Gå til innhold

Kastrere kaniner- erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to kanin gutter som skulle ha glede av hverandre, men det har de ikke, de sloss og de rir på hverandre..

I et år nå har vi holdt de adskilt og hatt de løse annenhver dag, men jeg synes det er fryktelig kjedelig å ha det sånn, sist gang vi kastrerte en kanin gikk det fryktelig galt!

Derfor har vi vært litt imot å gjøre det igjen.

Men hva er deres erfaring rundt dette? Vil de ha glede av hverandre om vi kastrerte de?

Hva som gikk galt sist vet vi ikke helt, men i følge vet.vakta vi snakket med burde ikke kanina ha fått utdelt den smertemedisinen han fikk..

Vi kommer også til å gå for en annen klinikk enn sist, peiling på kaniner har de hvertfall ikke!

Anonymous poster hash: e3ee5...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kastrerte vår, og den ble mye roligere og mindre hissig. Men vi tok det når han kom i "puberteten" Jeg aner ikke hva som skjer om det blir gjort når de er eldre. Men en narkose er risikabelt for alle kaniner, selv om det sjelden går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at det er gassnarkose og at det er en klinikk som kan kaniner.

Ja, det er lurt å kastrere. Så gjør det. Jeg har kastrert to stk (hunnianiner, større inngrep en med hannkaninee), og det gikk kjempefint.

Ha critical care klart også. Sørg for å få med smertestillende,

Anonymous poster hash: 7267f...e14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken smertestillende fikk dere med?

Og hva med ro og hvile?

Vi ser fordelene absolutt, men var så grusomt sist gang når vi mistet herlig kanina.

Han var noe helt for seg selv.

Anonymous poster hash: e3ee5...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken smertestillende fikk dere med?

Og hva med ro og hvile?

Vi ser fordelene absolutt, men var så grusomt sist gang når vi mistet herlig kanina.

Han var noe helt for seg selv. Anonymous poster hash: e3ee5...e82

Føler med deg, de er alle spesielle. Men det er heldigvis sjelden de dør av det...

Jeg fikk noe..hmm, husker ikke hva det het, men ga fra engangssprøyte. Dyrlegen informerer om hva som er greit i ettertid. Mine hunnkaniner måtte være rolig i 4 dager, men de snittet jo opp i magen, hos hannkaninene fjerner de bare testiklene.. Lykke til! Hvor bor du forresten? Kan anbefale smådyrakutten i Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to stk. og kastrerte dem begge. Det gikk bra en stund, men de begynte å slåss som ville idioter igjen. Den ene fikk overtaket og beit den andre til blods og pelsdotter lå strødd i buret hver dag. Vi kvittet oss derfor med den ene.

Så det er ingen garanti, men definitivt større sjanse for at de blir rolige om man kastrerer.

Anonymous poster hash: 25807...8ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastrering og god plass er stikkord for et godt kaninvennskap :) har selv hatt to kastrerte gutter sammen (han ene døde i sommer :/) og det gikk veldig fint. Å legge kanin i narkose er ikke noe mer risikabelt enn for andre dyr, men det bør være gass eller reversibelt injeksjpn. To ukastrerte gutter i lag kan ende i katastrofe, de slåssog kan skade hverandre veldig stygt! Husk å få smertestillende (Metacam) og kjøp inn Critical Care i tilfelle de sliter med å spise etterpå. Er godt å ha i skapet uansett :)

Vent ca 6 uker før du prøver å bonde de, så hormonene er ute av kroppen, så bør du la de møtes en plass ingen av de har vært på før. Kaniner er territorielle dyr! La de finne ut av rangordning (kan se litt brutalt ut med pelsdotter som flyr, men så lenge de ikke skader hverandre, så må de få styre litt, er sånn de blir enige). Ta de i samme reisebur i bil og kjør en stund, det forsterker bondet ved at de søker til hverandre på turen da bilkjøring kan være litt stressende. Så setter du dem sammen der de skal bo :) de trenger stor plass, et bur er dessverre ikke nok for en kanin, langt mindre to (vet ikke hvordan dine bor da :), for liten plass vil føre til slåssing uansett. Kaniner er kolonidyr og i likhet med oss trenger de litt alenetid innimellom, så de må ha mulighet til det. Men de bruker mye tid sammen, spise, sove, stelle hverandre :)

Anbefaler deg Den Store Kaninboken av Marit Emilie Buseth, den er gull verdt! Hun har også blogg med mye bra stoff, blant annet om kastrering og bonding: maritemilie.com. Vil også tipse deg om kanin.org, de har et fantastisk forum, eller Den Store Kaninboka på facebook, der kan du også spørre :)

