Gå til innhold

Holder dere barna hjemme 48 timer etter omgangssyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reglene på de fleste skoler og barnehager er vel at man skal holde barnet hjemmet 48 timer etter siste sykdomstegn (oppkast, diaré), for å unngå videre smitte.

Følger dere dette?

Jeg er lærer og blir mildt sagt frustrert over alle som sender barna på skolen DAGEN ETTER heftig spying. Vi merker gjerne at barnet er slapp og tar en prat, og ringer deretter mor/far som kommer og henter.

Blir særlig frustrert på vegne av alle de som er flinke til å holde barna hjemme når det er deres tur, så ender det gjerne med at disse barna blir smittet.

Har full forståelse for at det er kjedelig å være mye borte fra jobb og at det ofte kan være vanskelig å få kabalen til å gå opp.

Men skjønner ikke voksne at dette går utover både egne og andre sine barn?!

Anonymous poster hash: 2403b...b30

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er selv pedagogisk leder og er enig i utgangspunktet. Men om man bruker dette systemet helt slavisk - synes jeg det blir feil! Har jobbet med pedagoger som har tattovert 48-timers regelen i panna.

Har selv snakket med frustrerte foreldre, som har barn som har vært symptomfrie, lekt, spist, sovet og hatt det helt topp i 44 timer, og da ikke får komme i bhg klokka 8, men fint kan komme klokka 12. Det blir for dumt! Og i mange tilfeller synes jeg det virker mistenkelig slik at de ansatte bruker regelen slavisk fordi de får det lettere med et barn mindre en ekstra dag.

Jeg sier heller ca to døgn. Har aldri opplevd at foreldrene leverer barnet alt for tidlig.

Anonymous poster hash: caacf...78d
  • Liker 4
Skrevet

Barn skal holdes hjemme 24 timer etter symptomfri, var det som stå i regelverker i vår bhg :)

Gjest Keikolina
Skrevet

Jeg holder det, er ikke godt for noen å være nødt til å gå på skole/barnehage når man ikke er helt i form.

Skrevet

Ja,jeg gjør det.Men jeg er usikker på hvordan dere mener en skal overholde 48 timers regelen når det gjelder oppkast pga astmanfall,som ikke kommer av oppkastsyke?

Hun er hjemme etter astmaanfall selvfølgelig.

Skrevet

Hold henne hjemme dagen hun har hatt astmaanfall og oppkast. Hun kan være bhg hvis hun er i form dagen etter :)

Du bør ta opp dette med barnehagen din sånn at de vet hvordan situasjonen hennes er

Skrevet

Ja,jeg gjør det.Men jeg er usikker på hvordan dere mener en skal overholde 48 timers regelen når det gjelder oppkast pga astmanfall,som ikke kommer av oppkastsyke?

Hun er hjemme etter astmaanfall selvfølgelig.

Reglen gjelder for omgangssyke. Kan ikke holde barna hjemme bare fordi de har kastet opp, når det ikke er smittefarlig. Da sendes de når de er i form til det.

Anonymous poster hash: c23e2...059

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker sunn fornuft. Har barnet kastet opp hele dagen før og er slapp så er det klart hun ikke er i form til å dra i barnehagen. Men har hun vært symptomfri en hel dag så teller jeg ikke 48 timer til jeg sender henne i barnehagen, nei.

Enig med AB over her i at enkelte barnehager overdriver denne regelen. Hos oss mente de at vi skulle holde snuppa hjemme i 48 timer etter diaré, når diareen kom av sensitive tarmer og trolig noe uvant mat. Da satte vi foten ned, og ved neste legebesøk tok vi det opp. Legen var enig med oss.

• Liker 3
Skrevet

Jeg følger den regelen slavisk. Men min 3 år gamle datter har ikke hatt omgangssyke siden ifjor, allikevel sier hun i bhg at "jeg spydde i går". Alt som har skjedd tidligere som hun husker omtales som igår. Så jeg håper ikke de ansatte i bhg tror jeg sender henne avgårde syk.

Blir utrolig frustrert når foreldrene sender smittsomme unger i bhg. Det går jo alltid ut over alle andre enn dem selv.

Skrevet (endret)

Vi holder barna hjemme i minst 24 t og maks 48 t etter sykdom. særlig ved omgangsyke/diare` o.l. Har opplevd at datteren vår kommer hjem og sier at den og den har kastet opp på skolen og så viser det seg at h*n ble syk allerede dagen før/i løpet av natten ( i følge eleven selv ), men likevel har foreldrene sendt ungen på skolen. Dette har skjedd flere ganger opp igjennom årene.

