skulle vært halvsøsken.

TS har ikke skrive noe mer i tråden.

Anonymous poster hash: 8e754...91e

• Liker 1
Skrevet

Du og far burde fortelle syns jeg.

Syns heller ikke dere bør presisere at det er halvsøsken hun skal få, si heller at hun skal bli storesøster

Anonymous poster hash: 2c813...497

• Liker 3
Skrevet

Du og far får sette dere ned og fortelle at hun skal bli storesøster. Ikke si at hun skal få seg et halvsøsken.......søsken er søsken!

• Liker 5
Skrevet

Jeg og mannen fortalte det sammen. Veldig populært for barna, ramaskrik fra mannens eks som fikk vite det etterpå. Jeg kaller det halvsøsken jeg da selv om jeg ser flere reagerer på det. Jeg er ikke mamma til de andre så derfor er det halvsøsken. Synes ikke det er noe negativt.

Anonymous poster hash: db957...971

Skrevet

Jeg og mannen fortalte det sammen. Veldig populært for barna, ramaskrik fra mannens eks som fikk vite det etterpå. Jeg kaller det halvsøsken jeg da selv om jeg ser flere reagerer på det. Jeg er ikke mamma til de andre så derfor er det halvsøsken. Synes ikke det er noe negativt.

Anonymous poster hash: db957...971

Barna klarer da fint å forstå at de ikke er dine biologiske barn uten at du pressiserer det med å kalle de HALVsøsken.

De er jo faktisk søsken.

Anonymous poster hash: 2c813...497

• Liker 2
Skrevet

Det er vel vanlig å kalle det søsken i dagligtale? Halvsøsken er sånn man sier når man forklarer familieforhold, i familielivet er man søsken dersom man deler oppvekst.

Anonymous poster hash: 0f844...296
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...