Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan den generelle befolkningen ser på det å spise hjemmelagde spiselige julegaver/gaver? Gjerne fra noen en ikke kjenner så godt, eller hvor barn har vært involvert (blir ikke det samme om det er noen nær en som har laget det selvsagt). Jeg har alltid spist gaver jeg har fått, kjøpt kake på dugnader og lignende uten å tenke over det. Men oppdaget her om dagen at andre jeg kjenner ikke ønsker å spise dette. Forklaringen jeg fikk er at de er redde for hva som kan ha blitt gjort i prosessen, og synes det er ekkelt rett og slett. Jeg har selv laget spiselige gaver til naboer og andre jeg ikke står så nær i flere år, går dette kanskje rett i søppelet da?

Hvilke tanker har dere her inne om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nja... noe skeptisk til de jeg ikke kjenner så godt.

Vi har kokker i familien, og det går ned på høykant.

Skrevet
Forklaringen jeg fikk er at de er redde for hva som kan ha blitt gjort i prosessen, og synes det er ekkelt rett og slett. Jeg har selv laget spiselige gaver til naboer og andre jeg ikke står så nær i flere år, går dette kanskje rett i søppelet da?

Hvilke tanker har dere her inne om dette?

Egentlig synes jeg det der var en veldig håpløs forklaring...hvordan tror de mat de kjøper blir laget og hvis de spiser ute, hvordan vet de hvordan prosessen der foregår? Kan være at kjøtt blir skåret opp på en benkplate som er "inngriset" med bakterier fra gudvethva og maten kan inneholde masse lugubre ingredienser. Hvordan tør de spise mat i det hele tatt! :sjokkert:

Anonymous poster hash: a784b...ebc

• Liker 6
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville aldri latt barna vere med på å lage konfekt som andre skulle få i gåve. Dei kan vere der og lage sine eigne, men eg ville lagd dei som skulle gis bort sjølv, for å vere sikker på at det blir ordentleg gjort. Og viss eg kjenner nokon som er sjuskete med matstellet ville eg kanskje ikkje spist den fingerrulla marsipanen dei ga meg til jul. Men kaker ville eg ikkje vere skeptisk til, det er begrensa kor mykje grising ein kan gjere med ei dugnadssjokoladekake. Der eg har vore med på kakesalg har vi vore eksplisitte på at vi ikkje ynskjer kremkaker, altså bløtkake. Bløtkake med piska krem og fyll kan vere ei bakteriebombe, i langt større grad enn kaker med sjokoladeglasur eller liknande.

• Liker 1
Skrevet

Litt slemt kanskje, men jeg ville ikke spist noe som barn hadde laget.

Anonymous poster hash: 853ff...614
  • Liker 10
Skrevet

Eg ville aldri latt barna vere med på å lage konfekt som andre skulle få i gåve. Dei kan vere der og lage sine eigne, men eg ville lagd dei som skulle gis bort sjølv, for å vere sikker på at det blir ordentleg gjort. Og viss eg kjenner nokon som er sjuskete med matstellet ville eg kanskje ikkje spist den fingerrulla marsipanen dei ga meg til jul. Men kaker ville eg ikkje vere skeptisk til, det er begrensa kor mykje grising ein kan gjere med ei dugnadssjokoladekake. Der eg har vore med på kakesalg har vi vore eksplisitte på at vi ikkje ynskjer kremkaker, altså bløtkake. Bløtkake med piska krem og fyll kan vere ei bakteriebombe, i langt større grad enn kaker med sjokoladeglasur eller liknande.

Hvorfor er det større sjanse for at en bløtkake har mer bakterier enn sjokoladekake? Bare lurer...

Anonymous poster hash: 51eab...a59

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Hvorfor er det større sjanse for at en bløtkake har mer bakterier enn sjokoladekake? Bare lurer...

Anonymous poster hash: 51eab...a59

Fløtekrem er eit utruleg mykje betre vekstmedium for bakteriar enn ein ostekrem eller ein sjokoladekrem. Bakteriar trivest ikkje så godt i feitt og sukker (du ser sjeldan mugg på smør og sukker), og dei er avhengige av vatn for å vekse. I fløtekrem er det relativt sett mindre feitt, og relativt sett meir vatn. Smør oksiderer (harsknar), og det tek mykje lenger tid enn alminneleg bakterievekst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker hjemmelagde gaver, også spiselige:) Man trenger ikke være mesterkokk heller, spiser man det selv, ja, da er det godt nok for meg også.

