AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 Hei! Vi har en Golder Retriver, han er 2 år. Mannen jobber 2 uker borte. Jeg er hjemme i mamma permisjon, har to gutter på 6 mnd og 3 år. Hunden vår lider litt når mannen er borte. Da blir det mye innetid på han. Han er alltid med oss, ungene elsker han. Men jeg har dårlig samvitighet for han. Så jeg vurderer å skaffe en LITEN hund, en venn til fine godgutten vår. Hva tenker dere om dette? Og hvilke rase skal vi se på? Hunden får MYE tur/trim/stimuli når mannen er hjemme, så vi har absolutt tid til en liten en til omplassering eller valp?Anonymous poster hash: 870c7...62e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 En golden retriever til eller en border collie kanskje? OG jeg må bare si det, jeg blir så glad når jeg leser slike tråder av folk som bryr seg om dyrene sine Anonymous poster hash: ce8ba...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Nei. Man skaffer seg kun en ekstra hund hvis man har for mye tid til å aktivisere hund. Ikke hvis man har for lite tid. Da fordobler du bare problemene. Anonymous poster hash: c21e7...960 10
Ruby_Tuesday Skrevet 29. oktober 2013 #4 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg tror det er en god ide! Vi hadde først bare tenkt oss en hund, men han ble så sinnsykt ensom etterhvert, så da skaffet vi han en liten venn. Det er ikke noe vi angrer ett sekund på. Har dere vurdert Tibetansk spaniel? De er små, men har masse energi, og er barnevennlige. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #5 Skrevet 29. oktober 2013 En golden retriever til eller en border collie kanskje? OG jeg må bare si det, jeg blir så glad når jeg leser slike tråder av folk som bryr seg om dyrene sine Seriøst? En border collie som krever kanskje to timer aktivisering om dagen, hovedsakelig i form av mental trening som gjeting, agility, lydighet, rundering etc.? Det hørtes lurt ut til en familie som synes de har for lite tid til å aktivisere den hunden de har? Anonymous poster hash: c21e7...960 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 En liten hund vil dessuten kunne kommunisere med, omgås med og gå vanlige turer sammen med den store, men de vil ikke få noe særlig ut av å leke sammen, den vil trolig ikke holde følge på joggeturer etc, den vil trenge egne turer for seg selv for å lære å takle verden alene, og skaffer dere valp er det MYE sosialisering, miljøtrening, valpekurs, hverdagslydighetskurs og så videre som må gjøres med valpen alene, og da blir det enda mindre tid til aktivisering av den store... Annonser heller etter en kompis til bikkja deres, som den kan få leke med i ny og ne, og bruk tid på å aktivisere bikkja etter at ungene har lagt seg. Du trenger ikke nødvendigvis gå tur, men kan legge spor og godbitsøk i hagen eller trene på alskens triks og lydighetsmomenter i stua. Anonymous poster hash: c21e7...960 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Seriøst? En border collie som krever kanskje to timer aktivisering om dagen, hovedsakelig i form av mental trening som gjeting, agility, lydighet, rundering etc.? Det hørtes lurt ut til en familie som synes de har for lite tid til å aktivisere den hunden de har?Anonymous poster hash: c21e7...960 Vi aktiviserer hunden, den løper i fjellet med far min og får seg minst en kjedelig tur med vogna til dagen, så han får aktivitet, men det er ikke optimalt for hunden vår. TsAnonymous poster hash: 870c7...62e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 Nei, du skal ikke skaffe en hund til hunden din. Prøv heller å strekke deg lengre for å dekke dens behov,eller lei inn noen som kan gjøre det.Anonymous poster hash: f01d4...bc1 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg tror det er en god ide! Vi hadde først bare tenkt oss en hund, men han ble så sinnsykt ensom etterhvert, så da skaffet vi han en liten venn. Det er ikke noe vi angrer ett sekund på. Har dere vurdert Tibetansk spaniel? De er små, men har masse