Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #1 Del Skrevet 4. mai 2004 Hvordan lage en hyggelig konfirmasjonsfest med gjester som hater hverandre? Min eks (barnets far) har store problemer med å forholde seg til meg, min nye sambor og min mor. Er redd for at han ikke klarer å beherske seg/oppføre seg bra. Også andre i hans familie har skrevet ufine brev og snakker negativt om meg i barnas nærvær. Jeg vet at jeg og min samboer klarer å oppføre oss høflig i denne situasjonen, men er likevel redd for en trykkende stemning. Også usikker på om jeg skal ha alle utgiftene forbundet med konfirmasjonen. Noen som vet hva som er vanlig praksis?(Han har over 3 ganger så høy inntekt som meg.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. mai 2004 #2 Del Skrevet 4. mai 2004 Min kusine kommer fra et hjem der de har vært gjennom rettsak pga samvær osv. Like fullt kom far i konfirmasjonen og de klarte å holde masken hele kvelden, til glede for alle. Men nå har begge familier alltid godtatt begge parter uten drittslenging, og ikke minst min kusine, som faktisk er uskyldig oppi det hele. FY SKAM til familie som ikke kan holde en slik dag rolig av hensyn til barnet. Om begge skal komme i selskap synes jeg man bør spleise, men da bør begge få ha et ord med i laget også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 4. mai 2004 #3 Del Skrevet 4. mai 2004 Regulering og konfirmasjon er vel de eneste tingene som SKAL deles.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 4. mai 2004 #4 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg tror ikke det står skrevet noe sted at man skal dele på utgiftene til konfirmasjon. Da min manns sønn skulle konfirmeres delte vi fire, mor, stefar, far og jeg på alle utgiftene pluss at vi spleiset på tre ukers språkreise til England. Men jeg tror ikke det er noen "lov" som sier at det er en selvfølge! Håper du får svar fra noen som er helt sikre på dette! Og jeg håper for konfirmantens del at alle oppfører seg og respekterer at det er en spesiell dag!! Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 4. mai 2004 #5 Del Skrevet 4. mai 2004 I brosjyren (side 6) her står det om særtilskudd til særskilte engangskostnader.. som regulering og konfirmasjon.. Trygdeetaten Det er trygdekontoret som avgjør krav om særtilskudd.. og den bidragspliktige må ha full bidragsevne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snitta Skrevet 5. mai 2004 #6 Del Skrevet 5. mai 2004 Hei ! Det er viktig for konfirmanten at begge foreldrene er der. Ved å legge til rette for dagen ved feks å leie et sted å ha det som dere ikke har hatt noe felles på før og bestille mat og blomster, så man unngår konfrontasjon allerede der. Du får også passe på hvordan bordplasseringen er, så ingen "uvenner " sitter ved siden av hverandre. Det er viktig og huske at det er konfirmantens dag og fokusere på det i steden for å fokusere på gamle krangler. Hvis man tar seg sammen så klarer man å omgås på denne dagen. Selvfølgelig skal utgifter deles på to! Jeg har en konfirmant om 2 år og har det samme "problemet". Ønsker dere lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 7. mai 2004 #7 Del Skrevet 7. mai 2004 Joda det står skrevet et sted at slike utgifter skal deles. Jeg var i samme situasjon i fjor og trygdekontoret hjelper deg. Faren skal ta halvparten av alle rimelige utgifter til konfirmasjonen. Rimelige utgifter er IKKE bunad,takkekort,fotografering. I vårt tilfelle så kom maten,lokalet,dressen og utstyr på over 8000,- og faren ble pålagt å betale halvparten. Det skal også hjelpes til fra far om barnet trenger briller,tannregulering ,ja ekstra dyre ting som barnet må ha . Så ta kontakt med ditt trygdekontor. Dette går bra skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2004 #8 Del Skrevet 10. mai 2004 hørt om mange slike dager, men da dagen kommer så går det smertefritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 10. mai 2004 #9 Del Skrevet 10. mai 2004 Uansett om han kommer eller ikke i konfirmasjonen har du rett på å få dekket halvparten av kostnadene. Men da innenfor rimelighetens grenser, som ligger på rundt 10000 kr totalt. Dermed kan du få dekket opp til 5000 kr. Du kan jo håpe og tro, at han og resten av familien klarer å oppføre seg på den dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 10. mai 2004 #10 Del Skrevet 10. mai 2004 mormor og morfar begynte å snakke om at de ikke ville komme i våre konfirmasjoner dersom vår far også skulle være der, da satt mamma seg med dem og forklarte hvem sin dag dette dreide seg om, at BARNA ønsket både far og besteforeldre i SIN konfirmasjon!! Konfirmasjonen og andre dager som er barnas, der skal de voksne oppføre seg og være i samme lokaler selv om de