Jupin Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 Hei, Jeg bor nå i kollektiv for første gang, akkurat flyttet ut og alt det. Prøver ganske enkelt å si at jeg er temmelig uerfaren, så fant det enkelt å bare spørre her. Da jeg skrev under kontrakten tidligere i år stod det at det ikke var tillat med dyrehold. For en liten stund siden flyttet en ny leieboer inn, og tok med seg sine to marsvin. I et såpass lytt hus så går det utover nattesøvnen min at disse to bråker (rommet ved siden av, stilt opp mot den veggen der jeg har sengen min stående). Egentlig handler ikke denne tråden om marsvinene. Forrige uke fikk jeg mail fra husvert med spørsmål om det var greit at samme vedkommende fikk ha hund, da de ikke kunne godta før alle hadde sagt ja. Jeg sendte mail i dag tidlig og ba husvert ringe meg, noe hun ikke har gjort. Nå nylig snakket jeg igjen med vedkommende som ville ha denne hunden, og hun fortalte meg at de hadde sagt ja og at hunden (en to år gammel omplasseringshund, rottweiler) kommer i kveld. Er dette kontraktsbrudd? Har jeg rett til å heve kontrakten? Har jeg egentlig noen rettigheter i det hele tatt? Takk på forhånd for alle svar.
Barcelone Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Da ville jeg tatt en telefon til husverten og tatt en prat med denne. Si at du ikke synes det er greit med husdyr. Når man bor i kollektiv så må man faktisk ta hensyn til dem man bor sammen med. 2
Deanna Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Juridisk sett stiller du svakt, rettspraksis slår fast at det skal tungtveiende grunner til for at leietakere kan bli nektet husdyr. At du synes det er ubehagelig er neppe grunn nok, men du må gjerne si ifra til huseier selv om det er lite h*n kan gjøre hvis leietakeren har bestemt seg. Det som står i kontrakten har ingen rettslig betydning ettersom leietakere aldri kan være dårligere stilt enn de er i henhold til loven. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå