Gå til innhold

Hjelp! Plutselig blitt hesteeier. Utstyr!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og takk til alle dere andre som også har svart mens jeg skrev det siste innlegget.

Jeg vet det er galskap og at det burde vært mer gjennomtenkt. Og at jeg ikke er den mest erfaren hestepersonen. Men nå ble det en gang slik. Hesten er supersnill og trivelig og jeg er sikker på at vi skal ha det fint sammen. Jeg har ingen ambisjoner med ridningen i det hele tatt, kommer til å ri masse på tur og ri for instruksjon for "lett dressur". Hesten er helt frisk bortsett fra spatten, og jeg hadde ikke hjertet til å la den gå til slakt bare fordi hun som eier den nå ikke kan hoppe med den mer.

Det er mange flinke og hyggelige folk der jeg skal ha hesten, så vet jeg kommer til å få hjelp ang. foring, sykdommer mm.. Men har jo også lyst til å ha handlet inn litt før han kommer. Skal vente med sal, ikke så farlig om jeg ikke kan ri han de første dagene, vi kan bare gå turer og kose oss!!!

Anonymous poster hash: b0603...f50
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ha lykke til, selv om utgangspunktet ikke er optimalt har du en flott holdning og jeg tror du kommer til å få det kjempefint med hesten din.

Anonymous poster hash: 416ab...f7f
  • Liker 9
Skrevet

Okei, det der var ikke så lurt, men nå kommer jo en gang hesten. Du trenger sal som du sier, men den må du få tilpassa, så den kan du ikke kjøpe før hesten kommer. Noen schabraker eller voilocker. Så trenger du hodelag, antakeligvis i str Full. Husk å kjøpe tøyler til. Mål på hesten eller prøv noen annens bitt før du kjøper det. En grime trenger du, også str full, og et par leietau. Dekken kommer litt an på om du har tenkt å barbere hesten eller ikke, men du trenger hvert fall et skikkelig varmt vinterdekken, et fleecedekken, regndekken og svettedekken. Noen børster og ei striglekasse. Hovkrok. Svetteskrape. Hesteshampo. Reflekser til beina, refleks-lendedekken å ri med og refleksvest til deg. Jeg regner med du har det du trenger til deg selv, som støvler med hæl, ridebukse, hjelm og helst sikkerhetsvest. Og noen bøker om hestehold kommer godt med. Jeg kjøpte hest for ganske så mange år siden, og den gangen var det Hestehold i praksis og Hesteboka som gjaldt, men det har sikkert kommet mye bedre ting på den fronten.

Jeg hadde en kaldblods da jeg vokste opp, og hun trengte aldri dekken utenom travløp. Barberte henne aldri heller. Er jo en grunn til at hesten har den pelsen den har også da mener jeg :) Så det er ikke noe som er super-nødvendig i første omgang ihvertfall.

Anonymous poster hash: 95e81...ff3

Gjest Amber Rose
Skrevet

En sal er IKKE en sal. Hilsen ei som hadde en hest som ikke kunne ris på et år fordi den hadde gått med sal som ikke passet og hadde ryggproblemer herfra til helvete på grunn av det. Det er ikke et spørsmål om allroundsal, sprangsal, dressursal eller westernsal for den del - det handler om hvorvidt salen passer hesten eller ikke.

Jeg har aldri opplevd at noen bruker spesialtilpasset sal. De bruker bare en eller annen som sitter greit. Har vært med på at noen har brukt gelepute under salen, men da var det et spesielt tilfelle.

Skrevet

Jeg vil også ønske deg lykke til, og kos deg med ny hest. De er fantastiske dyr :)

Du går det nok til å fungere om du vil, men husk det å ha en hest tar myye av dagen. Er nok greit å få en steller etter hvert.

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Sal er lurt å vente med, enig der. Rusle på turer og bli kjent med hesten fra bakken er ingen dum ting å starte med :) Så om salen ikke er på plass de første ukene er det jo langt fra noen krise.

Når det gjelder merker og slik, så er det jo tusen ulike valg. Min erfaring er at man stort sett får det man betaler for der, som andre steder i livet.

Jeg er selv veldig begeistret for Horseware-dekken, men de koster jo en del. Har også hatt dekken fra Hööks, Horze og Börjes som har vært helt ok! Har til og med et dekken fra Europris som slett ikke har vært verst! Selv synes jeg fleece-dekken er noe stort tull, bruker mye heller ull (ull varmer selv om det blir bløtt). Du kan jo spørre ut gamleeier litt om hvilke dekkenmerker han (er det en han?) har gått med, for noen merkers passform passer til litt ulike hester.

