AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #1 Skrevet 30. oktober 2013 Flere som gleder seg til fredagen?! NRK har lagt ut dette promo-klippet nå: http://www.nrk.no/video/nasjonal_strikkekveld/8D604C916DB37905/ Her kjem det 12 timar med strikke-TV den 1. november. Ein Harley Davidson skal få strikkekler, du får historien om strikking, og møter lidenskapelege strikkarar. Frå midnatt startar me rekordforsøket «Frå sau til genser». Har du eit fint strikkebilde? Del det med emneord #nrkstrikk. God fornøyelse! Anonymous poster hash: a6c0b...812 1
Gjest Maman Skrevet 30. oktober 2013 #2 Skrevet 30. oktober 2013 Haha, da er planene mine lagt for fredagen! Måtte uansett ha en hjemmekveld da. Når starter det? Det sto ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #5 Skrevet 30. oktober 2013 Haha, da er planene mine lagt for fredagen! Måtte uansett ha en hjemmekveld da. Når starter det? Det sto ikke. Nasjonal strikkekveld begynner kl.20.05 på Nrk 2 - MEN - det begynner egentlig i Norge rundt på nrk 1, kl.19.40. Sitat fra et strikkeforum jeg er på: No er det om å gjera å spre emneordet vårt #nrkstrikk også, slik at me får bilder av fine strikk, mislukka strikk, hønsestrikk, osv. Får me spreidd det på Ravelry og strikkesida på facebook o.l. kan det fort hjelpa. Sidan det er Norge Rundt som lagar strikkekveld, så er Norge Rundt si facebookside også sentral. Er ikke på facebook selv, men dere som er der kan sjekke ut sidene til Norge rundt? Og på programinfo'en her står det mer om hva sendingen skal inneholde, GLEDER MEG! http://tv.nrk.no/program/dvnr30004013/nasjonal-strikkekveld Anonymous poster hash: a6c0b...812
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #6 Skrevet 30. oktober 2013 Tror det er bare å legge beslag på fjernkontrollen hele kvelden (og natten!) http://tv.nrk.no/program/dvnr30004013/nasjonal-strikkekveld Fra fredagskvelden senker seg over landet og helt til den lyse lørdagsmorgenen, skal det strikkes. Håndarbeidet har alltid vært en del av manges liv, men det er sjelden i søkelyset - i hvert fall ikke i så mange timer. Verdenspressen har alt skrevet om direktesendingen som går fra Norsk Trikotasjemuseum på Salhus ved Bergen, der de gamle maskinene fortsatt kan brukes. Programleder Rebecca Nedregotten Strand, som også ledet den nasjonale vedkvelden, loser oss gjennom flere lodne temaer i løpet av kvelden. Moderne og sosialt Kontakten mellom strikkere over hele verden er tett og preget av delevilje. Det finnes utallige strikkenettsider, strikkeklubber og motemagasiner. På en egen catwalk får vi se flere klassiske og nye moteplagg, og seerne kommer til å sende inn sine egne bilder via Instagram. Teknikker og gjester Mens fire trønderdamer strikker et ytterplagg til en Harley Davidson, skal forsker Annemor Sundbø vise oss hvor de fleste gensermønstrene kommer fra. En ekspert fra Selbu forteller historien bak selbuvotten, og stikker like godt en vott med åttebladsrosen under sendingen. Ulike strikketeknikker blir demonstrert, til og med den forhistoriske nålebindingen som folk brukte i steinalderen. Fire strikkeportretter Kristian Elster, som er utenriksreporter i NRK, strikker når han er på reise. Og det er ofte, så stabelen med plagg blir høyere for hver uke. I Bø i Vesterålen er det ingen mangel på votter, for der bor Eva Kvensjø som tryller frem votter i alle farger og former. Entusiasten med det store hjertet, Vibeke Jerkaas, samler inn strikkelapper fra hele landet og lager pledd til folk som trenger litt ekstra omsorg. Og en dame vi kanskje ikke ville forbinde med strikking, driver en vellykket garnbutikk i Vadsø. De ufullendte Sorg, latter og gode historier knytter seg gjerne til mislykkede strikkeprosjekter. Kunstneren Kari Steihaug har i over ti år samlet uferdige strikketøy for å dokumentere poesien i det uperfekte og det tapte. Hun vil gjerne ha tilsendt flere fadeser til sendingen, og seerne er invitert til å bidra. Mye, mye mer Det kommer også til å handle om hva som skjer med oss når vi strikker, hvorfor vi strikker heller enn å kjøpe, om ull, garntyper, hønsestrikk og politikk, Carpe Diem-genseren, og selvsagt skal det hele akkompagneres av levende musikk. Når det nærmer seg midnatt, kommer nattevakten Gøril Grov Sørdal fra Norgesglasset for å ta over programlederollen. Da er det klart for den store konkurransen. Landskamp: fra sau til genser Klarer Norge å danke ut Australias rekord fra 2004? Idet klokken slår 24, skal én sau klippes av én person mens sju personer karder, spinner og strikker ullen. Før solen står opp, må genseren være klar. Verdensrekorden er på 4 timer 51 minutter og 14 sekunder. Flere land følger konkurransen via internett. Blir det ikke verdensrekord, blir det i det minste norgesrekord. Dette er ikke gjort i Norge før. Avsparket til sendingen skjer på NRK1 i Norge Rundt Repriser: Nasjonal strikkekveld: NRK2 søndag 3.11. 