Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg forstår ikke reglene. Jeg og min samboer har nylig tatt opp et lån på 2,4 mill. Han gikk inn med 200000 i egenkapital, og så gikk moren hans inn med sikkerhet på 100000. Jeg har 50000 på bsu kontoen min, men banken sa at jeg ikke burde åpne denne,men heller spare denne opp for så å gå inn med mye mer i boligen. Da vil jeg få 4000 i skattefradrag i året i tillegg til 4000 i renter hvert år.

Så sa banken at siden min samboer på sin side har åpnet opp bsu-en vil det så være rett at han får skattefradragene på boliglånet. Vil det være en rettferdig fordeling?

Håper noen som har peiling på slikt kan svare meg.

Anonymous poster hash: 36b43...df2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/783929-skattefradrag-p%C3%A5-boligl%C3%A5n/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wei Wei

Det har ingenting å si hvem av dere beholdt og hvem åpnet BSUen sin. Det som er viktig her er hvem som betalte fradragene og rentene. Er du med på å nedbetale boliglånet, så skal rentefradraget deles mellom dere to. Dvs hvis du er en eier av en del av boligen, så får du fradrag for din del.

Det er den som er hovedlåntaker som får rentefradraget, så sånn sett er det opp til dere hvordan dere fordeler det.

Anonymous poster hash: 2ebab...fd2

Så lenge begge har likt ansvar for lånet, skal samboere fordele likt:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Fradrag/Fradrag-for-gjeldsrenter-rentefradrag/

Dere kan la han ta hele fradraget dersom dere har en skriftlig avtale.

Hvis dere betaler like mye inn på lånet, mener jeg at dere bør dele fradraget. Ja, du får også fradrag for BSU, men det gjelder jo kun hvis du bruker penger på sparing, og har i mine øyne ingen betydning for selve lånet.

Man kan kun trekke fra de rentene man selv har betalt på skatten. Avtalen det vises til hos Skatteetaten skal bare si hvor stor del av lånet man er ansvarlig for, den kan ikke si at den ene personen betaler rentene og den andre får fradraget.

Anonymous poster hash: bee42...526

Annonse

Den som er hovedlåntaker får fradraget med mindre man rapporterer inn noe annet.

Anonymous poster hash: 2ebab...fd2

Den som er hovedlåntaker får riktignok fradraget ført opp ja, men dere er pliktige til å fordele det med lik brøk som dere har lånet.

Den som er hovedlåntaker får riktignok fradraget ført opp ja, men dere er pliktige til å fordele det med lik brøk som dere har lånet.

Er man pliktig til å dele det med lik brøk som man har lånet ? Trodde man kunne velge her jeg, eller er det kanskje bare når man er gift ?

Hei!

Jeg forstår ikke reglene. Jeg og min samboer har nylig tatt opp et lån på 2,4 mill. Han gikk inn med 200000 i egenkapital, og så gikk moren hans inn med sikkerhet på 100000. Jeg har 50000 på bsu kontoen min, men banken sa at jeg ikke burde åpne denne,men heller spare denne opp for så å gå inn med mye mer i boligen. Da vil jeg få 4000 i skattefradrag i året i tillegg til 4000 i renter hvert år.

Så sa banken at siden min samboer på sin side har åpnet opp bsu-en vil det så være rett at han får skattefradragene på boliglånet. Vil det være en rettferdig fordeling?

Håper noen som har peiling på slikt kan svare meg.

Anonymous poster hash: 36b43...df2

Rentefradraget skal fordeles iht realitetene, pussig om banken sier noe annet. Nå har riktignok han gått inn med mer EK enn deg, så det må dere jo løse på et vis om ikke han har tenkt å gi deg pengene - for eksempel at han har større eierandel eller at du har et ekstra lån fra ham.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...