Jeg blir eitrende forbannet når jeg hører om dette fordi det er totalt uansvarlig og det går ut over alle de andre som er i samme klasse/skole/barnehage. Man skal holde barna hjemme av en grunn. Enkelte foreldre har ikke noe mellom øra når de gjør dette, virker det som.

Klart det er vanskelig med barn, sykdom og jobb-kabalen, men man må ta seg fri fra jobben når barnet er sykt. Sånn er det bare. Man har jo "krav" på det, i følge loven, derav sykt barn-dager...

Endret av Kittykat
  • Liker 3
Skrevet

Jeg følger den slavisk og det gjør meg sint at andre ikke gjør det! Omgangssyke er helt grusomt!

• Liker 3
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg følger den slavisk og det gjør meg sint at andre ikke gjør det! Omgangssyke er helt grusomt!

Samme her.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg følger 48-timers regelen. Man merker stort sett godt om det er omgangssjuke, både på bleier/dobesøk/uhell og om det kommer oppkast. Stort sett følger jeg selv tett på i tillegg, blir lett smittet av det. Sykdom tar jeg seriøst. Det hjelper uansett lite om jeg sparer en egenmeldingsdag én runde, om det neste gang er andre som vil "spare dager" og sender syke barn i barnehagen, så min blir smittet.. Eller for å si det på en annen måte: hadde alle fulgt "regelen" så ville man vel totalt fått færre sykedager på alle foreldrene, ettersom at syke barn rakk å bli friske, og ikke smittet andre så man fikk både 2 og 3 runder på rappen!

Anonymous poster hash: ab143...04d
  • Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

Signerer!

Blir så sint på foreldre, som mener at barna deres er så spesielle at de ikke er smittsomme..

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker sunn fornuft. Har barnet kastet opp hele dagen før og er slapp så er det klart hun ikke er i form til å dra i barnehagen. Men har hun vært symptomfri en hel dag så teller jeg ikke 48 timer til jeg sender henne i barnehagen, nei.

Samme her.

Det er også forskjell på et enkelttilfelle av oppkast og omgangssyke. Har jeg den minste grunn til å tro at det er det siste, så er jeg selvsagt mer forsiktig av hensyn til smittefare. Men for å si det sånn, den gangen datteren min hadde vært på barnehagefest, spist masse boller, gått rett på huska og kastet opp etterpå, så holdt jeg henne ikke hjemme i 48 timer når hun ellers var frisk som en fisk ;) Det hadde barnehagen all forståelse for også.

Omgangssyke er alvorlig, men all rennebæsj eller oppkast er ikke omgangssyke. Jeg holder barna lenge hjemme hvis det sannsynligvis er omgangssyke, men ikke uten å vurdere situasjonen.

Anonymous poster hash: bf24d...deb

Skrevet

Ved omgangssyke følger jeg 48-timers regel, om ikke på sekundet. En time eller to avvik ift start på bhg dag er greit, jeg tenker ca to døgn. Ved feber bruker vi 24 timer, også der omtrentlig og sier en feberfri dag. Har opplevd to runder omgangssyke på småttis med par-tre uker imellom, fordi andre foreldre kniper på sykt-barn dager. Usolidarisk!!

• Liker 1
Skrevet

Ved omgangssyke er jeg ekstra nøye med å holde hjemme, ja, siden det er så smittsomt. Sønnen min rakk å bli smittet to ganger i samme "runde" i vinter fordi andre foreldre sendte barna sine av gårde for tidlig. Så har kjent på frustrasjonen ved at noen er lite nøye med dette, ja.

Men jeg syns også det er litt vanskelig å vite med små barn (min blir 2 til vinteren), særlig min sønn som i utgangspunktet har løs mage. Han har i blant løsere mage enn vanlig uten at det er noe virus, bare noe han har spist. Da det i vinter gikk mye magevirus var det vanskelig å skille, syns jeg. Lærte meg etter hvert å kjenne etter virus-lukt i stedet for bare diaré (beklager detaljer).

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Det er foreldre som ikke følger dette som sørger for at flere og flere blir smittet.

• Liker 1
Skrevet

Man kan smitte andre i opp til to døgn etter man har sluttet å kaste opp/hatt diare, så det beste er å holde barna hjemme i 48 timer. :) Synes alle skal gjøre det, for å slippe å smitte andre.

Skrevet

24 timer for barn over 4, tror jeg det var og 48 timer for barn som er yngre. Men så kommer det an på hvilket virus det er og alt det der.

Mini hadde stress-spying da hun var mindre og det tok noen runder med å holde hjemme før man så et mønster og dermed kunne sende i bhg når det ikke var sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...