Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. november 2013 #61 Skrevet 3. november 2013 Bomløs som i "lefse" er ikke noe bra, men noen bomløse/hybridsaler er veldig gode. Har selv veldig gode erfaringer med flere Startrekk-saler. De er i en helt annen kategori enn andre bomløse saler jeg har vært borti. Men så er de egentlig "hybrid"-saler og ikke rene bomløse. Anonymous poster hash: 14c50...b56 Hybridsaler jeg tenkte på, som gode, ja. De er jo mye mer faste i fisken. Lefsesaler er bare skiten.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #62 Skrevet 3. november 2013 Hybridsaler jeg tenkte på, som gode, ja. De er jo mye mer faste i fisken. Lefsesaler er bare skiten. Jepp, enig. Ikke bra for hest og ikke bra for rytter. Men den aller beste salen jeg noen gang har ridd i er en Startrekk dressage. Anonymous poster hash: 14c50...b56
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #63 Skrevet 3. november 2013 Det er i hesteverden som med alt annet, det er forskjell på kvalitet og en merkevare. Og det er ikke alltid en sammenheng mellom pris og kvaliteten på det du får. Hvis du tilpasser og justerer salen din mange ganger i året høres dette veldig tullette ut! Det er greit nok at hesten endrer kropp under trening, men for oss som har hatt fullvokste konkurransehester i gjevn trening så er det begrenset hvor mye muskler du legger på eller tar av hesten. Jeg har hatt mister fossum selv til å plukke ut og stoppe salene for meg og lært mye av han. Med en sal som har en god ullstopping vil den også forme seg bedre etter hesten enn en sal som har syntetisk stopping. Å ri barbak på tur er en kjempefin måte å få trent rygg og balanse på, men disse bomløse salene ville jeg holdt meg unna. Hvis du ikke har god nok balanse sitter du fort for mye til den ene siden og kan gjøre den skeiv, ville ALDRI brukt en slik sal til trening på bane, men ved å ri barbak på tur skal det veldig mye til for å skade ryggen til hesten. De fleste ryttere med litt vett sitter ikke å dumper ned i ryggen på hesten barbakk, de skritter eller gallopperer harmonisk på tur med hesten sin Men folk flest har ikke vokse konkurransehester i jevn trening, de har hester som blir brukt mer eller mindre, avhengig av hva de har tid til. Og de har også gjerne hester som går på beite om sommeren, og får mindre trening i de verste vintermånedene fordi treningsforholdene er dårlige (med mindre man har ridehus, selvfølgelig). Og når jeg snakker bomløs, så snakker jeg selvfølgelig også om bomløse av god kvalitet. De skal gi god støtte til rytter, samtidig som de skal ligge godt på hesten. Og når jeg tenker etter, så er de fleste jeg har prøvd også vært hybridsaler, så kanskje jeg heller burde anbefalt det. Anonymous poster hash: 2a7b2...cb8
Shoegrl Skrevet 16. november 2013 #64 Skrevet 16. november 2013 Gratulerer så mye som hesteeier! :D Håper dere koser dere masse sammen, nå som han har kommet. Synes det er supert at du har tatt til deg en hest, som i verstefall hadde havnet på slakt og at du tydeligvis har tenkt igjennom ifht. hva det innebærer både av kostnader m.m. Flott utstyr hadde du anskaffet også, fikk du kjøpt alt samlet i en butikk? Hvor er det de har så godt utvalg OG service? Lykke til videre som hesteeier, og ikke minst - NYT tiden sammen!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #65 Skrevet 16. november 2013 Gratulerer så mye som hesteeier! :D Håper dere koser dere masse sammen, nå som han har kommet. Synes det er supert at du har tatt til deg en hest, som i verstefall hadde havnet på slakt og at du tydeligvis har tenkt igjennom ifht. hva det innebærer både av kostnader m.m. Flott utstyr hadde du anskaffet også, fikk du kjøpt alt samlet i en butikk? Hvor er det de har så godt utvalg OG service? Lykke til videre som hesteeier, og ikke minst - NYT tiden sammen! Takk, nå har vi jo hatt 14 dager sammen, og jeg kan ikke si annet enn at vi stortrives sammen. Han er så snill og god, "mammas" lille godklump... Vi er godt i gang med ridningen, endre opp med en Bates dressursal, litt uvant å ri i en sånn en etter å bare ha ridd i "rideskole" saler, men tror det blir veldig bra. Den kan også lett endres om hesten endrer seg. Har også hatt en veterinær til å se på han og for å forklare meg ordentlig hva spatten innebærer. Han har og snakket med tidligere eiers veterinær