Børster og leietau er stort sett hipp som happ, selv om jeg ikke liker leietau som er for tykke og foretrekker børster med ekte hår, hvertfall ikke de som kjennes kjempesyntetiske ut og får pelsen til å gnistre av elektrisitet :P Når det gjelder grime liker jeg de med litt polstring, men heller ikke her trenger du ruinere deg. Du bør ha lærgrime under transport, fordi disse ryker lettere (om det skulle skje uhell). Apropos transport, pleier han kjøre med transportsokker, så bør du jo ha det på når du skal ut å kjøre.

Jeg hadde lagt penger i sal, først og fremst. Hodelag trenger du hvertfall ikke bruke tusenvis av kroner på. Jeg synes det er greit å hoppe opp ett hakk fra de til 199,-, for de gjerne papp-aktige i læret og holder ikke særlig lenge. Derimot bør det være mange muligheter innenfor 300-600. Igjen kan Hööks og Horze være gode steder å begynne. Hvertfall for å samle inspirasjon! Jeg har også handlet endel på Skoies, som jeg synes er en god netthandel.

Jeg hadde en kaldblods da jeg vokste opp, og hun trengte aldri dekken utenom travløp. Barberte henne aldri heller. Er jo en grunn til at hesten har den pelsen den har også da mener jeg :) Så det er ikke noe som er super-nødvendig i første omgang ihvertfall.

Det kommer vel an på hva hesten er vant til nå. Hvis den står med dekken hos gamleeier, så har den jo ikke den pelsen. Hvis den ikke går med dekken, og er vant til å gå naken ja, da kan hun vente med det. Men hvis han har gått med dekken (det begynner å bli gankse godt ut på høsten nå, de er godt igang med å sette eller har allerede satt vinterpelsen). Erfaringsmessig er det også forskjell på en kaldblodstype og ridehesttype når det gjelder hvor mye pels de setter. Noen (særlig av de mer varmblodige) setter rett og slett dårlig pels. Andre, som kaldblodser og fjordinger ser gjerne ut som en vrengt polvott :fnise: Har dette vært en dekkenhest fram til nå, så vil han ikke bli spesielt happy over å måtte stå ute i kuldegrader naken.

Jeg har aldri opplevd at noen bruker spesialtilpasset sal. De bruker bare en eller annen som sitter greit.

Sånn tenkte nok gamleeier til hesten jeg hadde også ;)

Skrevet

Ville prioritert å kjøpe kompresser, bandasje, pyrisept, sårsalve, børster, hovkrok, regndekken og vinterdekken nå. Thermo master og showmaster har mange rimelige og bra dekken. Ville valgt et vinterdekken med mulighet for å feste på hals hvis du bor på et sted hvor det blir skikkelig kaldt.

Når du skal begynne å ri, må du ha refleksdekken, beinreflekser, ulldekken som tørkedekken hvis hesten blir svett, sal, hodelag, voilock eller shabrack. Sal og hodelag ville jeg lagt litt penger i, men er verdt å ta en titt på syntetiske saler. Disse er billigere enn lærsaler, men det begynner å komme mange på markedet som kan konkurrere med lær når det gjelder passform og kvalitet. Har nettopp kjøpt en syntetisk sal selv etter å ha lett lenge etter sal til min hest som har høy manke og ikke kan bruke hva som helst. Er veldig fornøyd hittil. Ulldekken koster også litt. Et fleecedekken kan brukes som alternativ til ull og er rimeligere. Voilock og shabrack kan du kjøpe billig.

Skrevet

Jeg hadde en av kaldblodsrase og en av varmblodsrase. De hadde sikkert greid seg uten dekken, og varmblodsen satte også godt med pels hvis hun gikk uten dekken, men siden jeg red i hall og ikke ville de skulle bli klissvåte av å jobbe hardt med mye pels og bli satt ut igjen i kulda sånn, så syns jeg det var bedre å ha dekken på dem og ikke barbere :) Da satte de ikke så voldsom pels som uten dekken, og de var komfortable på trening i hall :) Og siden det er en halvblods som har blitt brukt aktivt i sprang det er snakk om her, så antar jeg han er vant til å gå med dekken. Men stalldekken brukte aldri jeg. Jeg ville brukt det på han det er snakk om her om det er det han er vant til og den stallen han skal stå i nå er kald.

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Tenker litt videre her jeg, er det varmt i stallen om natta? I så fall kan det være du kan skippe stalldekkenet. Hva gjør de andre på stallen? Personlig synes jeg det er veldig deilig å la hestene få stå nakne om natta når det er mulig, så pelsen får luft. Regner med det er mer behagelig for hesten også, selv om de ikke har vondt av å gå med godt tilpassede dekken. Men det kommer jo nettopp an på hvor varmt det er i stallen, om det er godt isolert eller ei.

:)

Skrevet

Det kommer vel an på hva hesten er vant til nå. Hvis den står med dekken hos gamleeier, så har den jo ikke den pelsen. Hvis den ikke går med dekken, og er vant til å gå naken ja, da kan hun vente med det. Men hvis han har gått med dekken (det begynner å bli gankse godt ut på høsten nå, de er godt igang med å sette eller har allerede satt vinterpelsen). Erfaringsmessig er det også forskjell på en kaldblodstype og ridehesttype når det gjelder hvor mye pels de setter. Noen (særlig av de mer varmblodige) setter rett og slett dårlig pels. Andre, som kaldblodser og fjordinger ser gjerne ut som en vrengt polvott :fnise: Har dette vært en dekkenhest fram til nå, så vil han ikke bli spesielt happy over å måtte stå ute i kuldegrader naken.

Ja, det er helt sant. Kanskje lurt at TS spør tidligere eier om hva hesten er vant med der også :) Selv om hun sikkert merker det ganske fort.. :P

Skrevet

En godt tilpasset sal er et must! Da vi kjøpte hesten vår fulgte det med en sal som viste seg å være en plage for ham, og han endret seg totalt (til det positive, selvsagt) da vi kjøpte ny. For vår del ble det da en bomløs sal. Jeg foretrekker det, fordi den passer selv om det forekommer endring i vekt/muskulatur (om det ikke er ekstreme endringer). Den er ikke noe for sprang akkurat, men det er vel ikke aktuelt for deg heller.

Ellers må jeg si at min første tanke da jeg leste startinnlegget var at jeg synes det er galskap å kjøpe en hest på impuls, men så leste jeg videre, og ser at du har tenkt igjennom de viktige tingene, forsikring er i orden, du har kontroll på kostnader og har penger til det, pluss at du skal ha hesten på en stor stall og være i et miljø hvor du kan få massevis av råd og tips underveis. Dessuten er du jo hestevant, ikke minst. Dette går nok bra. Lykke til! :)

• Liker 5
Skrevet

Sal som passer er alfa omega. Har selv erfart hv sal som ikke passer gjør med hesten.

Anbefaler deg å ta kontakt med https://www.facebook.com/AnneMyrvollSal for å hjelpe deg å finne en sal som virkelig passer. Hun fører dyrere saler, men da har du en sal som passer resten av ditt liv fordi den kan tilpasses hesten etterhvert som den utvikler seg.

• Liker 1
Gjest Wilhelmine
Skrevet
Ellers må jeg si at min første tanke da jeg leste startinnlegget var at jeg synes det er galskap å kjøpe en hest på impuls, men så leste jeg videre, og ser at du har tenkt igjennom de viktige tingene, forsikring er i orden, du har kontroll på kostnader og har penger til det, pluss at du skal ha hesten på en stor stall og være i et miljø hvor du kan få massevis av råd og tips underveis. Dessuten er du jo hestevant, ikke minst. Dette går nok bra. Lykke til! :)

Må bare signere dette! Jeg tenke også "hjelpe meg" når jeg leste første innlegget, men nå tror jeg at dette skal gå kjempefint! Du har den rette innstillingen, du vil lære og du vil gjøre det rette for hesten. Du har tenkt igjennom kostnader og hvordan ting skal gjøres, og du har flinke folk rundt deg. Kos deg med din nye hest! :)

Anbefaler kanskje å melde deg inn på ForumHest eller Equiforum hvis du vil ha et sted å spørre om råd etterhvert, og vil ha flere meninger enn fra de på stallen. Man må jo alltid huske å ta ting med en klype salt når man er på internett, men disse forumene er ganske seriøse/åpne, så hvis noen skriver mye dumt blir de nok korrigert. Det er mange flinke folk som spiller med åpen identitet (hestenorge er ikke så stort), så det begrenser jo useriøse svar. Det er jo sånn med hest at det er tusen ting å gjøre det på, men de fleste er jo innenfor en eller annen form for "normal".

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Min første hest, kjøpte jeg på impuls. Gikk helt strålende det. Jeg tok ansvar fra dag en og fikk en rolig og fin ridehest - at hun kom rett fra galoppbanen og var noe gira de første ukene, ga meg bare en meget bratt læringskurve. Kjøper man en hest, så kjøper man seg mye ansvar, men er man ansvarsfull og fornuftig og ydmyk, så går det fint.

Jeg har aldri opplevd at noen bruker spesialtilpasset sal. De bruker bare en eller annen som sitter greit. Har vært med på at noen har brukt gelepute under salen, men da var det et spesielt tilfelle.

Aldri?? De fleste jeg kjenner, har spesialtilpassede saler. Man tar ikke lett på salkjøp. Har sett alt for mange hester med store problemer, pga feiltilpassa saler. Jeg kjenner også saltilpassere, og ser hvor mye jobb det er i å tilpasse en sal til en hest, og dette må etterkontrolleres minst en gang i året. En sal, som sitter greit, holder virkelig ikke. Hesten har masse nerver i ryggen, og disse blir numma ut om salen ikke sitter godt. De får låsninger i hele kroppen og muskelspenninger.

