Gå til innhold

Erfaringer med angstdempende medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ts her. Jeg vet med meg selv at jeg aldri, og la meg understreke ALDRI hadde klart å eksponere meg for det jeg er redd for. Tror tvangslidelser er litt annerledes enn angst.

Anonymous poster hash: 36012...f1c

Tvangslidelser bunner ofte i angst da. Det er to diagnoser som ofte går hånd i hånd.

Jeg har selv slitt veldig med bakteriefobi, og jeg ble faktisk kvitt det gjennom gradvis eksponering. Det kan kanskje føles som om du ikke klarer det akkurat nå, men tenk hvordan livet kan være uten angsten da :) Det er verdt alt strevet for å bli frisk, tro meg :) Men du må ville det selv.

Skrevet

Jeg har prøvd Sobril mot angst. Først 10 mg som ga liten effekt, så 25 mg som ga veldig god effekt. Bruker det ikke fast, men har det alltid tilgjengelig slik at jeg kan ta det hvis angsten kommer! :-) Ingen fare for avhengighet når man bruker det så sjelden som jeg gjør, bare et hjelpemiddel så man kan fungere litt bedre i hverdagen!

Anonymous poster hash: 0fc58...9ce
Skrevet

Til du eller dere som disser medisiner og oss som tar dem: Kutt ut. Ikke alle har det likt, så om medisiner hjelper, er vel det bare bra. Medisiner er produsert for at de skal brukes. Selv er jeg ikke plaget i det daglige, men kommer av og til i situasjoner hvor det går i stå. Derfor har jeg medisiner, og de bruker jeg. Dette istedenfor å konfrontere noe som vanskelig kan konfronteres og som ville gjort meg sykmeldt i månedsvis etterpå dersom jeg måtte bearbeide det hos terapeut.

Anonymous poster hash: 91582...682
  • Liker 1
Skrevet

Til du eller dere som disser medisiner og oss som tar dem: Kutt ut. Ikke alle har det likt, så om medisiner hjelper, er vel det bare bra. Medisiner er produsert for at de skal brukes. Selv er jeg ikke plaget i det daglige, men kommer av og til i situasjoner hvor det går i stå. Derfor har jeg medisiner, og de bruker jeg. Dette istedenfor å konfrontere noe som vanskelig kan konfronteres og som ville gjort meg sykmeldt i månedsvis etterpå dersom jeg måtte bearbeide det hos terapeut.

Vi disser da ingen og jeg spesifiserer at det gjelder i forhold til eksponering, som er en vanlig behandlingsform mot angst, men ikke alle lidelser.

Det er også forskjell å ta piller en gang i blandt ved behov enn å skulle gå på det hele tiden. Saken er at dette er ikke som en antibiotika som gjør en frisk, det er bare midlertidig lindring og sobril etc er ikke beregnet til langvarig bruk i utganspunktet.

Det krever ekstrem motivasjon og hardt arbeid å overvinne angst. Behandlingen kan være de værste månedene i ditt liv og man må kanskje sykemelde seg en periode for å kunne gå gjennom det. Som min behandler sa: du har allerede hatt det vondt i mange år, er det ikke da verdt å ha det enda verre noen måneder for å så få det bedre?

Det er dessverre ingen andre enn en selv som kan gjøre jobben. Behandlere kan veilede og støtte, men til syvende og sist, er det egen innsats som teller. Det er et valg man må ta, leve med det eller beinhard jobbing for å overvinne angsten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gode erfaringer med Fontex.

Skrevet

Hvordan får dere tak i medisiner som Sobril,Vival ol. ? Jeg er i en fortvilet situasjon..har så mye angst,uro,panikk osv...Men legen min er så redd for å skrive ut sterke medisiner. Jeg har brukt slike medisiner tidligere og vet at de er til god hjelp..Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal holde ut..

Anonymous poster hash: 92170...93a
Skrevet

Hvordan får dere tak i medisiner som Sobril,Vival ol. ? Jeg er i en fortvilet situasjon..har så mye angst,uro,panikk osv...Men legen min er så redd for å skrive ut sterke medisiner. Jeg har brukt slike medisiner tidligere og vet at de er til god hjelp..Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal holde ut.. Anonymous poster hash: 92170...93a

legen din har den samme angsten for fylkesmannen som det du har til legen vil jeg tro. Det at leger kan miste forskrivningsrett dersom de skriver ut b-preperater er til skade for alle oss mennesker som i tillegg til vår egen angst, - også må behandle legens angst for autoriteter!

Skrevet

legen din har den samme angsten for fylkesmannen som det du har til legen vil jeg tro. Det at leger kan miste forskrivningsrett dersom de skriver ut b-preperater er til skade for alle oss mennesker som i tillegg til vår egen angst, - også må behandle legens angst for autoriteter!

Mulig det ligger mye der ja..Det er bare så fortvilet å gå rundt å ha det så vanskelig,når jeg vet at det finnes medisiner som kunne ha gjort livet mitt så mye lettere...

Skrevet

Hvordan får dere tak i medisiner som Sobril,Vival ol. ? Jeg er i en fortvilet situasjon..har så mye angst,uro,panikk osv...Men legen min er så redd for å skrive ut sterke medisiner. Jeg har brukt slike medisiner tidligere og vet at de er til god hjelp..Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal holde ut..

Du kan bytte fastlege eller gå privat, men det blir jo en veldig dyr resept.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å få det fra min fastlege, så lenge jeg holder forbruket lavt. Da får jeg når jeg spør om mer.

Anonymous poster hash: 697aa...f02

Skrevet

Du kan bytte fastlege eller gå privat, men det blir jo en veldig dyr resept.

Er det lettere å få hos private leger ?

Skrevet

Er det lettere å få hos private leger ?

Ja, det vil jeg si, men det kan jo sikkert være variasjoner der og. Får nok bare en liten eske da. Det beste er kanskje å bytte fastlege.

Skrevet

Ok,takk for tipset :) Problemet med å bytte fastlege er at jeg bor på et lite sted,og det er ikke mange leger å velge mellom her...

Gjest Houdini
Skrevet

Jeg har et alprazolam-preparat mot panikk. Har egentlig ikke angst som sådan, men PTSD og blir i visse situasjoner trigget noe voldsomt. Problemet er bare at jeg trenger fem tablettenr for å stoppe panikken mens en halv tablett. funker fint som sovemedisin. Har fått dem som sovemedisin også, oppdaget ved en tilfeldighet at det var samme preparat, så jeg visste ikke at sovemedisinen egentlig bare var beroligende. Funker fjell til innsovning i hvert fall.

Oh, det er jo omtrent det sterkeste som er å få, og det er det man pleier å få ved f. eks. panikkanfall. Og fem tabletter? Får du ikke hangover av det?

Skrevet

Hvordan får dere tak i medisiner som Sobril,Vival ol. ? Jeg er i en fortvilet situasjon..har så mye angst,uro,panikk osv...Men legen min er så redd for å skrive ut sterke medisiner. Jeg har brukt slike medisiner tidligere og vet at de er til god hjelp..Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal holde ut.. Anonymous poster hash: 92170...93a

Jeg får de av legen. Man må formidle alvoret, og vise innsikt i at man skal bruke dette kun i vanskelige situasjoner. Eventuelt bytte til en lege som forstår hvor jævlig angst kan være.

Anonymous poster hash: 8c0b8...1de

Annonse
Skrevet

Moderat sosial angst .... Er ikke det medfødt?Innadvent , usikker,utrygg, stoler ikke på mennesker .Man er bare sånn.Det er ikke noe galt .Skal du medisineres mot deg selv?Du må akseptere deg sånn som du er.Leve ditt eget liv .Du har det bra.Du er frisk,vakker.Du er ungen til moder jord.Alle mennesker er forskjellige ,vi er ikke roboter.

Hvis stjerner skinner på natthimmelen,så det betyr at noen trenger det.

Skrevet

Oh, det er jo omtrent det sterkeste som er å få, og det er det man pleier å få ved f. eks. panikkanfall. Og fem tabletter? Får du ikke hangover av det?

Jo, som sagt, jeg tar en halv tablett hvis jeg har slitt med å sove i flere dager, og det holder i massevis. Mens fem tabletter er det som skal til for å stoppe panikkanfall. Jo, selvsagt får jeg hangover, men på den annen side blir jeg lys våken av panikken... Er jo samtidig utkjørt pga angsten, så totalt sett er jeg vel ikke trøttere enn når jeg har vært i terapi og er fysisk utslitt. Nå er det veldig forutsigbart når jeg får panikk, nemlig i diverse behandlingssituasjoner, så heretter ser det ut til å bli narkose et par ganger i året istedenfor.

• Liker 1
Skrevet

Vi disser da ingen og jeg spesifiserer at det gjelder i forhold til eksponering, som er en vanlig behandlingsform mot angst, men ikke alle lidelser.

Det er også forskjell å ta piller en gang i blandt ved behov enn å skulle gå på det hele tiden. Saken er at dette er ikke som en antibiotika som gjør en frisk, det er bare midlertidig lindring og sobril etc er ikke beregnet til langvarig bruk i utganspunktet.

Det krever ekstrem motivasjon og hardt arbeid å overvinne angst. Behandlingen kan være de værste månedene i ditt liv og man må kanskje sykemelde seg en periode for å kunne gå gjennom det. Som min behandler sa: du har allerede hatt det vondt i mange år, er det ikke da verdt å ha det enda verre noen måneder for å så få det bedre?