08.00-11.55 Nasjonal strikkenatt: NRK2 lørdag 2.11. 07.00 -13.00, og søndag 3. 11. 11.55 – 17.55 Anonymous poster hash: a6c0b...812 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #8 Skrevet 30. oktober 2013 Ikke noe for nybegynnere? Anonymous poster hash: c9143...9fe
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #9 Skrevet 30. oktober 2013 Anonymous poster hash: 77231...448 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #10 Skrevet 31. oktober 2013 Facebook-sidene til Norge rundt er åpen for alle å lese, mye koselig stoff rundt programmet https://www.facebook.com/norgerundt?ref=stream Ikke noe for nybegynnere?Anonymous poster hash: c9143...9fe For strikkenybegynnere? Klart det, og for folk som ikke strikker også de fleste her til lands har da et forhold til ull og ullplagg, uavhengig av om de lager dem selv eller ikke Anonymous poster hash: a6c0b...812
Hoppetaujenta Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Dytter opp litt, for dette må så mange som mulig av oss interesserte få med seg. Gleder meg veldig!
Samaysa Skrevet 1. november 2013 #12 Skrevet 1. november 2013 (endret) . Endret 11. juni 2014 av Samaysa 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #13 Skrevet 1. november 2013 Koser meg masse! kan nesten ikke tro det er gått 4 timer alt?! Anonymous poster hash: a6c0b...812
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #14 Skrevet 1. november 2013 Kjenner noen som er med.. Irriterer meg over han fyren som nettopp sa "hippsomhapps", den siste s'en skal ikke være der. Anonymous poster hash: 8bbc9...732 3
Strikkemamma Skrevet 1. november 2013 #15 Skrevet 1. november 2013 Har dere strikket masse fint ikveld da folkens?
Gjest heklepleddet Skrevet 1. november 2013 #16 Skrevet 1. november 2013 Jeg tar opp hele sulamitten jeg så får jeg se litt og litt etter hvert når jeg har tid. Men kos dere folkens :D
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #17 Skrevet 2. november 2013 Herregud som de somler..! Stopper opp, prater, legger i fra seg strikkingen, blir massert i fem lange minutter, stopper igjen, ser seg rundt, spise pølse, tomt for garn, stoppe opp for klappe for 5.gang, flire, prate, stopper, glemt å telle runder, teller runder, telte feil, telle igjen, legger i fra seg strikkingen igjen, sitter apatisk og strirrer ut i luften, mister garnet i gulvet, drikke saft, alle strikker forskjellig størrelse, blir ikke enige om hvor mange runder man egentlig skal strikke.. Dette er kose-tv, ikke rekordforsøk. Anonymous poster hash: 91781...f7f 3
Hoppetaujenta Skrevet 2. november 2013 #18 Skrevet 2. november 2013 Ja det er litt merkelig tv dette, men på den andre siden så var det masse dødtid hvor det ikke skjedde stort på hurtigruteprogrammet også. Strikking er jo ikke direkte action som egner seg for tilskuere, så vi som velger å følge med er noen skikkelige strikke-nerdete skruer. Jeg innrømmer det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #19 Skrevet 2. november 2013 Det irriterte meg litt når det var igjen bare 1time. At de ikke satte opp farten, men fortsatte fjasingen og evige somlingen. De er nok ikke i like stor verdensrekord-humør disse damene som jeg trodde på forhånd. Nå er det gått enda 5timer til og de er enda ikke ferdige.. Men hyggelig program uansett, jeg ser fortsatt på så får vi bare håpe at de ikke havner helt helt nederst under alle som har forsøkt seg på rekord..Anonymous poster hash: 91781...f7f 2
Hoppetaujenta Skrevet 2. november 2013 #20 Skrevet 2. november 2013 Syns det blir litt dårlig å bare ha direkteopptak fra et rom hvor veldig lite skjer. Det burde være mulig å holde interessen vår oppe ved å ha innslag om andre kreative sjeler, farger, mønstre og generelt... Fra de enkleste hverdagsgensere, til innviklede, fantastiske Kaffe Fassett-modeller som krever sin strikker fullt ut; jeg savner at det skjer noe der. Slik det er nå, er det ganske kjedelig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå