Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg er i uke 25 i dag, førstegangsgravid. Jeg har fra mars 2012 slitt med vond rygg, og har vært 50% sykemeldt fra mars på grunn av dette. Jeg jobber i barnehage, går til fysioterapeut hver uke.

I det siste har jeg fått veldig vondt i korsryggen etter jobb når jeg beveger meg (type går tur med hunden, handler i butikken), samtidig som det stråler nedover rumpa og over symfysen. Det å nyse er umenneskelig vondt, og jeg må ofte ha hjelp for å komme meg opp fra sittende til stående fordi ryggen har låst seg.

Fysioterapeuten min har sagt at jeg har en svakhet i ryggen, samtidig som det er en type bekkenlåsning jeg har. Han låser den opp hver time, men den låser seg igjen med en gang jeg er i litt for mye aktivitet. Jeg har de siste dagene ikke fungert etter jobb, har kun klart å dra meg rundt en tur med hunden (i gråt), og tilbrakt resten av kvelden i seng.

Jeg kom til legen i dag, og jeg merket fort at hun var stresset og på etterskudd tidsmessig. Jeg fortalte henne om smertene mine, men hun sa bare at det var veldig typisk for svangerskap, og at det bortsett fra fysioterapi var lite å gjøre. Da jeg fortalte at jeg ikke fungerte etter jobb, kun ble sengeliggende, sa hun at det var jo greit, for da hadde jeg jo likevel beveget meg på jobb.

Ikke før hun hørte at jeg gråt da jeg gikk tur med hunden, fant hun ut at hun kanskje skulle oppgradere sykemeldingen min til 70%.

Nå vil jeg gjerne ha litt synspunkter: Er det jeg som er urimelig, og egentlig bare burde si meg fornøyd så lenge fungerer på jobb, selv om jeg bare må ligge når jeg kommer hjem?
Jeg håper jobben kan tilrettelegge mer, slik at jeg kan sitte mer på kontor, men sjansen er liten for det..

Ønsker jo absolutt ikke være sykemeldt, men føler meg lite forstått av legen, og etter timen i dag ble alt bare verre..

Takk for eventuelle synspunkter, beklager langt innlegg!

Anonymous poster hash: 488fd...954
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke urimelig. Mange forventer at gravide skal presse seg til de svimer av på sofaen hjemme, men dette er jeg fullstendig uenig i. Man blir helt ødelagt både fysisk og psykisk av å ikke orke noe annet enn jobb, og det går ikke mirakuløst over de siste 3 ukene før fødsel.

Forsøk 70% og hjelper ikke det og jobben ikke kan tilrettelegge mer ber du om å søke om svangerskapspenger.

Gjest Magdalene
Skrevet

For det først; hvorfor kan ikke mannen din gå tur med hunden?

Når det er sagt, så hsr du absolutt krav på bedre tilrettelegging. Nå vet jeg ikke hvordan avdeling du jobber på, men du bør jo prøve å ikke løfte de minste så mye, samt være veldig obs på hvordan du går og sitter (ikke beina i kors, korte skritt osv..).

Skrevet

På den ene siden tenker jeg også at det er hvordan man fungerer på jobb som er det viktige (hvertfall når man ikke har barn fra før som man bare må ta seg av). Om man ikke har noe sosialt liv etter jobb og må ligge på sofaen tenker jeg egentlig ikke er relevant for en sykmelding, hvis det holder seg sånn og man fortsetter å klare arbeidshverdagen. Men det er jo noe med at man bør planlegge for å holde i jobb lengst mulig også. Hvis man er fullstendig ødelagt etter jobb, og det er stor sannsynlighet for at man på denne måten vil brenne seg ut fysisk eller psykisk, slik at man om ikke lenge må sykmeldes 100%, vil jeg si det absolutt er relevant hvordan man fungerer etter jobb. Hvis du ser forskjellen.

Men ellers har du jo krav på tilrettelegging fra arbeidsplassen, så langt det lar seg gjøre. Hvis du har meningsfulle oppgaver som kan gjøres etter tilrettelegging, bør det jo være i arbeidsgivers interesse at du holder lengst mulig. Men vet at ikke alle sjefer ser det på den måten da...

Skrevet

For det først; hvorfor kan ikke mannen din gå tur med hunden?

Han jobber offshore, så han er ute flere uker om gangen. Jeg har familiemedlemmer som hjelper meg, men det er først og fremst min hund, og noe jeg setter pris på å gjøre i hverdagen.

Takk for alle svar! Jeg skal se hvordan det fungerer med 70% sykemelding, forhåpentligvis klarer jeg å holde den. Men jeg ser at det er forskjellige synspunkter der ute, og jeg er enig med Sunshine.

Jeg har hovedansvar for en avdeling alene, og har flere senvakter i uken, så tilrettelegging er ikke så lett gjort. Må høre med sjefen.

Anonymous poster hash: 488fd...954

Skrevet

Jeg synes det er urimelig av lege å forvente at du skal bruke all energien du har på jobb, for så å være totalt utmattet når du kommer hjem. Om du skal få nyte svangerskapet ditt, trenger du energien din til hverdagen i seg selv. Det er ikke akurat så ofte man får lage et annet menneske, og det skal være første prioritet i de få månedene det varer!

Selv er jeg i uke 16+5, har allerede fått bekkenløsning og sliter med leddsykdom ifra før. Jeg begynte å studere i høst, men nå er det ekstremt vanskelig å henge med på skolen. Jeg prøver så godt jeg kan å følge mitt eget råd, men kjenner at det er et voldsomt nederlag å ikke klare å fullføre det jeg har startet på. Men som legen min sa; "Du vil vel være mor mer enn du vil være student?" Det vil jeg!

Jeg synes ikke du er sytete, men du er sikker som meg, veldig streng mot deg selv. Masse lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er urimelig av lege å forvente at du skal bruke all energien du har på jobb, for så å være totalt utmattet når du kommer hjem. Om du skal få nyte svangerskapet ditt, trenger du energien din til hverdagen i seg selv. Det er ikke akurat så ofte man får lage et annet menneske, og det skal være første prioritet i de få månedene det varer!

Jeg er sikkert streng, men jeg syns ikke det skal være noe krav at det offentlige skal betale for at alle gravide skal nyte graviditeten. Ja, man må ta hensyn til egen og barnets helse, og man må være i stand å gjøre arbeidsoppgavene. Men som jeg skrev over, syns jeg man må tåle å være sliten etter jobb. Med mindre det da faktisk går utover helsa eller muligheten til å jobbe videre.

Skrevet

Det er bare så festlig at ingen hadde forventet den samme innsatsen om vedkommende ikke var gravid. ;) Da hadde det vært stakkers deg, og klart du skal sykemeldes. Du får jo ingenting igjen av arbeidsgiver for å presse deg. Bla bla bla

Er det ingen som tenker på at bekkenproblemer kan bli kronisk? Litt kjedelig om man presser seg så hardt de siste 4 mnd at man ender opp med kroniske plager bare fordi alle mener at gravide skal tåle mer enn vanlige.

Anonymous poster hash: 93f67...d35
  • Liker 1
Skrevet

Hva med en tur til kiropraktor?

Anonymous poster hash: e1316...796

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...