energi, og er barnevennlige. Vi er ikke komt til det punktet at vi er begynt å vurdere raser. Akkurat nå vurderer vi bare om det er lurt å skaffe en til i det heletatt Planen har alltid vært to, men ikke på noen år ennå. Kanskje sjekke finn etter små hunder som må omplasseres?Anonymous poster hash: 870c7...62e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 Vi aktiviserer hunden, den løper i fjellet med far min og får seg minst en kjedelig tur med vogna til dagen, så han får aktivitet, men det er ikke optimalt for hunden vår. TsAnonymous poster hash: 870c7...62e Men da er det definitivt ikke optimalt for en hund til. Ja, det kan være kjekt for hunden å ha en annen hund å omgås med, men skaff som sagt heller en lekekamerat som hunden deres kan dra på playdates med i ny og ne, og kanskje utveksle hundepass. Og du er i mammapermisjon nå, men du er jo ikke det for resten av livet. Hvordan er situasjonen om et år eller tre, har du like mye tid til aktivisering av to hunder da? Anonymous poster hash: c21e7...960 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #11 Skrevet 29. oktober 2013 Kanskje sjekke finn etter små hunder som må omplasseres?Anonymous poster hash: 870c7...62e Stakkars! Ikke bare må hunden flytte fra familien sin, men i tillegg gå for lut og kaldt vann hos dere! Jeg er for at folk gir omplasseringshunder en sjangse, men ville aldri gjort det i en slik situasjon, det er mye vanskeligere å få en voksen hund til å tilpasse seg både barn og andre hunder. Anonymous poster hash: f22e1...a5e 3
daemonia Skrevet 29. oktober 2013 #12 Skrevet 29. oktober 2013 Du har allerede en hund som du faktisk ikke har tid til. Annenhver uke med mye aktivisering går ikke under kategorien å ha tid faktisk. Å skaffe seg enda en hund vil ikke løse problemet, men det vil sørge for samme problem for den nye hunden. Og hvorfor tenker du at det må være en liten hund? Jeg har 2 papilloner, og tro meg, de trenger MASSE aktivisering. Det er ikke slik at de er fornøyd med å bare gå en liten tur nå og da og ligger i sofaen å later seg resten av tiden. De trenger å bruke hodet, løpe fritt hver dag, og vi trener agility med dem minst en gang i uka. Småhunder er ikke automatisk mindre arbeid. Det er stor hund i lite format, enkelt forklart! Når en har to hunder så er det ikke slik at alle problemer løser seg. Tvert i mot. Du vil få MYE MINDRE tid til å ta vare på begge hundene. De skal ha egentid begge to for å lære seg selvtillit og være trygge på seg selv uten at den andre er med hele tiden. Hvis ikke får du hunder som blir ekstremt stresset uten den andre med. Det første året og vel så det vil det være dobbelt så mye arbeid med to hunder. Etter hvert så vil det jo utjevne seg litt, men egentid og trening på å klare seg uten den andre må de ha hele tiden. Så alt det du ikke har tid til nå som du burde hatt tid til, vil du heller ikke få tid til med den neste og begge to vil ende opp med å være understimulerte. Hvorfor gå inn i det? Ta det når du faktisk har tid for en slik løsning vil ikke gagne noen. Gå heller inn for å gå tur og aktivisere den du har. Du er vel ute med vogna? Ta med hunden! Du har jo hele formiddagen på deg til å gå tur når eldste er i barnehage (Jeg går ut fra at han er det?). 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 Men da er det definitivt ikke optimalt for en hund til. Ja, det kan være kjekt for hunden å ha en annen hund å omgås med, men skaff som sagt heller en lekekamerat som hunden deres kan dra på playdates med i ny og ne, og kanskje utveksle hundepass. Og du er i mammapermisjon nå, men du er jo ikke det for resten av livet. Hvordan er situasjonen om et år eller tre, har du like mye tid til aktivisering av to hunder da?Anonymous poster hash: c21e7...960 Ser ikke helt den med at det skal bli verre å aktivisere to hunder? De får jo tur sammen, og de får selskap i hverandre. TsAnonymous poster hash: 870c7...62e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #14 Skrevet 29. oktober 2013 Ser ikke helt den med at det skal bli verre å aktivisere to hunder? De får jo tur sammen, og de får selskap i hverandre. TsAnonymous poster hash: 870c7...62e Problemet er jo at du ikke har kapasitet til å gi den hunden du har i dag nok stimulering. Som en annen sa: Hvorfor skal du ha en liten rase? Anonymous poster hash: 87166...b53