Det er dessverre ingen andre enn en selv som kan gjøre jobben. Behandlere kan veilede og støtte, men til syvende og sist, er det egen innsats som teller. Det er et valg man må ta, leve med det eller beinhard jobbing for å overvinne angsten.

Nei, og her setter du deg over andre igjen.

Du aner jo ingenting om hva jeg har hatt av behandlin og hvilken innsats jeg selv har nedlagt, for ikke å snakke om mer enn hundre tusen på privat behandling. Det er faktisk ikke rent lite, blant annet har hatt lengre tids sykmelding. Med tabletter etter behov kan jeg leve et normalt liv. Går i terapi i perioder.

Jeg gir noe tilbake til samfunnet, er i arbeid, og synes faktisk at man skal respektere meg for det til tross for all den driten jeg har fått fra andre. Alternativet er som sagt langtidssykmelding uten noen god grunn, kanskje til og med uføretrygd.

Så jo, du disser andre, for du tar utgangspunkt i at de som trenger tabletter ikke har gjort nok selv. At du klarer å se deg selv i speilet om morgenen med den holdningen, det begriper jeg ikke. Hvis du selv sliter, er det et meget lite sympatisk trekk at du rakker ned på andre som ligger nede. Det tyder også på at du ikke har kommet spesielt langt.

• Liker 2
Gjest Houdini
Skrevet

Jo, som sagt, jeg tar en halv tablett hvis jeg har slitt med å sove i flere dager, og det holder i massevis. Mens fem tabletter er det som skal til for å stoppe panikkanfall. Jo, selvsagt får jeg hangover, men på den annen side blir jeg lys våken av panikken... Er jo samtidig utkjørt pga angsten, så totalt sett er jeg vel ikke trøttere enn når jeg har vært i terapi og er fysisk utslitt. Nå er det veldig forutsigbart når jeg får panikk, nemlig i diverse behandlingssituasjoner, så heretter ser det ut til å bli narkose et par ganger i året istedenfor.

Det er fullt forståelig at du har behov for disse medikamentene. Om en først sliter såpass med panikkanfall, hjelper disse på.

Skrevet (endret)

Nei, og her setter du deg over andre igjen.

Du aner jo ingenting om hva jeg har hatt av behandlin og hvilken innsats jeg selv har nedlagt, for ikke å snakke om mer enn hundre tusen på privat behandling. Det er faktisk ikke rent lite, blant annet har hatt lengre tids sykmelding. Med tabletter etter behov kan jeg leve et normalt liv. Går i terapi i perioder.

Jeg gir noe tilbake til samfunnet, er i arbeid, og synes faktisk at man skal respektere meg for det til tross for all den driten jeg har fått fra andre. Alternativet er som sagt langtidssykmelding uten noen god grunn, kanskje til og med uføretrygd.

Så jo, du disser andre, for du tar utgangspunkt i at de som trenger tabletter ikke har gjort nok selv. At du klarer å se deg selv i speilet om morgenen med den holdningen, det begriper jeg ikke. Hvis du selv sliter, er det et meget lite sympatisk trekk at du rakker ned på andre som ligger nede. Det tyder også på at du ikke har kommet spesielt langt.

Nei, nå må du skjerpe deg og ikke legge inn andre betydninger inn i det jeg sier. Jeg har ikke rakket ned på noen, kun sagt at piller kan virke mot sin hensikt ved eksponering og at det krever hardt arbeid. Sier IGJEN at jeg ikke mener det nødvendigvis gjelder alle lidelser.

Jeg har ikke gått til personlig angrep på deg og har ikke sagt at du eller noen andre ikke jobber hardt nok, bare at det krever hardt arbeid generelt og jeg har ikke sagt noe for å være slem eller såre noen. At du tolker det slik, er synd.

Du derimot går inn på personlig angrep og ilegger meg negative personlige trekk, som du strengt talt ikke kan vite noe om. Du går hensiktsmessig inn med sårende kommentarer. Les gjennom hva du selv skrev og vurder deg selv basert på det du mener om meg.

Vil forresten legge til en ting. Du sier du ikke plages i hverdagen, men tar piller i blandt. Greit nok det ( og det sa jeg også tidligere). Jeg lever i et fengsel i mitt eget hode hvert minutt, hver dag. Høres det fornuftig ut i slike tilfeller å bare medisinere bort problemet når det er bevist at den beste effekten kommer av eksponering? Og det er her jeg tror du har feiltolket meg. Jeg kommenterer i forhold til lidelser der eksponering er den best dokumenterte behandlingen, ikke andre.

Endret av Nasse1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...