Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen bøker som er kjekke for oss voksne for å få lært mer om allmenn kunnskap? Pilitikk, litt om naturen, hvordan få bedre samtaler med for meg nye ord, mat, drikke, og mer. Finnes det en god bok? Eller kanskje en skolebok som tar for seg masse temaer?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg noen bøker beregnet på VGS-elever. De er ofte omfattende nok til å gi deg en viss idé om hovedtrekk i slikt som historie, samfunnsvitenskap, geologi og andre viktige felt, men overfladiske nok til at du ikke trenger noe særlig av forkunnskap for å forstå hva du leser.

Anonymous poster hash: ead53...217
  • Liker 1
Skrevet

Ellers så har vel For Dummies-serien bøker om mer eller mindre alt fra vin til historie til katter. De er ganske underholdende også, noe som gjerne gjør det lettere å huske det man leser. :)

Anonymous poster hash: ead53...217
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Finnes det noen bøker som er kjekke for oss voksne for å få lært mer om allmenn kunnskap? Pilitikk, litt om naturen, hvordan få bedre samtaler med for meg nye ord, mat, drikke, og mer. Finnes det en god bok? Eller kanskje en skolebok som tar for seg masse temaer?!

Jeg tror egentlig ikke at det er allmennkunnskap som gjør en person klok. Klokhet kommer fra refleksjon og filosofi. Så klart, hvis du virkelig har lite allmennkunnskap så må du jo starte der. Du har jo fått mange gode tips til hvordan du kan tilegne deg kunnskap om ting. Men etter det kommer refleksjon og filosofi. Det å tenke selv, få en mening om det du lærer, putte det i en sammenheng.

Prøv å utvid horisonten din litt

Start med å se disse filmene:

http://en.wikipedia.org/wiki/BFI_The_Top_50_Greatest_Films_of_All_Time

Etterpå kan du jo søke opp regissører du liker godt (Martin Scorsese, Jean-Luc Godard, David Lynch, Wes Anderson, Woody Allen og Stanley Kubric er gode plasser å starte). Så er det bare å lage din egen liste over filmer du vil se.

Focus Features har forresten mange koselige filmer som ikke er så "heavy", men fortsatt ikke helt hjernedøde :)

Les bøker av Jack London, Thoreau, Tolstoj, Kafka, Dostojevskij, Arne Næss, Galtung, Jane Austen, Kerouac, Ginsberg, Bukowski osvosv..

Begynn å utforsk musikkens verden. Jazz, klassisk, rock, pop, blues, beat, hip hop. Google is your friend.

Edit: Ser du nevner at du vil lære mer om mat. Beste måten å gjøre det på er rett å slett å smake seg frem. Prøv nye oppskrifter, kjøp litt av en dyr sjokolade istede for 1/2 kg smågodt, invester 30-40-50 kr ekstra i god flaske vin som nytes lenge. Kjøp te i løsvekt på tebutikker. Kast kapselmaskinen og lag heller kaffen på gamlemåten. Ta et lite dykk i ostedisken. Gå på matmarked.

Endret av Kusmi
  • Liker 2
Skrevet

Kulturell basiskunnskap

Tidsskrifter er en god portal til å få vite mer og bli mer nysgjerrig. National Geographic, for eksempel, som kommer ut på norsk også hvis du ikke leser engelsk. Aftenposten Innsikt er veldig, veldig bra på aktuelle saker og politikk. Ta en tur på Narvesen og slå deg løs i bladhylla :)

Det beste for å lære om mat er som Kusmi sier å prøvesmake seg rundt. Matforumet på KG er ganske stusslige greier og handler mye om ferdigmat, men spør gjerne om ting du lurer på der, for det er en del brukere som kan sin mat her. Dedikerte matfora og tidsskrifter blir gjerne for høytflyvende for en nybegynner på matutforskning og tar mye kunnskap for gitt. Hvordan koke vann er en fin bok for å begynne å tenke over mat og bli flinkere til å lage mat selv.

Hvis jeg ser en grønnsak jeg aldri har laget noe av kjøper jeg den og googler i vei for å finne noe jeg kan prøve å lage av den. Som oftest går det veldig bra. Ikke alltid :fnise: Det er en del av å lære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...