Gå til innhold

Ilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt å anskaffe oss en eller 2 ildere. vi har ingen erfaring med ildere men vi har lest en del om dem. å har fått mye kunnskap om dem. men det er så få som har oppdrett på ildere i Norge? eller er de bare vi som ikke finner dem?

å er det noen som har erfaring med ilder så kan fortelle litt om hvordan de er
? å er det lurest å ha 2? eller går det fint å ha en? hørt at de blir veldig ensome vis de bare er en.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ilder er det eneste dyret jeg ikke har taklet å ha (nå er det riktig nok forskjell på individer da, men likevel...).

Jeg hadde en liten frøken som angrep buret om jeg skulle være så frekk å plassere henne der, som bet meg til blods gjennom de tykkeste arbeidshanskene som finnes, som kom seg rundt overalt (!) - for eksempel under madrassen, kryper under lakenet, og vips, så biter hun deg i albuen der du sitter og aner fred og ingen fare, spurter over gulvet for å bite deg i tærne om du skal gå noe sted og som betraktet leiligheten som sitt personlige toalett.

Never again. :fnise:

Skrevet

Ilder er det eneste dyret jeg ikke har taklet å ha (nå er det riktig nok forskjell på individer da, men likevel...).

Jeg hadde en liten frøken som angrep buret om jeg skulle være så frekk å plassere henne der, som bet meg til blods gjennom de tykkeste arbeidshanskene som finnes, som kom seg rundt overalt (!) - for eksempel under madrassen, kryper under lakenet, og vips, så biter hun deg i albuen der du sitter og aner fred og ingen fare, spurter over gulvet for å bite deg i tærne om du skal gå noe sted og som betraktet leiligheten som sitt personlige toalett.

Never again. :fnise:

hehe:) men kjøpte du den hos en ilder oppdretter eller i dyrebutikk? har lest at vi du kjøper dem hos noen som har oppdrett på dem så lærer dem å ikke bite å være stuerene:)

Skrevet

Ilderen er også det eneste (av veeeeeeldig mange) dyr jeg har måtte gi bort igjen.. Jeg er ikke allergisk mot dyr, men da jeg kjøpte meg en skjønn ilder i studietiden (rett før sommerferien) fra ei jente måtte jeg selge den videre etter et par dager. Jeg fikk ikke puste i det hele tatt!

Kontaktet hun jeg kjøpte ham av, men hun ville at jeg skulle finne noen andre.. Denne ilderen var veldig søt, men den var aggressiv og stod med buet rygg på tastaturet på PCen min og bet meg hele tiden. På grunn av at jeg fikk allergiske reaksjoner og tydeligvis hadde tatt meg vann over hodet, valgte jeg å omplassere ham på nytt. :(

Lønner seg nok som du sier å finne gode oppdrettere og kjøpe en valp. Kan også være lurt å sjekke for allergi før man skaffer seg en. Lykke til!

Skrevet

Ilderen er også det eneste (av veeeeeeldig mange) dyr jeg har måtte gi bort igjen.. Jeg er ikke allergisk mot dyr, men da jeg kjøpte meg en skjønn ilder i studietiden (rett før sommerferien) fra ei jente måtte jeg selge den videre etter et par dager. Jeg fikk ikke puste i det hele tatt!

Kontaktet hun jeg kjøpte ham av, men hun ville at jeg skulle finne noen andre.. Denne ilderen var veldig søt, men den var aggressiv og stod med buet rygg på tastaturet på PCen min og bet meg hele tiden. På grunn av at jeg fikk allergiske reaksjoner og tydeligvis hadde tatt meg vann over hodet, valgte jeg å omplassere ham på nytt. :(

Lønner seg nok som du sier å finne gode oppdrettere og kjøpe en valp. Kan også være lurt å sjekke for allergi før man skaffer seg en. Lykke til!

ja det er det jeg også tenker at det er lurt å finne en seriøs og en oppdretter som har mange års erfaring med disse dyrene. er litt skeptisk også med tanken på at der er fryktelig mange som har dårlig erfaring med ildere. :roll:

Skrevet

Ildere blir ikke 100% stuerene i de aller fleste tilfeller, man sier vel at de kan bli opp til 90% stuerene, men det er fortsatt en risiko for at de ikke blir særlig stuerene.
Bitetrening må også til selv om du kjøper fra oppdretter, da de færreste er bitefrie når de er så unge.

De er også noen små ugangskråker, de kommer seg gjennom alt og oppå alt. Huset må ildersikres. De er veldig søte, men alle rampestrekene kan fort bli slitsomt i lengden for folk flest vil jeg tro.

De bør helst være to, og du må også tenke på hvor du skal ha dem når de ikke er under oppsyn. De fleste oppdrettere liker ikke burbruk, og da må man i så fall ha et ildersikkert rom de kan være på.

Ildere har også en spesiell lukt, sterkere lukt enn hund og katt etter min mening. Lukter litt honningaktig.

Skrevet

hehe:) men kjøpte du den hos en ilder oppdretter eller i dyrebutikk? har lest at vi du kjøper dem hos noen som har oppdrett på dem så lærer dem å ikke bite å være stuerene:)

Oppdretter. Nei da, hun var hverken det ene eller det andre. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...