Gå til innhold

Få tilbake penger etter å ha levert valp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte valp fra oppdretter i går, valpen var fin da vi møttes men plutselig har den blitt aggressiv mot mannen og barna mine? Jeg bestemte meg for å levere den tilbake. Da sier oppdretter sint at hun beholder litt av pengene mine?! Er dette lov?! Kan hun virkelig beholde mine penger etter at jeg leverer valpen tilbake? Sto ingenting i kontrakten om det..

Anonymous poster hash: beb91...f36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står i kontrakten vedrørende tilbakelevering av hund, har det blitt avtalt noe?

Skrevet

De kan beholde litt eller alt, etter det jeg har forstått etter å ha lest endel om det på forskjellige dyreforum :)

Anonymous poster hash: 8f826...e43
Skrevet

Hva står i kontrakten vedrørende tilbakelevering av hund, har det blitt avtalt noe?

Står ingenting om det der. Og vi har ikke avtalt noe. Jeg har heller ikke skrivd under da hun gjorde dette for meg på forhånd! TS

Anonymous poster hash: f35c0...f75

Skrevet

Ta med familien din så de får hilst på valpen før du kjøper neste gang da :)

• Liker 1
Skrevet

Dersom det ikke er avtalt noen prøvetid er det heller ingen returrett på dyr.

Må bare beklage, men selger har rett til å beholde alle pengene, selv om du velger å gi tilbake bikkja, selger kan også nekte å ta den i retur rett og slett.

Dersom en veterinær kan bekrefte at valpen kom med alvorlige feil eller mangler derimot, har du rett på å heve kjøpet.

• Liker 9
Skrevet

Du sier at oppdretter vil beholde litt av pengene, hvor mye er det, sånn ca i % av totalsummen?

For selger får ofte merkostnader når h*n skal ta til seg og prøve å selge valpen på nytt. Så hvis du får tilbake mesteparten av kjøpsbeløpet, så burde du være "fornøyd".

Det er ikke selgers ansvar at kjøper angrer seg så lenge det ikke er noen "mangel" på valpen.

Selger kunne også latt vær å ta imot valpen hvis det er en useriøs oppdretter.

Men en annen ting er hvordan kan en ca 8 uker? gammel valp være så aggressiv at dere etter et døgn? vil/må levere den tilbake.

• Liker 11
Skrevet

Klart de kan. For det første har man selv ikke i en vanlig butikk etter forbrukerkjøpsloven noen som helst angrerett. For det andre er det en levende liten baby du valgte å kjøpe, det er rett og slett ikke mulig at den er aggressiv med mindre den har en hjerneskade - derimot kan det godt hende den har normale valperaptus som fort kan innebære vill pirajabiting, eller så kan det hende dere har behandlet den så feil at den er blitt alvorlig redd, og uansett er det svært tydelig at dere ikke har peiling på hund og ikke har forberedt dere nok, så det er like greit at dere leverte valpen tilbake og at oppdretter beholder noe av pengene som tort og svie.

For guds skyld IKKE kjøp ny valp - ALLE valper er pirajaer. Og alle fortjener så mye forståelse, veiledning og hjelp som overhodet mulig når de rives vekk fra alt de kjenner.

Anonymous poster hash: 85cea...b91
  • Liker 11
Skrevet

Klart de kan. For det første har man selv ikke i en vanlig butikk etter forbrukerkjøpsloven noen som helst angrerett. For det andre er det en levende liten baby du valgte å kjøpe, det er rett og slett ikke mulig at den er aggressiv med mindre den har en hjerneskade - derimot kan det godt hende den har normale valperaptus som fort kan innebære vill pirajabiting, eller så kan det hende dere har behandlet den så feil at den er blitt alvorlig redd, og uansett er det svært tydelig at dere ikke har peiling på hund og ikke har forberedt dere nok, så det er like greit at dere leverte valpen tilbake og at oppdretter beholder noe av pengene som tort og svie.

For guds skyld IKKE kjøp ny valp - ALLE valper er pirajaer. Og alle fortjener så mye forståelse, veiledning og hjelp som overhodet mulig når de rives vekk fra alt de kjenner.

Støtter dette!

Og ja.. oppdretter kan trekke fra kostnadene til ny annonsering, oppstalling i så mange dager/uker det tar før det dukker opp ny eier, og kostnadene for ny helsesjekk hos veterinær ( dersom det var av den seriøse oppdretter typen du handlet hos)

Det er ditt ansvar å sette deg inn i hva det vil si å anskaffe seg levende dyr, før man kjøper. Valper biter, tisser og bæsjer.. men aggressive er de ikke!

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skulle en liten valp plutselig bli aggressiv mot mannen og barna dine?