og sa at det virker som om spatten har stabilisert seg. Han er blitt skodd med "spesialsko" og dyrlegen mener han kan fungere supert som hobbyhest i mange år, så lenge vi står over/er forsiktig med sprangen. Jeg har ikke noe ønske om å hoppe noe som helst så det er ikke noe problem :-) Jeg skal ri for instruksjon en dag i uken + at ste datteren min skal få bruke han på ridekurset sitt (frem til jul, så skal hun å få ri for egen instruktør en gang i uken), ellers er det mest tur det går i. Handlet alt bortsett fra Thermatex dekkenene hos noen som heter Skoies, de ligger litt utenfor Kr. sand, kan virkelig anbefales:-) Synes også det er fælt å vite at han hadde vært slaktet nå om jeg ikke hadde tatt han. Det er jo ikke noe galt med han, annet at han ikke kan hoppes med. (Eller som dyrlegen sier, han skal ikke gå de store klassene mer, litt hopping mener han går fint men den sjansen tar jeg ikke.) For ett bruk og kast samfunn vi lever i, et dyreliv er tydeligvis ikke mye verdt... Tusen takk til alle dere som kom med gode tips og råd:-) Jeg verken er eller kommer til å bli verdensmester, men tror vi skal klare oss veldig fint fordet :-) Anonymous poster hash: b0603...f50 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. november 2013 #66 Skrevet 16. november 2013 Så herlig å høre Godt at dere har det fint sammen. Skoies har jeg også veldig gode erfaringer med. God service og et godt utvalg.
Wonderbitch Skrevet 16. november 2013 #67 Skrevet 16. november 2013 Gratulerer så mye med hest! Som flere her sier virker tittelen på tråden urovekkende men her ser det jo ut til at du har alt på stell! Virker som du er/kommer til å bli en kjempebra hesteeier og at du, din stedatter og hesten har mange koselige år foran dere:-) Synes også det er supert at du tok deg av en relativt frisk hest som ellers hadde blitt slaktet!
kokkeliko Skrevet 12. januar 2014 #68 Skrevet 12. januar 2014 Jeg har aldri opplevd at noen bruker spesialtilpasset sal. De bruker bare en eller annen som sitter greit. Har vært med på at noen har brukt gelepute under salen, men da var det et spesielt tilfelle. da kan det ikke være mye du har opplevd... varmblods ridehester i dag er veldig individuelt utseende i rygg/salleie. Gelpad har INGEN effekt på en sal som ikke passer. Mange hester kan man finne en sal som passer om man har en masse å velge mellom, men mange hester på ha standardstørrelser med endringer av en salmaker. en hest med feiltilpasset sal kan ikke bevege seg normalt, får smerter i muskelatur og ligamenter som kan gi alvorlige og i noen ilfeller uoprettelige skader... Du vet åpebart ikke hva du snakker om, og bør kanskje la være å svare på innlegg som dette og heller lese "alt om hesten" boka fra penny klubben en gang til..... 2
Gjest Amber Rose Skrevet 12. januar 2014 #69 Skrevet 12. januar 2014 da kan det ikke være mye du har opplevd... varmblods ridehester i dag er veldig individuelt utseende i rygg/salleie. Gelpad har INGEN effekt på en sal som ikke passer. Mange hester kan man finne en sal som passer om man har en masse å velge mellom, men mange hester på ha standardstørrelser med endringer av en salmaker. en hest med feiltilpasset sal kan ikke bevege seg normalt, får smerter i muskelatur og ligamenter som kan gi alvorlige og i noen ilfeller uoprettelige skader... Du vet åpebart ikke hva du snakker om, og bør kanskje la være å svare på innlegg som dette og heller lese "alt om hesten" boka fra penny klubben en gang til..... Jo det har jeg tenk Har vært i hestemiljøet i mange år. Har vært lite borti ridehester, men mye borti travhester og ingen har brukt spesialtilpasset sal. Kanskje noen tilpasser den, men ingen av de hestefolkene jeg kjenner gjør det hvert fall. På stallene på TP har de kanskje 3 saler som alle hestene bruker om hverandre. Så klapp igjen og nyt penny klubben selv de geit. 1
Malum Skrevet 12. januar 2014 #70 Skrevet 12. januar 2014 Jo det har jeg tenk Har vært i hestemiljøet i mange år. Har vært lite borti ridehester, men mye borti travhester og ingen har brukt spesialtilpasset sal. Kanskje noen tilpasser den, men ingen av de hestefolkene jeg kjenner gjør det hvert fall. På stallene på TP har de kanskje 3 saler som alle hestene bruker om hverandre. Så klapp igjen og nyt penny klubben selv de geit. Hvor mange hester bruker disse salene om hverandre??