• Liker 4
Skrevet

En godt tilpasset sal er et must! Da vi kjøpte hesten vår fulgte det med en sal som viste seg å være en plage for ham, og han endret seg totalt (til det positive, selvsagt) da vi kjøpte ny. For vår del ble det da en bomløs sal. Jeg foretrekker det, fordi den passer selv om det forekommer endring i vekt/muskulatur (om det ikke er ekstreme endringer). Den er ikke noe for sprang akkurat, men det er vel ikke aktuelt for deg heller.

Jeg er enig, spesielt hvis man har en hest som ikke er muskelsatt eller ikke blir trent helt jevnt, så er en bomløs sal gull verdt. Mange kjøper en godt tilpasset sal i det de setter hesten i trening, etter 2-3 måneder med trenings, så passer rett og slett ikke salen lenger. Jeg har dessuten ridd i et par bomløse saler som er særdeles gode å sitte i også for rytter, men da må man litt over de billigste på Høøks i pris, men man får mye bra brukt på f.eks. finn.no.

Ellers må jeg ønske TS lykke til. Jeg synes jo utgangspunkter er litt dårlig, men så lenge du er åpen for hjelp og stiller spørsmål hvis du lurer, og har noen gode folk å samarbeide med på stallen, så burde dette gå bra :)

• Liker 1
Gjest Amber Rose
Skrevet

Min første hest, kjøpte jeg på impuls. Gikk helt strålende det. Jeg tok ansvar fra dag en og fikk en rolig og fin ridehest - at hun kom rett fra galoppbanen og var noe gira de første ukene, ga meg bare en meget bratt læringskurve. Kjøper man en hest, så kjøper man seg mye ansvar, men er man ansvarsfull og fornuftig og ydmyk, så går det fint.

Aldri?? De fleste jeg kjenner, har spesialtilpassede saler. Man tar ikke lett på salkjøp. Har sett alt for mange hester med store problemer, pga feiltilpassa saler. Jeg kjenner også saltilpassere, og ser hvor mye jobb det er i å tilpasse en sal til en hest, og dette må etterkontrolleres minst en gang i året. En sal, som sitter greit, holder virkelig ikke. Hesten har masse nerver i ryggen, og disse blir numma ut om salen ikke sitter godt. De får låsninger i hele kroppen og muskelspenninger.

Ok, jeg har ikke sett det. Mulig det er forskjellig fra sprang, trav, dressur osv.

Gjest Wilhelmine
Skrevet (endret)

En sal, som sitter greit, holder virkelig ikke. Hesten har masse nerver i ryggen, og disse blir numma ut om salen ikke sitter godt. De får låsninger i hele kroppen og muskelspenninger.

Nettopp. Det blir som å legge ut på fjelltur med et par sko som passer "greit". Du sier til noen "Jeg bruker størrelse 38-39" og får tilslengt et par i en av de størrelsene, som du skal gå på fjelltur med i årevis, uten at du faktisk får prøvd de og sjekket at de er helt rett i størrelsen (ikke litt for små eller litt for store), at de ikke klemmer noe sted og gir riktig støtte. Bare fordi du får skoen på foten og det for en utenforstående ser greit ut på avstand, så betyr ikke det at det er greit for deg å ha den på.

Det er akkurat det samme for hesten. Den skal gå med denne salen i mange år.

Ok, jeg har ikke sett det. Mulig det er forskjellig fra sprang, trav, dressur osv.

En hesterygg er ulik andre hesterygger, enten det er en spranghest, travhest, dressurhest, shetlandsponni eller noe annet. At noen ikke bryr seg om saltilpasning, betyr ikke at de ikke burde. Hester blir faktisk skadet av det, det er ikke bare en myte, desverre...

Endret av Wilhelmine
Gjest M.E syke
Skrevet

Lykke til.

Det vil gå godt. Spør gammel eier om sal str så er du ganske langt på vei.

Skrevet

Lykke til.

Det vil gå godt. Spør gammel eier om sal str så er du ganske langt på vei.

Hjelper egentlig svært lite det også... Jeg har en sprang og en dressursal fra samme merke og den ene er vid, den andre smal :P Dressursalen som er vid har jeg riktignok saueskinn under, men samtidig har jeg en gel-riser foran på den smale salen så går vel opp i opp!

Gjest M.E syke
Skrevet

Hjelper egentlig svært lite det også... Jeg har en sprang og en dressursal fra samme merke og den ene er vid, den andre smal :P Dressursalen som er vid har jeg riktignok saueskinn under, men samtidig har jeg en gel-riser foran på den smale salen så går vel opp i opp!

Jeg regnet med at Ts skjønte at hun skulle be om råd fra gammel eier om hvilken str ut fra hvilken saltype.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...