Gå til innhold

sitte igjen med ingenting etter seperasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Tina1
Skrevet

Jeg har vært samboer i 5 år. Det siste året var vi gift. Vi bodde hele tiden i hans barndomshjem som vi leide de første årene og så kjøpte. Jeg hadde med meg fullt innbo da jeg flyttet inn til ham, men vi solgte deler av det etterhvert og kjøpte nye møbler som vi tok inn i lånet på huset. Han står som eier av huset og jeg er medlåner. Nå har jeg flyttet ut og han sitter igjen med hus og bil og stort sett alt innboet. Har snakket med folk som mener jeg har krav på å bli kjøpt ut eller noe, men han mener jeg ikke har krav på noe. Han betalte husleie og banklån da han hadde full jobb.. mens jeg var delvis hjemme med barn og jobbet 60 prosent inntil jeg fikk andremann. Jeg betalte mat, forsikringer, telefon og strøm og andre regninger.. i tillegg til at jeg brukte en del penger på å pusse opp huset utvendig og innvendig. Nå må jeg leie leilighet og da jeg ikke har fått fullført utdannelse eller noe da jeg har vært hjemme med barna, sitter jeg her arbeidsledig og uten nåla i veggen. :veldigsur: Liker ikke å klage, men er bare litt fortvilet akkurat nå. Noen som har noe råd hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan finne noe her:

Trykk her eller

her

Jeg har endret litt på linkene, da siden ble så veldig bred......

Usikker

-moderator-

Gjest Poirot
Skrevet

Om du har vært med på å øke boiligens verdi (oppussing) skal du ha igjen for dette.

Gjest allium
Skrevet

Her er det bare en ting å gjøre : Kontakt advokat. Bare slik kan du få korrekt svar.

Du få fri rettshjelp hvis du tjener under ca. 240000 kroner i året.

Gjest Poirot
Skrevet

Vær obs på at fri rettshjelp ikke dekker alle rettsområder. Jeg ville også hørt med en advokat.

Gjest allium
Skrevet

Stemmer at fri rettshjelp ikke dekker alle områder, men det dekker skifteoppgjør og barnefordeling.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enda et eksempel på hvor viktig det er med samboerkontrakt.

Skrevet

Du har gått i den "klassiske fellen", han betaler for de store tingene som hus og lån og du betaler det daglige og har vært hjemme med barn.

Du har krav på din del av det dere har bygget opp sammen.

Som andre sier her, ta snarest kontakt med advokat. I mellomtiden kan du sette deg inn i ekteskapsloven http://www.lovdata.no/all/hl-19910704-047.html spesielt §§ 31 og 59 vil være av interesse.

Prøv å lage en oversikt over hva dere har tatt med dere inn i forholdet og da spesielt dine ting, om disse fortsatt eksisterer i dag, eller er omgjort i andre ting. Det vil lette arbeidet hos en advokat.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvem som har betalt hva har da ingenting å si. Idet de giftet seg og ikke skrev særavtale, så eier de 50/50. Har nettopp gått gjennom dette. KOntakt advokat, din ex lurer deg. Det som er ervervet sammen skal deles likt, det hver av dere kom inn i forholdet med, er deres.

Skrevet
Hvem som har betalt hva har da ingenting å si. Idet de giftet seg og ikke skrev særavtale' date=' så eier de 50/50. Har nettopp gått gjennom dette. KOntakt advokat, din ex lurer deg. Det som er ervervet sammen skal deles likt, det hver av dere kom inn i forholdet med, er deres.[/quote']

Det man har med seg inn i ekteskapet og det man arver er personlig - særeie. Alt annet er felleseie. Sånn i utgangspunktet.

Men man skal ha igjen for den verdiøkningen man har bidratt med inn i husstanden, både som samboer og gift. Det er dog vanskelig å bevise og dette er advokatmat...

Gjest i.i. Vega
Skrevet

Her er et utdrag av loven, som namsmannen kan benytte (bør kanskje gjelde deg også da - i og med at du har bidratt til å dekke utgifter og dere har barn sammen, er du kanskje en reel medeier...):

"Dersom saksøkte er gift eller lever i et ekteskapslignende forhold, kan utlegg tas i en ideell halvdel av felles bolig ervervet under samlivet, hvis ikke et annet eierforhold blir sannsynliggjort. At bare den ene part er registrert eller meldt som eier, er ikke i seg selv tilstrekkelig til å sannsynliggjøre partens enerett. "

Står mer om dette her: http://www.lovdata.no/all/hl-19920626-086.html#7-13

Skrevet

Her har du rett på halvparten (selv om det hadde vært slik under samlivet at han eide 80 %). Ved skilsmissen skal du ha 50 %.

Men det er vel ikke så mye du får, dersom huset er belånt. Det ender vel med at han overtar huset og gjelden, og må kjøpe deg ut med halvparten av det resterende.

Ta kontakt med en advokat.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, og nei, her er det mange rare og mange gale svar!

TA KONTAKT MED ADVOKAT!!

Det er forskjell på skjevdeling (det man hadde med seg inn i ekteskapet) og særeie. Felleseie er lovens normalordning.

Det er også noe som heter "ektafellesamei" som innebærer at man som ektefelle/samboer kan bli tilkjent medeierskap i felles bolig fordi man indirekte har bidratt til ervevet gjennom betaling av forbruksutgifter, pass av barn, etc. På denne måten har man frigitt tid og penger for den andre (som har brukt dette på bolig).

Du vil ikke komme til å sitte igjen med ingenting, loven verner deg fra dette. Men jeg er bare en skarve jusstudent, så ta kontakt med en ferdig advokat, som kan gi deg korrekte svar for hva som blir løsningen i ditt tilfelle.

Skrevet
Enda et eksempel på hvor viktig det er med samboerkontrakt.

Hva skal man med samboerkontrakt når man er gift?

Gjest Tina1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg skal ta kontakt med advokat og håper det blir en orden på alt dette her. Har lenge hatt lyst til å bare blåse i alt sammen for fredens skyld, men så tenker jeg meg om og at det ikke er rettferdig at jeg skal sitte igjen på bar bakke fordi jeg har oppdratt barna og således ikke har hatt mulighet til å fremme min egen karriere.

Jeg anbefaler alle som går inn i samboerskap eller ekteskap å sette seg inn i regler og lage avtaler på hvordan ting skal ordnes hvis det skjærer seg. Det er trist når ting går gale, og man vet aldri når det skjer. Derfor er det best å sikre begge parter en rettferdig utgang av forholdet når en kan snakke sammen som voksne mennesker og ikke bare tenke MIN MIN, som små barn.

Ønsker dere alle en riktig fin helg og en strålende 17. mai feiring :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det mange av dere som ikke har ordnet seg? Stoler dere på at dere er like gode venner ved et brudd og at dere blir enige om deling?

dere med felles/særkullsbarn Osv. Dere der bare en part har barn?

Vi har ordnet ektepakt og testament nå. Var mange regler som jeg ikke ante noe om. Lever ganske farlig om ikke papirene er i orden.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Innbo som dere har skaffet sammen skal deles likt mellom dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...