ikke liker hverandre!! Moren og faren min har ikke alltid gått så godt overens de heller, men de har jaggu bitt det i seg og oppført seg som voksne på våre dager! Tving igjennom en alvorsprat med en av de "andre" og forklar hva en konfirmasjon er og hvor viktig det er for deres felles barn at dere er der begge to. Forklare gjerne også hvor vanvittig sårende, ødeleggende og vondt det vil være for ungen deres dersom det blir konflikter i selskapet. Forklar at du og din er villig til å gjøre gode miner pga barna og at du håper på barnet vegne at hans(?) del av familien også kan gjøre dette, ikke for deg og ikke for seg selv, men for barnets skyld. Som faktisk er uskyldig i dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåveisen Skrevet 10. mai 2004 #11 Del Skrevet 10. mai 2004 Samboeren min har nettopp fortalt sønnen sin at når han blir konfirmert kommer faren til å lage et eget selskap for han med gjester fra sin familie, dvs guttens farmor, farfar, stebesteforeldre, steonkler og stetanter etc. Gutten syntes det var helt ok, og "kult", og sa at han skjønte godt at faren ikke orka tanken på å organisere noe sammen med mora hans. Hun har slengt på røret flere ganger når de har snakket sammen, og sønnen syntes også det var vanskelig å snakke med henne uten å få kjeft. Så han syntes det var helt ok. det gjenstår å se hva moren sier - og resten av slekta...Det jeg vil fram til er at det kanskje høres "politisk korrekt" ut at mor og far organiserer konfirmasjon sammen, og at "det er best for barnet at mor og far er der sammen",- men i realiteten trenger det ikke å være et problem, og kanskje ungen synes det er helt greit, mens det er foreldrene som lager problemer. Gutten sier forøvrig at moren og stefaren mener han må konfirmere seg i kirken, de har liksom bestemt det. Gutten har ikke bestemt seg, og jeg og faren sier at det er noe han bør tenke på, om han virkelig vil konfirmere seg i det hele tatt, og om det er borgerlig eller kirkelig som er det riktige for han. Vi mener at unger ikke bør presses til å konfirmere seg i kirka, men bestemme det sjøl, og at man bør diskutere det med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 10. mai 2004 #12 Del Skrevet 10. mai 2004 ...men bestemme det sjøl' date=' og at man bør diskutere det med dem.[/quote'] Dette er vel det viktigste uansett spørsmålet, at konfirmanten selv får være med å diskutere hva han/hun ønsker for dagen, både når det gjelder ett selskap med alle eller to selskap for hver familie eller uten deler av familien, uten at det blir lagt press eller forventninger om hva han/hun skal bestemme seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 10. mai 2004 #13 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg ble konfirmert med skilte foreldre som hatet hverandre. Løste det ganske greit. Middagen ble avholdt i fellesskap med begge familiene. Foreldrene mine sa ikke et ord til hverandre, men de holdt i det minste kjeft og ødela ikke dagen min. Kaffen ble holdt hver for seg. Familiene gikk hver til seg, og jeg var først hos mor og etterpå hos far. Ikke noe problem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mel-anie Skrevet 11. mai 2004 #14 Del Skrevet 11. mai 2004 Måtte dele oss. En selskap hos meg, og et hos xen. Ikke ok at det skal være sånn. Min x nye kone kan ikke la være å blande seg inn. Jeg ville ha selskapet på et nøytralt sted, men det ville min x nye kone. H Himmel at mannfolk skal være så feige!!!!!!!!!!!!!! Det har jo med barna å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 11. mai 2004 #15 Del Skrevet 11. mai 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 11. mai 2004 #16 Del Skrevet 11. mai 2004 Dette er en dag da alle skal feire konfirmanten og da får man legge ned stridsøksa for noen timer. Det er jo tross alt ikke farens dag eller han som skal være midtpunktet den dagen. Dette bør vel faren skjønne. Faren til sønnen min gav meg juling han,jeg lå i søledammen ved siden av barnevogna for mange år siden. mange ganger skulle julingen gjentas over endel måneder. Men ifjord var det konfirmasjon for denne gutten som lå i barnevognen den gangen. Jeg ba faren med famile i konformasjonen. Alle kom og det ble en flott dag. Den som satt med en flau mine og så opp til meg var faren og familien hans skrøyt så av gutten og den jobben jeg har gjort. Så du skal se at de overrasker deg positivt. Ikke ta sorgene på forskudd. Årene går,man skaffer seg sine egne liv,sårene gror og konfirmasjonen er en festdag for ungdommen uansett hvordan man vrenger å vrir på det. Finnes mange andre dager i året man kan bruke til diskusjoner og grave opp gammel skit om man vil det. basta.( grrrrrrrrrrrrrrrr ) :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå