Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pga. en veldig uvanlig komplikasjon i svangerskapet hatt 5 UL på sykehus, hadde den siste i dag. Og hver eneste gang får jeg skikkelig dårlig følelse i forhold til legene. Babyen vokser fint, er så gjennomsnittlig som det er mulig å få det, samme er symfysemålet og vektoppgangen min.

Men jeg var overvektig (veide 70 kg, ganske lav) før jeg ble gravid, dette poengteres gjentatte ganger ved hver kontroll. I tillegg har jeg vært hos jordmor kun ca 1 gang i måneden (hun har ikke satt meg opp noe oftere) og det er visst også altfor lite. For ikke å snakke om hvor sjokkert legen ble i dag da jeg fortalte at jeg ikke går til fastlegen for svangerskapskontroller i det hele tatt (han har aldri antydet at jeg burde det, og ga meg også 0 informasjon første gangen jeg var der), og ikke engang har tatt glukosebelasting (som jeg tilsynelatende burde ha gjort siden jeg er overvektig og ekstra utsatt for diabetes). Ble også forhørt i om jeg hadde satt meg inn i symptomene for bla. svangerskapsforgiftning, siden jeg hadde så lite oppfølging.

Er det virkelig så dårlig å kun ha 2 oppfølginger i måneden (en hos jordmor, en til UL med påfølgende samtale med lege på sykehus)?

Ikke vet jeg hvordan folk får tid til å gå til lege/jordmor så ofte når man tross alt har en jobb, og ikke har jordmor eller fastlege bedt meg om å komme oftere heller.

I tillegg avviser de alle mine bekymringer mtp. mulig behov for keisersnitt som fullstendig grunnløse, selv om jordmor er enig med meg (men jordmor sier at jeg må ta det med legene på fødeavdelingen direkte, de befinner seg i hver sin by, så da er jeg like langt)...

Er omtrent på det punktet at jeg ikke har lyst til å dra til sykehuset når fødselen begynner men heller satse på at hjemmefødsel går strålende...

Anonymous poster hash: ec18a...20d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal man gå hver mnd?? Jeg er i uke 15 og har gått til en eneste svangerskapskontroll hos jordmor. Hun fortalte meg at neste gang blir i uke 24. Tror man bare skal ta glukosebelastningstest dersom blodsukker på vanlig måling er høyt fastenede. Man gjør jo det ikke på alle sånn uten videre. Er jo ikke sånn du kunne vite!? Isåfall burde legen si at det hadde vært greit å ta det.

Skrevet

Jeg hadde et risikosvangerskap og gikk til lege og jordmor annenhver gang i tillegg til UL ved sykehuset. Jeg var også overvektig og ble satt opp til rutinemessig glukosebelastning i uke 28. Hadde vel ca 1 kontroll hos jordmot og 1 UL i mnd, men det var fra 4 mnd, etter den ordinære UL. Før det så var jeg hos legen to ganger og jordmor en gang.

Anonymous poster hash: 5a238...1f0
Skrevet

Her er det legen som har gitt deg dårlig samvittighet uten grunn. Ikkje alle legar er så gode på pasient-kontakt, og kanskje får du katastrofetankar uten grunn?

Eg var tyngre enn deg før første svangerskap (162 cm), og har aldri tatt glukosetest eller hatt anna oppfølging pga det i mine tre svangerskap. Månedlige kontrollar er normalt, frå ord. UL og til veke 36. Og eg har hatt alle mine kontrollar hos jordmor, har berre vore til legen ved behov for sjukemelding.

Så: slapp av :) Du har sjølvsagt ikkje gjort noko feil, du har berre møtt på ein teit lege!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...