Puh, ble litt lenger enn jeg planla, men som du kanskje skjønner, så er jeg litt over gjennomsnittlig interessert i kaniner ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering og god plass er stikkord for et godt kaninvennskap :) har selv hatt to kastrerte gutter sammen (han ene døde i sommer :/) og det gikk veldig fint. Å legge kanin i narkose er ikke noe mer risikabelt enn for andre dyr, men det bør være gass eller reversibelt injeksjpn. To ukastrerte gutter i lag kan ende i katastrofe, de slåssog kan skade hverandre veldig stygt! Husk å få smertestillende (Metacam) og kjøp inn Critical Care i tilfelle de sliter med å spise etterpå. Er godt å ha i skapet uansett :)

Vent ca 6 uker før du prøver å bonde de, så hormonene er ute av kroppen, så bør du la de møtes en plass ingen av de har vært på før. Kaniner er territorielle dyr! La de finne ut av rangordning (kan se litt brutalt ut med pelsdotter som flyr, men så lenge de ikke skader hverandre, så må de få styre litt, er sånn de blir enige). Ta de i samme reisebur i bil og kjør en stund, det forsterker bondet ved at de søker til hverandre på turen da bilkjøring kan være litt stressende. Så setter du dem sammen der de skal bo :) de trenger stor plass, et bur er dessverre ikke nok for en kanin, langt mindre to (vet ikke hvordan dine bor da :), for liten plass vil føre til slåssing uansett. Kaniner er kolonidyr og i likhet med oss trenger de litt alenetid innimellom, så de må ha mulighet til det. Men de bruker mye tid sammen, spise, sove, stelle hverandre :)

Anbefaler deg Den Store Kaninboken av Marit Emilie Buseth, den er gull verdt! Hun har også blogg med mye bra stoff, blant annet om kastrering og bonding: maritemilie.com. Vil også tipse deg om kanin.org, de har et fantastisk forum, eller Den Store Kaninboka på facebook, der kan du også spørre :)

Puh, ble litt lenger enn jeg planla, men som du kanskje skjønner, så er jeg litt over gjennomsnittlig interessert i kaniner ;)

Ja - og standard svar er alltid(!) "den store kaninboka" :P

Ikke noe galt idet, men det er nesten så kanineiere forguder henne og boka. Skummelt.

Men jeg har den selv. Til tross for at jeg kan alt som står der :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt idet, men det er nesten så kanineiere forguder henne og boka. Skummelt.

Men jeg har den selv. Til tross for at jeg kan alt som står der :P

Jeg er kjenner forfatteren, men forguder henne ikke og vet at det er ting i boka som ikke helt stemmer. Likevel er det den eneste skikkelige boka om kaninhold som finnes, og på Facebook er det mange som får tips.

Anonymous poster hash: e8369...cb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har den selv. Til tross for at jeg kan alt som står der :PAnonymous poster hash: 7267f...e14

Det er fordi det er en veldig bra bok ;) er ikke helt enig i alt som står der, kaniner er individer og forskjellige sådan. Ikke alt der som passer på min gutt, men generelt er det den beste boka på markedet her i landet. Det finnes så mange misforståelser, myter og feil informasjon om kaniner, så da gjelder det å spre korrekt info når man kan, og da er DSK bra å referere til, for der står set meste man trenger å vite :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille_ m skriver "...Å legge kanin i narkose er ikke noe mer risikabelt enn for andre dyr,….."

Dette stemmer ikke! Det er absolutt en høyere risiko for kaniner enn for andre dyr. Avstanden fra mengde medisin de må ha for at det skal virke til for høy dose er veldig liten og det gjør det mer risikofylt å bedøve kaninener. (Gass er best). De er også mye mer sensitive på kroppstemperaturen enn f.eks hund og katt. Vanskelig balanse at de ikke skal være verken for varme eller for kalde når de ligger bedøvet. Som regel går det bra, men det er ingen garanti dessverre. Selv om man gjør alt tilsynelatende rett så kan de stryke med, til og med etter at de våkner.

Anonymous poster hash: 29ced...04d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar forhåndsregler før operasjonen, korrekt etterbehandling, og bruker en kaninkyndig veterinær, så er det idag ikke noe større risiko nei. Før i tiden var det det, men med dagens utvikling innen anestesi og kunnskap om kaniner, så har risikoen sunket betraktelig. Det store problemet er å finne en kaninkyndig veterinær som har denne kunnskapen, de er det ikke like mange av dessverre. Men etterbehandlingen er minst like viktig for at det skal gå bra.