Anonymous poster hash: 0593b...365
  • Liker 4
Skrevet

Du sier at oppdretter vil beholde litt av pengene, hvor mye er det, sånn ca i % av totalsummen?

For selger får ofte merkostnader når h*n skal ta til seg og prøve å selge valpen på nytt. Så hvis du får tilbake mesteparten av kjøpsbeløpet, så burde du være "fornøyd".

Det er ikke selgers ansvar at kjøper angrer seg så lenge det ikke er noen "mangel" på valpen.

Selger kunne også latt vær å ta imot valpen hvis det er en useriøs oppdretter.

Men en annen ting er hvordan kan en ca 8 uker? gammel valp være så aggressiv at dere etter et døgn? vil/må levere den tilbake.

Valpen er over 3 måneder gammel. Den knurrer og bjeffer mot barn og hannkjønn generelt. TS

Skrevet

Hvordan rase er dette?

Skrevet

Hvorfor skulle en liten valp plutselig bli aggressiv mot mannen og barna dine?

Anonymous poster hash: 0593b...365

hvordan skal jeg vite det, tror du? Han ble fort glad i meg men likte tydeligvis ikke barn og menn.

Skrevet

Valpen er over 3 måneder gammel. Den knurrer og bjeffer mot barn og hannkjønn generelt. TS

Da kan det se ut som at i tillegg til at du har altfor liten forståelse for valper, så har du klart å velge en useriøs oppdretter som ikke har sosialisert valpen på barn og menn. Enten det, eller så ble mann og barn introdusert på veldig gal måte. Har du forholdsvis hundevennlige barn (og mann) så ville det sikkert ikke vært noe problem å venne valpen til dem, men like greit at du leverte valpen tilbake. Før dere vurderer ny hund - ta et kurs, les noen bøker (Valpen flytter hjemmefra, På talefot med hunden, Kulturkollisjonen mellom hund og menneske) og få hjelp til å finne en seriøs oppdretter.

Og ja, oppdretter kan naturligvis beholde noe av pengene. Hun får jo jobben med å ta vare på valpen, annonsere etter ny kjøper osv.

• Liker 8
Skrevet

En tre måneder gammel valp er da ikke aggressiv? Den leker, eller er eventuelt usikker. At du vil levere valpen tilbake dagen etter og ha pengene tilbake på den måten du skriver her, vitner om et syn på hunder som gjør at jeg synes du ikke bør skaffe deg en ny valp.

• Liker 15
Skrevet

Valpen min både bjeffet og beit. Han kunne sikkert virke aggressiv for folk som ikke har så mye kunnskap når han stod i sofaen å bjeffet og hoppet ned å beit meg, men han var valp,det er normalt. Jeg har ikke EKSTREMT mye kunnskap om hund,men brukte endel mnd på å lese meg opp og snakke med hundeeiere,lese meg opp på raser osv osv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har alltid hatt hund, ingen av de har knurret på hverken barn eller noen andre helt uprovosert. Det høres jo ut som valpen er sjalu dersom den har knyttet seg til eier, men ikke liker noen andre i familien.

Etter kun en dag med valpen har jeg vanskelig for å tro at dette er et problem som har oppstått hos TS, men heller skyldes en oppdretter som ikke har gjort en god nok jobb med sosialisering.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hatt hund, ingen av de har knurret på hverken barn eller noen andre helt uprovosert. Det høres jo ut som valpen er sjalu dersom den har knyttet seg til eier, men ikke liker noen andre i familien.

Etter kun en dag med valpen har jeg vanskelig for å tro at dette er et problem som har oppstått hos TS, men heller skyldes en oppdretter som ikke har gjort en god nok jobb med sosialisering.

Neinei, ikke sjalu, en liten baby er ikke sjalu på eller overfor folk den ikke har kjent i et døgn. Men usikker, redd? Ja, godt mulig. Og det skyldtes enten elendig sosialisering hos oppdretter, eller altfor voldsom introduksjon av mann og barn, eller begge deler.

• Liker 6
Skrevet

Det er noe som sier meg at du ikke er så god på å tolke valpen sine signaler. Det samme med barna og mannen din.

Men jeg kunne aldri i verden ha gitt opp et levende dyr, et familiemedlem så fort som du gjør. Valper skal utvikle seg mye, og man kan ikke forvente å få en ferdig pakke etter en kort stund.

Jeg føler du har gitt opp alt for lett, og at "aggressiviteten" er et dårlig påskudd for å kvitte seg med den.

Trist.

• Liker 7
Skrevet

Alle valper biter, det kalles valpebiting. Det er ikke aggressivitet. De leker og undersøker omgivelsene. Man kan venne den av med det, ved å overse den, og ikke gi den oppmerksomhet når den "bøller".

Anonymous poster hash: 3b41d...219

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...