Gå til innhold

Intervaller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har så vidt begynt å jogge noe... Blir 2-3 dager i uka. Har foreløpig bare jogget så langt jeg har klart, så gått litt, og jogget igjen til jeg har fullført runden min.

Ble tipset om å prøve intervaller for å øke utholdenheten min. Men pga syn så er det vanskelig å følge med på klokka hvis jeg skal løpe f.eks i ett minutt av gangen. Derimot er jeg flink til å telle skritt. Da teller jeg antall steg på f.eks venstre fot, så det er vel to steg.

Blir det et ok intervall om jeg jogger i 80 skritt og så går i 50-60? Eller blir dette feil? Noen som har andre forslag i forhold til antall? Eller bare generelt andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er "glad" i bakkeintervaller. Syns det er veldig effektivt! Finner en skikkelig lang og seig bakke, så løper jeg alt jeg kan opp, og småjogger ned. Gjentar ti ganger. Vet ikke hvor effektivt dette er i forhold til f.eks 4x4, men det fungerer godt for meg!

Skrevet

Hei!

Jeg har så vidt begynt å jogge noe... Blir 2-3 dager i uka. Har foreløpig bare jogget så langt jeg har klart, så gått litt, og jogget igjen til jeg har fullført runden min.

Ble tipset om å prøve intervaller for å øke utholdenheten min. Men pga syn så er det vanskelig å følge med på klokka hvis jeg skal løpe f.eks i ett minutt av gangen. Derimot er jeg flink til å telle skritt. Da teller jeg antall steg på f.eks venstre fot, så det er vel to steg.

Blir det et ok intervall om jeg jogger i 80 skritt og så går i 50-60? Eller blir dette feil? Noen som har andre forslag i forhold til antall? Eller bare generelt andre forslag?

Intervalltrening har tildels ukritisk blitt tiljublet de siste 3-4 åra her i Norge. De fleste vil oppleve rask framgang med intervalltrening. Det som glemmes er at man får bedre utbytte av intervalltrening hvis man har en base av rolig langkjøring i bunn.

Det høres ut som om du er i en startfase med jogging. Jeg vil anbefale deg å jogge omtrent så langt som du klarer å jogge sammenhengende hvis det er minst 2-3 km. Det er selvsagt ingen krise om du må gå litt innimellom, men prøv å klare minst 2-3 km før du øker lengden. Når du klarer det, kan du øke med en eller to kilometer.

Det er hovedsakelig to trenbare faktorer som øker utholdenheten din: Hjertets slagvolum, og utbygging av de fine kapilærene i muskulaturen. Hjertets slagvolum, altså hvor mye blod som pumpes ut for hvert slag, trenes både over og under syreterskel, men det gir størst effekt over syreterskel. Derimot må du ha rolig langkjøring under syreterskel for å bygge ut de fine kapilærene i musklene. Det vil bedre oksygentransporten, og dermed utholdenheten.

Johan Kaggestad er for tida mest kjent som Tour de France-kommentator på TV2, men han har også trent Ingrid Kristiansen, som lenge hadde verdensrekorden på 10 000 m. Han sier at for å tåle mye intervalltrening og få bra utbytte av det, må man ha mye rolig langkjøring i bånn. Du får selvsagt utbytte uten, men ikke så bra. Du vil etter en tid stagnere og få mindre framgang enn om du hadde trent mye rolig først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...