Det er en viss risiko forbundet med narkose, men det gjelder oss tobente også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig der:) Jeg jobber selv som dyrehelsepersonell og det er nettopp det som er så skummelt med kaninnarkoser, at selv om man tar alle forhåndsregler så er risikoen for at det går galt litt større enn med hund og katt.

Anonymous poster hash: 29ced...04d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er vel at det ikke er like risikabelt som før, da anbefalte de jo ikke å kastrere pga de høye dødstallene. Er vel fortsatt noen veterinærer som mener kastrering er tull.. Heldigvis utvikler kunnskapen seg hele tiden og vi blir bedre! Det går som oftest bra heldigvis :) begge mine klarte seg fint, og har aldri vært borti noen som ikke har klart seg. Dyrebeskyttelsen kastrerer jo kaniner hele tiden i alle aldre, og det er sjeldent det går gale veien. Men skjønner at TS er bekymret når de har dårlig erfaring med det fra før. Går jo an å spørre dyreklinikken om de kastrerer kaniner ofte og hva overlevelsesprosenten deres er på. Da får man jo en pekepinn på hvordan de er på kanin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

De fleste veterinærer har jo mer og mer erfaring i å kastrere nå. Så det bør jo gå bra. Uhell kan skje alle, men det er heldigvis sjeldent. Bare styr unna kudoktorer.

Men hva med å chippe i stedet? Med hormonchip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Belle Gunnes

Det er noe ala p-stav for oss kvinner. En liten chip plasseres under huden og denne hemmer testosteronnivået helt. Den varer ikke i all evighet, men er en kjempefin tenåringsslampdemper.

Det er vanlig på hunder, katter, ildere og rotter, så jeg vil vel tro at det fungerer helt fint på kaniner også.

Dyreklinikken på TamAlna (Tam Dyreklinikk) setter slike chip'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjenner forfatteren, men forguder henne ikke og vet at det er ting i boka som ikke helt stemmer. Likevel er det den eneste skikkelige boka om kaninhold som finnes, og på Facebook er det mange som får tips. Anonymous poster hash: e8369...cb5

Jeg kjenner henne også.... Så ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Jeg tror du burde får litt mer info om kanin generelt. Du må vite mer om dem :) Kaniner er veldig misforståtte dyr og det er overraskende få som har kompetanse om dem. Jeg bebreider deg ikke i det hele tatt, for jeg har selv gjort feil fordi jeg trodde det var rett. Du må kastrere begge hankaninene for å kunne bonde dem. Hvis ikke vil det være større sjanse for slossing.. Kastrering har også helsemessige årsaker og forhindrer kreft i testiklene hos hankaniner og livmorhalskreft hos hunkaniner (80-90% av alle hunkaniner over 3 år får livmorhalskreft i løpet av livet om hun ikke blir kastrert). Du skal heller ikke sette kaninene samen umiddelbart. Vent 6 uker etter du har kastrert dem og ta dem med i et lite rom de aldri har vært i før (kaniner er territorielle dyr), altså kaninnøytralt og la dem hilse på hverandre. De vil ri på hverandre for rangering, muligens slikke på hverandre og kanskje ligge ved siden av hverandre. De kan begynne å sloss og da separerer du dem og skiller dem ikke. Du skal KUN gripe inn om de begynner å sloss. La de ha denne "daten" i 15-30 minutter der du observerer dem. Gjør dette hver dag over en periode. Det er veldig forskjellig hvordan kaniner tar det. Noen blir venner fort, mens andre trenger mer tid. Aldri sett de sammen uobservert om de ikke er bondet, altså hatt disse datene og blitt venner. Anbefaler sterkt at du søker på kanin.org og kjøper Den store kaninboka. Kaniner er veldig misforståtte og mange av de feilene vanlige mennesker gjør kan faktisk få dødelige konsekvenser for kaninen uten at man er klar over dette. Så søk litt på dette! Du vil bli svært overrasket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selve forfatteren av den store kaninboka sa til meg personlig at man ikke skulle ha dater, og ikke skille kaninene, men sette de sammen, og da er det for godt. Googling og mange engelske nettsider sier dog noe annet.

Jeg gjorde det slik at jeg tik de sammen et ar ganger, så var de venner. Gikk rundt med dem i reisebur og styra på, så de søkte trøst i hverandre. Og det funket.

Alt dette er dog forgjeves om ikke kaninene er kastrerte, og ikke har stor nok, og riktig, plass å løpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...