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #15 Skrevet 29. oktober 2013 Problemet er jo at du ikke har kapasitet til å gi den hunden du har i dag nok stimulering. Som en annen sa: Hvorfor skal du ha en liten rase? Anonymous poster hash: 87166...b53 Fordi vi har ikke bil til å ha to svære hunder.Anonymous poster hash: 870c7...62e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #16 Skrevet 29. oktober 2013 Problemet er jo at du ikke har kapasitet til å gi den hunden du har i dag nok stimulering. Som en annen sa: Hvorfor skal du ha en liten rase? Anonymous poster hash: 87166...b53 Har får forresten ikke nok stimulering 2 uker. Mannen er hjemme 4 uker, da får han plenty! TsAnonymous poster hash: 870c7...62e
daemonia Skrevet 29. oktober 2013 #17 Skrevet 29. oktober 2013 Har får forresten ikke nok stimulering 2 uker. Mannen er hjemme 4 uker, da får han plenty! TsAnonymous poster hash: 870c7...62e Fortsatt ikke optimalt for noen hund, så å ta enda en hund inn blir kun for deres egen samvittighets skyld, ikke for de uskyldige dyrene.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #18 Skrevet 29. oktober 2013 Ser ikke helt den med at det skal bli verre å aktivisere to hunder? De får jo tur sammen, og de får selskap i hverandre. TsAnonymous poster hash: 870c7...62e Pga alt det som er nevnt tidligere med sosialisering og trening på egenhånd, forskjellige behov og så videre. Skaffer dere valp er dere garantert at valpen må ha MYE egentrening minimum hele det første året, men skaffer dere voksen hund må dere sannsynligvis beregne ganske mye egentrening på den også, både med miljøtrening og massevis av trening på å gå pent i bånd, innkalling og så videre. Og poenget er fortsatt at du selv skriver at hunden dere har får for lite aktivisering 1/3 av livet, det blir jo ikke bedre om dere skaffer enda en hund som får for lite aktivisering 1/3 av livet. Jeg tror ikke hunden deres har er dårlig liv, tvert imot, han klarer seg sikkert kjempefint med 2 uker med lite aktivitet så lenge han får massevis av oppmerksomhet, aktivisering og turer de neste 4 ukene - men han får det garantert ikke noe bedre hvis dere skaffer enda en hund som han må dele oppmerksomheten med. En fast lekekamerat er mye bedre. Anonymous poster hash: c21e7...960 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #19 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg har som sagt hatt hund i mange år og rett ved huset vårt har vi et hundejorde der folk og hunder møtes hver kveld. Det jeg har sett gjennom alle år er at de store og middelstore hundene er rett og slett ikke interessert i de små. Unntaket er dansk-svensk gårdshund, men det er en stor hund i en liten kropp og en rase som har alt for høyt aktivitetsnivå for dere, mye mer fart i den enn en golden. Anonymous poster hash: f22e1...a5e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #20 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg har som sagt hatt hund i mange år og rett ved huset vårt har vi et hundejorde der folk og hunder møtes hver kveld. Det jeg har sett gjennom alle år er at de store og middelstore hundene er rett og slett ikke interessert i de små. Unntaket er dansk-svensk gårdshund, men det er en stor hund i en liten kropp og en rase som har alt for høyt aktivitetsnivå for dere, mye mer fart i den enn en golden. Anonymous poster hash: f22e1...a5e Ser den... Vi får legge det ifra oss da Se om vi kan låne oss en hund innimellom i stede. Har kontakt med en som trenger pass av en labrador, det er kanskje kjekkere Anonymous poster hash: 870c7...62e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå