Gå til innhold

Negative følelser ifh menn - hvordan endre tankegang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg har nylig innsett at jeg har ganske negative følelser angående menn generelt og dette blir et større og større problem for meg. Mitt syn på menn som en gruppe er veldig urettferdig og har mange fordommer - jeg ser på dem som egoistiske, urettferdige, kortsynte og ofte slemme mot andre. Jeg er klar over at dette overhodet ikke gjelder alle menn, og mange menn er helt fantastiske. Jeg vet ikke hvor disse negative følelsene kommer fra - jeg har aldri blitt mishandlet eller behandlet dårlig av en mann, faren min er en fantastisk mann som aldri har vært annet enn snill med meg og jeg har hatt flere kjærester som stort sett har vært veldig gode mot meg. Jeg mistenker at en del av problemet faktisk er det jeg har lest på kvinneguiden - jeg begynte å lese her da jeg var ganske ung og var helt sjokkert over hva kvinner her fortalte at menn gjorde og hva menn selv sa. I tillegg blir jeg veldig sint på menn som kommenterer hvordan kvinner ser ut på gaten eller ellers, catcaller osv - jeg synes det er så ekkelt og jeg skjønner ikke hvorfor de føler de har rett til å kommentere andres utseende slik. Menn gjør liksom så mye som jeg synes er egoistisk og dårlig gjort, og jeg føler de tenker bare på seg selv ofte.

Jeg er 21 og har en nydelig kjæreste som er god som dagen er lang, og de vonde følelsene jeg har mot menn inkluderer ikke ham og flere andre menn jeg kjenner som jeg har opplevd at er ordentlige, gode menn. Jeg har ikke problemer i det hele tatt med å forholde meg til menn i hverdagen, men inni meg skriker jeg når menn tuter på meg på gaten eller stirrer på meg, og dette skjer så godt som hver dag. Når jeg leser om menn som har gjort noe ille mot en kvinne blir jeg så opprørt og tenker bare 'åh, for noen drittsekker de er alle sammen!' Jeg vet jo hvor urettferdig det er å dømme alle menn på bakgrunn av hva noen få menn gjør, men jeg har vanskelig for å unngå det. Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre for å endre den destruktive tankegangen jeg har ifh til menn. Er det noen som vet? Det jeg gjør allerede er å unngå visse temaer her på forumet - samliv og relasjoner, seksualitet og visse titler på tråder skyr jeg som pesten. Jeg pleier også å legge spesielt merke til det hvis en mann jeg kjenner eller ser gjør noe koselig eller bra, og 'sparer' liksom på det minnet dersom jeg blir sint på menn generelt. Jeg ville satt veldig pris på tips til hva jeg kan gjøre for å endre tankegangen min - har til og med vurdert om jeg bør gå til terapi for å snakke om dette.

NB: Jeg skriver her fordi jeg gjerne vil få hjelp eller råd til å løse et problem jeg har. Vennligst ikke kom med teite, ukonstruktive kommentarer som 'du må være lesbisk, høhø' ol - dette er et oppriktig problem for meg som jeg gjerne vil ha hjelp til å fikse.

Anonymous poster hash: bdf93...ba8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur du har svaret selv, kutt ut KG.

Anonymous poster hash: 08d9e...721

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...