Gjest Amber Rose Skrevet 12. januar 2014 #71 Skrevet 12. januar 2014 Hvor mange hester bruker disse salene om hverandre?? 16 stk står på stallen jeg kjenner best. Alle hestene blir ridd jevnlig. Noen mer enn andre.
Gjest FrkAnna Skrevet 12. januar 2014 #72 Skrevet 12. januar 2014 Grime, leietau, koster og hovkrok er det første du må kjøpe hvertfall.. LYKKE TIL, håper du kommer til å trivast som hesteeigar og stalljente
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #73 Skrevet 12. januar 2014 Jo det har jeg tenk Har vært i hestemiljøet i mange år. Har vært lite borti ridehester, men mye borti travhester og ingen har brukt spesialtilpasset sal. Kanskje noen tilpasser den, men ingen av de hestefolkene jeg kjenner gjør det hvert fall. På stallene på TP har de kanskje 3 saler som alle hestene bruker om hverandre. Så klapp igjen og nyt penny klubben selv de geit. Oi som jeg kjenner meg igjen i dette fra travmiljøet, og gud så glad jeg er for at det også der begynner å komme en ny holdning til at hestene deres faktisk trenger utstyr som passer. At man har vært i hestemiljøet i mange år, trenger ikke å bety at man har tenkt igjennom det man gjør og kommet frem til den beste løsningen. Jeg har brent meg på det selv, helt til jeg fikk en hest med vond rygg. Å ri på tur et par ganger i uka med en lett rytter med en sal som passer sånn noenlunde, gir neppe en alvorlig skade på hesten og ryggen vil neppe endre seg så mye at salen blir helt feil. Noe annet er det hvis man rir for å trene muskler, også for travhester, da trenger hesten en sal som passer. Anonymous poster hash: 2a7b2...cb8 4
Gjest Amber Rose Skrevet 12. januar 2014 #74 Skrevet 12. januar 2014 Oi som jeg kjenner meg igjen i dette fra travmiljøet, og gud så glad jeg er for at det også der begynner å komme en ny holdning til at hestene deres faktisk trenger utstyr som passer. At man har vært i hestemiljøet i mange år, trenger ikke å bety at man har tenkt igjennom det man gjør og kommet frem til den beste løsningen. Jeg har brent meg på det selv, helt til jeg fikk en hest med vond rygg. Å ri på tur et par ganger i uka med en lett rytter med en sal som passer sånn noenlunde, gir neppe en alvorlig skade på hesten og ryggen vil neppe endre seg så mye at salen blir helt feil. Noe annet er det hvis man rir for å trene muskler, også for travhester, da trenger hesten en sal som passer. Anonymous poster hash: 2a7b2...cb8 Ja, jeg sier bare hva jeg har sett, ikke at det er det som er riktig. Er bare rart, for som sagt så har ingen jeg har vært borti brukt det, men sikkert smart på ridehester som blir ridd veldig mye.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. januar 2014 #75 Skrevet 12. januar 2014 Ja, jeg sier bare hva jeg har sett, ikke at det er det som er riktig. Er bare rart, for som sagt så har ingen jeg har vært borti brukt det, men sikkert smart på ridehester som blir ridd veldig mye. Ikke bare smart, men et must. En sal betyr alfa-omega for en ridehest og det er enorme forskjeller i hestens bevegelse med feil, kontra riktig, sal. Det er så mange faktorer, som spiller inn her. Bredden på kanalen må tilsvare hestens muskelsetting langs ryggraden, så salen ikke klemmer på ryggrad, eller nerver langs denne. De må ikke være så lang bakover, at dengir belastninger der ribbena ikke kan beskytte innvollene, den må ha mankefrihet, så hesten ikke får skader/brudd på manken, og den må ha plass til skulderbevegelsene og hele skulderbladet skal kunne forflytte seg fritt under kappene. Men at 16 hester bytter på å bruke 3 saler, skremmer meg litt. Sjekk ryggsmertene til en hest etter en lengre travøkt med en slik sal, så vil du se. Det er nok en del ømme rygger hos dere. Godt dere rir bare som avveksling. 2