Selv har jeg gitt bort hjemmelagde gaver som konfekt til folk jeg ikke kjenner så godt, er så vanskelig å vite hva man skal gi. Pluss at jeg prøver å begrense materielle gaver og kjøpe-hysteriet. Fyller jo opp hus og hjem; selv har jeg f.eks. et kaffelatte sett. Drikker jeg kaffe av noe slag? Nei:P

• Liker 3
Skrevet

Spiser det om det er noe jeg liker, men er skeptisk.

Anonymous poster hash: 8e172...39a
Skrevet

Har kun fått matgaver som var stekt eller kokt, og det har jeg null problem med.

Mulig jeg ville vært mer skeptisk til konfekt som er rulla ut, ikke tenkt over det. Men spiser jo av hjemmelaga konfekt på besøk hos kjente.

Anonymous poster hash: ab70a...63c
  • Liker 1
Skrevet

Er skeptisk til hjemmelaget konfekt fra folk som har små barn så det kastes.

Skrevet

Jeg spiser det om det smaker godt. Null problem.

Om det er noen små med noen bassilusker, så tar jeg det med på kjøpet, arkivert under "oppbygging av immunforsvar". Jeg regner med at foreldrene passer på at hender er vasket og at det ikke er den helt store faren.

• Liker 8
Skrevet

Så lenge gaven ikke kommer fra en familie hippier som insisterer på å lage alt på brystmelk, vil den nok bli spist her i gården.

• Liker 3
Skrevet

liker ikke å spise det..

Anonymous poster hash: a118b...9b6
  • Liker 1
Skrevet

Egentlig synes jeg det der var en veldig håpløs forklaring...hvordan tror de mat de kjøper blir laget og hvis de spiser ute, hvordan vet de hvordan prosessen der foregår? Kan være at kjøtt blir skåret opp på en benkplate som er "inngriset" med bakterier fra gudvethva og maten kan inneholde masse lugubre ingredienser. Hvordan tør de spise mat i det hele tatt! :sjokkert:

Anonymous poster hash: a784b...ebc

Det er ganske strenge restriksjoner på hygiene rundt om på større leverandører (eller generelt).

Oppdages det at f.eks Gilde svikter på et hygienisk punkt vil alle få vite om det, og det koster dem mye mer enn å bare følge reglene til punkt og prikke.

Det samme gjelder selvfølgelig store restaurantkjeder, som f.eks mc donalds. Om noen finner en mus i maten langt oppi alta, vil de helt til usa få vite om det, og det vil ramme restuarantene verden over.

- til spm ts:

Jeg spiser hjemmelaget fra de jeg stoler på at er renslige... Kan ikke huske å ha fått noe jeg tenker er udelikat(tror kanskje dette er typen som heller ikke lager slikt selv),. Dessuten ville jeg kanskje heller ikke spist et pent pyntet glass med f.eks hj drops, fordi det får litt affeksjonsverdi og jeg syns det er koselig å ha det til pynt og tenke at noen lagde dette til meg! :-) JEG syns alltid det er koselig med hjemmelaget, uansett hvem..

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker hjemmelagde gaver, også spiselige:) Man trenger ikke være mesterkokk heller, spiser man det selv, ja, da er det godt nok for meg også.

Selv har jeg gitt bort hjemmelagde gaver som konfekt til folk jeg ikke kjenner så godt, er så vanskelig å vite hva man skal gi. Pluss at jeg prøver å begrense materielle gaver og kjøpe-hysteriet. Fyller jo opp hus og hjem; selv har jeg f.eks. et kaffelatte sett. Drikker jeg kaffe av noe slag? Nei:P

Ikke sant!! :)

I år hadde jeg tenkt å lage noen hjemmesnekra julegaver. Spiselige sådanne. Tante er veldig glad i ting som er syrlig, så da kunne jo lemoncurd, i en fin krukke være en ypperlig gave.

Skrevet

Jeg tar gjerne imot spiselige gaver som folk har laget selv jeg. :jepp: Eneste gangen jeg har kastet mat jeg har fått i julegave var da jeg fikk noen peanøtter som lå løst i en eske som ikke så ren ut. Men da var det emballasjen det var noe galt med. Jeg hadde spist nøttene om de lå i noe annet...

Skrevet

Så lenge gaven ikke kommer fra en familie hippier som insisterer på å lage alt på brystmelk, vil den nok bli spist her i gården.

Brystmelk er jo veldig næringsrikt og helt sterilt!

Anonymous poster hash: 5b1cc...662

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hvem giveren er. Jeg ville mottatt fra de fleste av mine venner/familie, men med et par unntak. Dette er mennesker med masse rot i bil og hjem, hager med klesvask liggende, masse ting og tang/rot på kjøkkenet, og nei, jeg stoler ikke på at de lager mat under hygieniske forhold.

Anonymous poster hash: 1f4fb...ca4
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...