Gå til innhold

Antall mulige koder - bankkort.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et litt artig spørsmål.

Hvor mange forskjellige bankkort-koder er det mulig å skape?

Setter pris på alle svar :-)

Skrevet

Hva mener du med bankkort-kode? Tenker du på PIN-koden? Den er 4 siffer så da har du 0000-9999, noe som gir 10.000 muligheter.

Anonymous poster hash: e4e1c...73a
Gjest pærecider
Skrevet

Tja... Hvis vi tar utgangspunkt i at koden har fire sifre, og at man kan ha alle mulige kombinasjoner fra 0000 til 9999, dvs ti ulike muligheter i hvert siffer, så er utregninga enkel. 10*10*10*10. Altså 10 000 ulike kombinasjoner.

En annen mulighet er at det ikke er lov å ha samme sifre i koden. Da er det færre muligheter. Første siffer har ti muligheter, neste siffer ni muligheter, osv. Med fire sifre i koden blir det 10*9*8*7=5040 muligheter.

Skrevet

Tja... Hvis vi tar utgangspunkt i at koden har fire sifre, og at man kan ha alle mulige kombinasjoner fra 0000 til 9999, dvs ti ulike muligheter i hvert siffer, så er utregninga enkel. 10*10*10*10. Altså 10 000 ulike kombinasjoner.

En annen mulighet er at det ikke er lov å ha samme sifre i koden. Da er det færre muligheter. Første siffer har ti muligheter, neste siffer ni muligheter, osv. Med fire sifre i koden blir det 10*9*8*7=5040 muligheter.

Det fins bankkoder med flere like tall.

Skrevet

Jøss!? Er du heeelt sikker på det?

Anonymous poster hash: 252c1...6cd

Gjest pærecider
Skrevet

Vet da det. Satte opp begge mulighetene mot hverandre. Les hele innlegget mitt.

Skrevet

Har lest hele innlegget. Hva så?

Skrevet (endret)

Har lest hele innlegget. Hva så?

Da kan du trygt legge deg til å sove. For det var ikke mer.

Der finnes 10 000 ulike koder. I en hypotetisk situasjon med bare ulike tall finnes det 5 040 ulike koder. Hvilket igjen betyr at 49,6 % av alle tilfeldig genererte koder har minst to like siffer.

(Om de faktisk genererer kodene tilfeldig, slik at det er mulig å få 0000 , 1111 osv vet jeg ikke. Ikke at det bekymrer meg på noe vis....)

Endret av nojac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...