Gjest Gaea Skrevet 12. januar 2014 #76 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Ja, jeg sier bare hva jeg har sett, ikke at det er det som er riktig. Er bare rart, for som sagt så har ingen jeg har vært borti brukt det, men sikkert smart på ridehester som blir ridd veldig mye. Mens jeg ikke har vært borti noen som ikke har spesieltilpasset sal med unntak av enkelte rideskolehester og hester med veldig grønne hesteeiere... Å jada, masse hobbyhester, masse hester som ikke blir trent hver dag, ikke bare konkurransehestene som blir hardtrent liksom. Endret 12. januar 2014 av Gaea
Malum Skrevet 12. januar 2014 #77 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Det er altfor mange som holder på sånn. En sal er liksom bare utstyr for rytterens skyld, og hvordan hesten har det med den på er liksom ikke et tema. En sal som ikke passer kan ikke bare føre til mange plager for hesten, men også stor frustrasjon for rytteren. En hest som ris med en sal som plager den vil ikke yte maksimalt, og den vil antagelig også ha smerter og frustrasjoner som fører til vanskelig adferd under ridning. Det skal ikke så mye til før det blir problemer. Vi hadde en flott bomløs sal til hesten vår, men vi følte den var litt uvant å bruke, fordi den ga så liten støtte til knærne, derfor kjøpte vi en pad med knestøtter. Det ble starten på massevis av problemer: aggresjon når salen skulle på, generell uvilje under ridning, bukking under galopp osv. Det tok tid før vi skjønte at knestøttene gnagde, og da vi fjernet paden var hesten sitt gode, gamle jeg. Bare pga en pad, liksom. For en hest er det å bruke en sal som ikke passer sammenlignbart med for oss å gå med sko som ikke passer. De færreste holder ut dét særlig lenge. Endret 12. januar 2014 av Bodillen 2
miramis Skrevet 13. januar 2014 #78 Skrevet 13. januar 2014 Jo det har jeg tenk Har vært i hestemiljøet i mange år. Har vært lite borti ridehester, men mye borti travhester og ingen har brukt spesialtilpasset sal. Kanskje noen tilpasser den, men ingen av de hestefolkene jeg kjenner gjør det hvert fall. På stallene på TP har de kanskje 3 saler som alle hestene bruker om hverandre. Så klapp igjen og nyt penny klubben selv de geit. Selvfølgelig bruker ikke travfolk tilpasset sal. De prøver jo alltid å spare inn på alt som kan spares.
kokkeliko Skrevet 14. januar 2014 #79 Skrevet 14. januar 2014 16 hester som deler på 3 saler, ja høres ut som en gullide! Nå var dette heller ikke snakk om en travhest som skal ha sal på en gang i uka Amber Rose, men en ridehest som TS sikkert ønsker å ha glede av i mange år fremover. Og da kommer dine råd om at "sal er sal, samma det vel" til kort. Jeg har arbeidet med saltilpasning for noen år tilbake. Jeg er ingen superekspert, men har mere kunnskap enn de fleste hesteeiere. Anbefaler deg å sette deg nogenlunde inn i dette med sal på ridehester før du kommer med korttenkte råd neste gang, eller kanskje åpner øynene for at det du nok gjør med dine egne hester er potensielt til skade for dem. Det er ekstremt usannsynlig at 16 hester passer til de samme tre salene, med mindre de er støpt i form alle sammen.... Blir småkvalm av "hestefolk" som har så lite greie på elementære ting, men alikevel får seg til å spy ut idiotiske tips... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå