Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og kikker litt og ser at basen til IsoFix koster 1699,- ny og man får base + sete brukt for halvparten. Finnes det kun en IsoFix så det er det samme om jeg kjøper en som hører til MaxiCosi når jeg skal ha BeSafe Izi-Go?

Vet at man ikke skal kjøpe brukt sete, men kan vel ikke gjøre noe å kjøpe brukt base?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte brukt base (hadde både base og sete fra før av, men etter en flytting var det plutselig helt umulig å finne igjen basen...). På Finn.no kom vi i kontakt med en dame som hadde base+sete til salgs for 300 kroner, og det hadde da kun vært brukt som ekstrasete i besteforeldrenes bil.

Så vi kjøpte basen, og fikk også med stolen. Vi har fortrinnsvis brukt vår egen stol, men av og til har vi endt opp med å bruke den andre. Og det lever jeg godt med, jeg velger faktisk å ikke tro at en person som selv har småbarn står og ljuger meg rett opp i ansiktet når det er snakk om uhell eller kollisjoner og slikt- såpass tro har jeg på mennesker :)

Så jeg ser ikke problemet med en brukt base. Men er usikker på om det finnes flere modeller, det bør du kanskje sjekke før du kjøper.

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte brukt base (hadde både base og sete fra før av, men etter en flytting var det plutselig helt umulig å finne igjen basen...). På Finn.no kom vi i kontakt med en dame som hadde base+sete til salgs for 300 kroner, og det hadde da kun vært brukt som ekstrasete i besteforeldrenes bil.

Så vi kjøpte basen, og fikk også med stolen. Vi har fortrinnsvis brukt vår egen stol, men av og til har vi endt opp med å bruke den andre. Og det lever jeg godt med, jeg velger faktisk å ikke tro at en person som selv har småbarn står og ljuger meg rett opp i ansiktet når det er snakk om uhell eller kollisjoner og slikt- såpass tro har jeg på mennesker :)

Så jeg ser ikke problemet med en brukt base. Men er usikker på om det finnes flere modeller, det bør du kanskje sjekke før du kjøper.

Nei, sjansen er vel stor for at det er i orden... Men kommer fortsatt til å kjøpe nytt som hovedsete, bare greit at man kan spare såpass mye på å kjøpe basen brukt :)

Skrevet

Basane er ulike, så du må kjøpe basen som høyrer til ditt sete.

• Liker 1
Skrevet

Basane er ulike, så du må kjøpe basen som høyrer til ditt sete.

Oki... Men BeSafe sine seter bruker samme eller? De har vel ikke forskjellige baser til alle seter?

Og er det sånn at neste i rekka av barnestoler bruker isofix også? Sånn at man kan beholde basen, men bytte ut stolen...

Skrevet

Det er berre babysete som brukar base (har sett et unntak - husker ikkje merke). Seter for større barn som har isofix, har isofixfester på sjølve setet.

Skrevet

Har Besafe fleire babyseter då? Du må nok ha tak i den basen som passar til izi-go-en.

Skrevet

Det er berre babysete som brukar base (har sett et unntak - husker ikkje merke). Seter for større barn som har isofix, har isofixfester på sjølve setet.

Har Besafe fleire babyseter då? Du må nok ha tak i den basen som passar til izi-go-en.

Helt ærlig har jeg ikke peiling, for det er mulig de jeg har sett har forskjellige kilo osv... Det er jo en jungel av utstyr, blir gal jeg :P

Skrevet

IsoFIx er ingen base, det er en festningsmekanisme i bilen som gjør at man kan feste en base eller et sete fast til punkter i bilens karosseri.

Har du BeSafe Izi-go sete, så må du ha en base som tilhører dette setet dersom du ønsker å bruke base. Har du IsoFix fester i bilen og ønsker å bruke disse, så trenger du en base som kan festes med IsoFix. Har du ikke dette, så må du ha en base som kan festes med belte.

• Liker 1
Skrevet

IsoFIx er ingen base, det er en festningsmekanisme i bilen som gjør at man kan feste en base eller et sete fast til punkter i bilens karosseri.

Har du BeSafe Izi-go sete, så må du ha en base som tilhører dette setet dersom du ønsker å bruke base. Har du IsoFix fester i bilen og ønsker å bruke disse, så trenger du en base som kan festes med IsoFix. Har du ikke dette, så må du ha en base som kan festes med belte.

Okey... En base som kan brukes med IsoFix da... Ikke sikker på om bilen har det, men koster ikke mer enn 200 kr. for å sette det inn uansett :)

Skrevet

Ja, det er delen, du må betale for arbeidet også. De fleste bilverksteder tar rundt 1000 kr timen. Selv om det kanskje er enkelt å montere, så hadde jeg aldri tatt sjangsen på å gjøre det selv. Merkeverksted er en selvfølge for noe slikt.

Anonymous poster hash: 92afe...3da

Da er det jo veldig kjekt at pappaen driver et verksted :)

Skrevet

Hvorfor ikke heller bare kjøpe beltebase hvis ikke bilen har isofix?

Anonymous poster hash: 09764...7a9

Skrevet

Basene er lagd for stolens utforming. ALtså er stolen annerledes skal det mye til for at den passer på en eksisterende base. Det er kun selve isofix systemet som er likt (de stålskinnene som går inn og låser seg fast i stanga mellom seteputene.

Om du kjøper en stol uten isofix er det heller ingen garanti for at denne passer på isofixbasen fra samme stolmodell.

Skrevet

Blander meg inn med et spm: kan man ikke kjøpe seter brukt? Som sagt over: tror ikke folk står og lyger om at de ikke har vært i kollisjon e.l. For å tjene seg en 1000 lappe? Eller er jeg naiv nå??

Anonymous poster hash: c5a80...58b

Skrevet

Blander meg inn med et spm: kan man ikke kjøpe seter brukt? Som sagt over: tror ikke folk står og lyger om at de ikke har vært i kollisjon e.l. For å tjene seg en 1000 lappe? Eller er jeg naiv nå??

Anonymous poster hash: c5a80...58b

Ja, det er du.

Anonymous poster hash: 92afe...3da

• Liker 2
Skrevet

Basene er lagd for stolens utforming. ALtså er stolen annerledes skal det mye til for at den passer på en eksisterende base. Det er kun selve isofix systemet som er likt (de stålskinnene som går inn og låser seg fast i stanga mellom seteputene.

Om du kjøper en stol uten isofix er det heller ingen garanti for at denne passer på isofixbasen fra samme stolmodell.

Oki, så da må man ha en fra samme stol...

Men uansett om jeg skal feste i belte ell iso-fix er basene myyye billigere brukt heldigvis! Fy for no priser det er :P

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg mener å ha lest at basene blir ødelagt før setene? At det er en max-tid på fem år? Lurt å forhøre seg med Trygg Trafikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...