AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #1 Skrevet 30. oktober 2013 Noen som vet? Kan en melde seg på et fag og dermed få studiestøtte for det, men så ikke gjøre noen av arbeidskravene i faget og ikke få rett til å ta eksamen, og så rett etterpå gå ut i fødselspermisjon og ha rett på full støtte? Anonymous poster hash: cb8e0...a3a
Liim Skrevet 30. oktober 2013 #2 Skrevet 30. oktober 2013 Noen som vet? Kan en melde seg på et fag og dermed få studiestøtte for det, men så ikke gjøre noen av arbeidskravene i faget og ikke få rett til å ta eksamen, og så rett etterpå gå ut i fødselspermisjon og ha rett på full støtte?Anonymous poster hash: cb8e0...a3a Tror det du har ett år på deg etter endt eksamen for å ta de poengene du har fått støtte til, før det får noen konsekvenser fra lånekassens side. Permisjnen vil da legge denne prosesen på is. Men jeg ville ha ringt og sjekka for å være sikker.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #3 Skrevet 30. oktober 2013 Svindel? Anonymous poster hash: 3754f...423 2
Liim Skrevet 30. oktober 2013 #4 Skrevet 30. oktober 2013 Svindel? Anonymous poster hash: 3754f...423 Enten fullfører man eksamen, ellers så blir stipend omgjort til lån, og man må betale det tilbake.
Gjest Offensive Pie Skrevet 30. oktober 2013 #5 Skrevet 30. oktober 2013 Du må ha vært genuin student i minst et halvt år, samt ha blitt tatt opp til studier det neste året. Du må med andre ord ha avlagt studiepoeng. 1
sjøhest Skrevet 30. oktober 2013 #6 Skrevet 30. oktober 2013 Ja så hvis noen stryker på eksamen i juni og føder i juli så får de ikke foreldrestioend? Det tror jeg neppe stemmer
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #7 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg misforstod spøresmålet. Virket for meg som at du hadde tenkt å melde deg opp på fag for å få penger fra lånekassen, men ikke gjøre skolearbeid. Anonymous poster hash: 3754f...423
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #8 Skrevet 30. oktober 2013 Poenget er om reglene er sånn at så lenge du har hatt en skoleplass så får du foreldrestipend? Jeg trenger egentlig bare 50% studiebelastning men nå viser det seg at jeg kommer til å få barn neste sommer og derfor lurte jeg på å bare melde meg opp så jeg på papiret har 100% studie sånn at jeg får foreldrestipend. Men jeg trenger ikke det faget egentlig og lurer derfor på om dette ikke funker hvis jeg ikke gjør arbeidskravene. TsAnonymous poster hash: cb8e0...a3a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #9 Skrevet 30. oktober 2013 Poenget er om reglene er sånn at så lenge du har hatt en skoleplass så får du foreldrestipend? Jeg trenger egentlig bare 50% studiebelastning men nå viser det seg at jeg kommer til å få barn neste sommer og derfor lurte jeg på å bare melde meg opp så jeg på papiret har 100% studie sånn at jeg får foreldrestipend. Men jeg trenger ikke det faget egentlig og lurer derfor på om dette ikke funker hvis jeg ikke gjør arbeidskravene. TsAnonymous poster hash: cb8e0...a3a Hvorfor kan du ikke gjøre arbeidskravene? Anonymous poster hash: 3754f...423 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #10 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg bare lurer på om noen har erfaring og vet. Er klar over at jeg uansett må betale tilbake for faget siden jeg aldri står i det. Men tenker at det er met verdt med 100% støtte i permisjonen. TsAnonymous poster hash: cb8e0...a3a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 Skaff deg en jobb i stedet Anonymous poster hash: 3754f...423
curiousity Skrevet 30. oktober 2013 #12 Skrevet 30. oktober 2013 Her var det mange rare svar... Forsto ikke helt spm til TS, men: Lånekassen stiller ingen krav til studieprogresjon under permisjonen. Si at du går skole og er gravid nå, og føder i juli 2014. Om du da søker på nytt/fortsetter på studiet for skoleåret 2014/15, for så å søke permisjon, vil du motta samme støtten fra lånekassen, bare at hele lånet vil bli omgjort til stipend. Du må ha full studiebelastning (altså minst 30 stp per semester), for å motta full støtte. Lånekassen stiller ingen krav til at du fullfører studiet etter du er ferdig med permisjonen. Så ja - det vil lønne seg for deg å ta opp full studiebelastning. Dette er det lånekassen anbefaler studenter som skal ha barn. Tenker selv å få barn, om det klaffer selvsagt, sommeren 2015. Da er jeg nettopp ferdig med masteroppgaven min. Kommer da til å søke ett eller annet årsstudium for skoleåret 2015/2016, slik at jeg får støtte fra lånekassen i tillegg til foreldrepenger fra jobben. Man må altså HA en skoleplass, hjelper ikke om man har hatt skoleplass forrige skoleår om du skjønner. Ikke gjør arbeidskravene? Det stilles ingen krav til at du må gjøre arbeidskrav eller ta eksamen under permisjonen.
curiousity Skrevet 30. oktober 2013 #13 Skrevet 30. oktober 2013 Tror jeg skjønte litt mer nå. Forstår jeg deg rett om du har 50% studiebelastning NÅ dette skoleåret? Eller gjelder det neste skoleår? Om du har 50% studiebelastning dette skoleåret, tror jeg at jeg ville ha sjekket det opp med lånekassen for sikkerhets skyld. Unødvendig å ta et ekstra fag som du ikke vil stå i (og dermed måtte tilbakebet. hele lånet), om det ikke er nødvneidg for å få penger under permisjonen. Har ikke lest noe om dette tidligere, eneste at man må ha hatt rett til støtte fra lånekassen siste 6 mnd før fødsel for å få omgjort til stipend.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #14 Skrevet 30. oktober 2013 Ser at mange misforstår litt. Jeg har planer om 15 sp til våren, vurderer å melde meg opp til 15 til sånn at jeg har vært 100% student siste halvår før fødsel. Men det ene faget kommer jeg ikke til å faktisk gjøre noe i, vil bare ha "opptjening" til permisjonen. Det er ikke spørsmål om studieprogresjon UNDER permisjon. TsAnonymous poster hash: cb8e0...a3a
Gjest Offensive Pie Skrevet 30. oktober 2013 #15 Skrevet 30. oktober 2013 Ja så hvis noen stryker på eksamen i juni og føder i juli så får de ikke foreldrestioend? Det tror jeg neppe stemmer Siden du må ha rett på studiestøtte i permisjonsperioden, får du ikke støtte dersom du ikke har avlagt studiepoeng i løpet av hele foregående skoleår. Dersom du er mindre enn 60 poeng forsinket, får du støtte. Men dette kan man vel strengt talt lese seg til selv? Det ligger lett forklart ute på Lånekassens sider
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #16 Skrevet 30. oktober 2013 Spør lånekassen om de syns det er greit at du melder deg opp på et fag til bare for at du skal få rett til støtte senere... Anonymous poster hash: 3754f...423
sjøhest Skrevet 30. oktober 2013 #17 Skrevet 30. oktober 2013 Hvis det ikke er ulovlig så kjør på? Jeg vet ikke om det funker.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #18 Skrevet 30. oktober 2013 Spør lånekassen om de syns det er greit at du melder deg opp på et fag til bare for at du skal få rett til støtte senere...Anonymous poster hash: 3754f...423 for at ts ikke skal risikere å betale tilbake, må hun fullføre studiene/fagene hun er meldt opp tilAnonymous poster hash: 87653...232
curiousity Skrevet 30. oktober 2013 #19 Skrevet 30. oktober 2013 Ser at mange misforstår litt. Jeg har planer om 15 sp til våren, vurderer å melde meg opp til 15 til sånn at jeg har vært 100% student siste halvår før fødsel. Men det ene faget kommer jeg ikke til å faktisk gjøre noe i, vil bare ha "opptjening" til permisjonen. Det er ikke spørsmål om studieprogresjon UNDER permisjon. TsAnonymous poster hash: cb8e0...a3a Har du funnet ut om du må ha full studiebelastning siste halvår før permisjon, først og fremst? Har du noen mulighet til å ta et "lett" nettbasert 15-stp-fag i tillegg nå til våren? Det kan du jo også ta desentralisert ved en skole langt unna der du bor Ingen krav til oppmøte. Må vel skrive et par arbeidskrav eneste. Og velg et fag som har hjemmeeksamen, større sjans for å bestå da kanskje. Ellers vil det jo lønne seg vesentlig for deg å skaffe deg en jobb, er det noen spesiell grunn til at du ikke gjør det?? Da får du jo utbetalt foreldrepenger?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #20 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg har tenkt å jobbe i tillegg. Bare tenkte at hvis det går an å få i pose og sekk då hvorfor ikke velge det! TsAnonymous poster hash: cb8e0...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå